ربات‌ها در حال پیشرفت هستند و باهوش‌تر می‌شوند، اما هنوز برای انجام وظایفی که تاکنون انجام نداده‌اند، نیاز به آموزش و دستورالعمل مرحله به مرحله و گام به گام دارند.
کد خبر: ۶۹۱۳۵۱
ربات‌ها سریع‌تر می‌آموزند

قبل از این که به ربات خانگی‌تان بگویید برای من یک کاسه سوپ درست کن، باید به او چگونگی انجام این کار را آموزش دهید. از آنجا که همه ما برنامه‌نویسان کامپیوتری خوبی نیستیم، ترجیح می‌دهیم این دستورالعمل‌ها را به زبان محاوره به ربات بدهیم، درست مانند این که ترتیب انجام کاری را برای یک کودک تشریح می‌کنیم.

درک زبان انسان ممکن است کمی برای ماشین مبهم باشد. بعلاوه همه مردم یک جور حرف نمی‌زنند و الزاما قواعد دستور زبان را درست رعایت نمی‌کنند. فرض کنید به ربات خانگی‌تان طرز تهیه سوپ را بیاموزید ولی فراموش کنید به او بگویید که ابتدا آب را جوش بیاورد و بعد رشته‌ها را در آن بریزد یا نگویید اجاق گاز کجاست.

دکتر ساکسنا، استادیار علوم کامپیوتر دانشگاه کرنل در آزمایشگاه یادگیری رباتیک، به ربات‌ها نحوه درک دستورالعمل‌های زبان انسان به گویش‌های مختلف را یاد می‌دهد. ساکسنا در این فرآیند اطلاعات از دست رفته را به حساب آورده، آنها را با شرایط محیطی ربات تطبیق می‌دهد. او و همکارانش قرار است روش یادگیری مخصوصشان را در کنفرانس ماه آینده دانشگاه کالیفرنیا به علاقه‌مندان ارائه کنند.

ممکن است ربات‌ها یک زبان برنامه‌ریزی داخلی با دستورهایی مانند پیدا کردن قابلمه، برداشتن و حمل آن، گذاشتن آن روی اجاق گاز و چیزهایی شبیه این داشته باشند. نرم‌افزار ساکسنا جملات انسانی نظیر ماهیتابه را پر از آب کن و آن را روی اجاق گاز بگذار و زیر آن را روشن کن یا زمانی که آب جوش آمد، رشته‌ها را به آن اضافه کن را به زبان قابل درک برای ربات ترجمه می‌کند. توجه کنید که شما نمی‌گویید، اجاق گاز را روشن کن چرا که ربات آنقدر هوشمند است که بتواند این مرحله ذکر نشده را انجام دهد.

ربات ساکسنا مجهز به یک دوربین سه‌بعدی است که محیط اطرافش را شناسایی می‌کند و با استفاده از نرم‌افزار تولید شده از سوی ساکسنا اشیای موجود در آن را تشخیص می‌دهد. به ربات آموزش داده شده تا قابلیت‌های مرتبط با هر شیء را تشخیص بدهد. مثلا ماهیتابه را می‌توان پر یا خالی کرد. روی اجاق گاز می‌توان چیزهای دیگری غیر از ماهیتابه گذاشت و اجاق گاز قادر به گرم کردن آنهاست. سپس ربات قادر به شناسایی ماهیتابه، شیر آب و اجاق گاز و انجام فرآیند مربوطه است.

اگر شما به ربات بگویید آب را گرم کند، ربات می‌تواند بسته به این که اجاق گاز یا ماکروفر در دسترس باشد، این کار را انجام دهد. ربات قادر است فردای آن روز و حتی در صورت جابه‌جا شدن مکان همیشگی ماهیتابه یا در آشپزخانه‌ای دیگر، باز هم این کار را بدرستی انجام دهد.

ساکسنا و تیمش از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای تمرین دادن مغز ربات استفاده کرده‌اند تا به شکل انعطاف‌پذیری از عهده تمام دستورهای محوله برآید. چنانچه فرآیند انجام یک عمل از سوی انسان شبیه‌سازی شده و به شکل یک انیمیشن در اختیار ربات قرار بگیرد. او قادر است دستورهای دریافتی از چند انسان را به طور همزمان اجرا کند.

ربات با ذخیره‌سازی ترکیبی از دستورهای مشابه به عنوان یک الگوی انعطاف‌پذیر قادر به انجام همان عمل است. به عنوان مثال جمله‌های قوری را روی اجاق گاز بگذار، به سمت اجاق گاز برو، چای را گرم کن و از این قبیل برای او یک معنا را تداعی می‌کند و او کار اصلی را ـ که همانا درست کردن چای است ـ انجام می‌دهد.

البته طبیعی است، این ربات هنوز همه دستورها را بدرستی اجرا نکند. در آزمایشی از ربات خواسته شد اسپاگتی و دسر بستنی درست کند. ربات فقط در 64 درصد اوقات موفق به انجام درست هر دو کار شد.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها