دولت اسلامی در عراق و شام که گروهی از آن بتازگی با ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه تمام مسلمانان بیعت کرده‌اند به نمایندگی از کدام گروه از مسلمانان سخن می‌گوید؟ اگر رفتار غیرانسانی و خشونت افسارگسیخته «داعش» در دو کشور عراق و سوریه نبود، می‌توانستیم بیانیه این گروهک تروریستی در اعلام بغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان را یک مزاح بی‌معنا تلقی کنیم.
کد خبر: ۶۹۱۵۸۲
بغدادی خلیفه چه کسانی است؟

اما پس از ارتکاب جنایات بی‌شماری که در تاریخ کشورهای اسلامی بی‌سابقه بوده باید داعش را خطرناک‌ترین بدعت در تاریخ اسلام از ابتدا تاکنون و بزرگ‌ترین چالش برای تمدن اسلامی و میراث گرانبهای مسلمانان دانست.

داعش تنها به دنبال اختلاف‌افکنی و گسترش ترور و خشونت میان مسلمانان بوده و بدترین تصویر را از اسلام به جهانیان عرضه می‌کند.

اهل سنت در عراق و سوریه که بغدادی ادعای زعامت‌شان را داشته و خود را مدافع حقوقشان و خلیفه و پیشوای ایشان معرفی می‌کند، به دنبال بهبود اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کشورشان بوده و خواهان برابری میان پیروان تمام مذاهب اسلامی و همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر ادیان الهی بوده و هرگز نمی‌خواهند در سرزمین خود شاهد خونریزی و کشتار و ترور باشند یا سرزمین‌شان دچار تجزیه شده و در لاک انزوا فرو رود.

آنان هرگز بغدادی و پیش از وی ابومصعب زرقاوی را به رسمیت نشناخته و آنان را رهبران خود نمی‌دانند؛ همان‌گونه که پیش از این، ملاعمر نیز نتوانست اعتماد اهل سنت را جلب کرده و گفتمان اسامه بن‌لادن که تصویر بسیار ناپسندی از مسلمانان به جهان عرضه کرد، با استقبال اهل سنت مواجه نشد.

پدیده داعش که با سرکردگی ابوبکر بغدادی اداره می‌شود و با نام دولت اسلامی در حال آشوب‌ افکنی است، پدیده‌ای واپسگرا بوده که با ارزش‌های انسانی و اخلاقی فاصله بسیاری دارد.

وی گمان می‌کند، می‌تواند با ترور و خشونت میراث اسلامی را توسعه داده و از اندیشه‌های ناب اسلامی صیانت کند یا خلافت اموی، عباسی یا عثمانی را در جهان امروز احیا کند؛ این در حالی است که دولت خیالی ابوبکر بغدادی از سوی انسان‌های جاهل، بی‌سواد و مزدور اداره می‌شود.

این انسان‌های کج‌اندیش شرایط مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را در کشورهایی همچون عراق و سوریه درک نمی‌کنند و نیز تفاهم مسلمانان و همزیستی آنان با پیروان دیگر ادیان و مذاهب طی قرن‌ های گذشته را نادیده انگاشته‌اند و نیز از میزان تاثیرپذیری مسلمانان از دیگر فرهنگ‌ها و همچنین تاثیرگذاری گسترده و عمیق تمدن اسلامی بر دیگر تمدن‌ها و فرهنگ‌های جهانی را نادیده گرفته یا اطلاعی از آن ندارند.

شرایط جغرافیایی و برخی مشکلات سیاسی و امنیتی در کشورهایی همچون عراق و سوریه، بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های افراط‌گرایان در این دو کشور بحران‌زده را فراهم آورد و از درون آن، داعش متولد شد.

ابوبکر بغدادی باید درک کند دشمنان حقیقی‌اش اهل سنت معتدلی هستند که با روش کشتار و سرکوب که از سوی هواداران وی اعمال می‌شود، مخالف بوده و تعداد بسیاری از ایشان در منطقه حلب در سوریه به اعدام محکوم شدند.

پرسش‌های فراوانی درخصوص این که چه کسانی به ابوبکر بغدادی خدمت کرده و در کنار او هستند، مطرح و همچنان بی‌پاسخ مانده است. داعش، عنوانی است که برهم زدن امنیت، کشتار، جنگ‌های داخلی، بی‌رحمی، خشونت مفرط و تجزیه‌طلبی را به یاد می‌آورد.

تنها واکنش به این پدیده خطرناک، یکپارچگی و هماهنگی میان مسلمانان بویژه مردم عراق و سوریه و نیز فاصله‌گرفتن از تحریک‌های مذهبی و فرقه‌ای است.

منبع: روزنامه الحیات
مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها