از مسمومیت تا سرکوبی ایمنی بدن

وقتی نانو بوی خطر می‌دهد

یکی از علوم جدیدی که در دهه اخیر به کرات به آن پرداخته شده، نانوتکنولوژی است. آیا تاکنون از لباس هایی با جنس نانو استفاده کرده اید؟ آیا پوشیدن لباس هایی از این جنس می تواند سلامت انسان ها را به خطر بیاندازد؟
کد خبر: ۶۹۱۲۲۶
وقتی نانو بوی خطر می‌دهد

زمانی که مواد در مقیاس نانویی قرار می گیرند، از لحاظ خواص شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی آنها تغیییراتی ایجاد می شود.

نانو تکنولوژی دارای مصارف بسیاری است و در حوزه های پزشکی، کشاورزی، مهندسی و ... کاربرد دارد.

نانو فناوری می تواند مواد آلودگی را از محیط حذف کرده و از مصرف منابع جلوگیری می کند که می تواند باعث افزایش ذخیره محصولات و همینطور بهتر شدن فرآیندها شود.

تغییر و دستکاری در محصولات نانویی باعث می شود تا به محصولاتی با دوام تری دست پیدا کنیم. در صورتی که ممکن است این ذرات کوچک تغییر یافته برای محیط زیست و سلامت انسان ها مضر باشند.

موادی که از شکل اولیه خود فاصله گرفته و به حالت نانویی مبدل می شوند، می توانند سمی و خطرناک باشند.

نانو ذرات در عین اینکه می توانند برای بشریت مفید باشند دارای مضرات فراوانی نیز هستند. امروزه بحث جدیدی با عنوان خطرات نانو بر محیط زیست و انسان مطرح شده که محققان هر روز اخبار جدیدی را در این راستا اعلام می کنند.

تقسیم بندی نانو

نانو ذرات می توانند دارای سه منشا باشند:

نانو ذرات طبیعی: از طریق آتش سوزی های گسترده در جنگل یا فوران آتشفشان ها ساخته می شود.

نانو ذرات انسانی: نانو ذراتی که در زمان جوشکاری به وجود آمده یا از اگزوز ماشین ها خارج می شوند.

نانو ذرات مصنوعی: همانطور که از اسم این بخش برمی آید ساخته دست انسان است.

نقش نانو ذرات در ابتلا به بیماری

نانو ذرات را به اسم ذرات فناناپذیر می شناسند. ذرات نانو آنقدر کوچک و ریز هستند که نه تنها می توانند به پوست انسان آسیب وارد کنند بلکه به سرعت از طریق پوست جذب بدن شده و مسمومیت های بسیاری را به وجود آورند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از نانو ذرات می تواند به سلول های ریه آسیب وارد کرده یا سرکوب ایمنی بدن و همینطور خطرات بهداشتی را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از نانو ذرات در کرم های بهداشتی

محققان با کمک ذرات نانو، کرم ضد آفتابی را تولید کرده اند که همانند یک فیلتر «UV» عمل می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش خورشید می تواند چروک شدن یا آسیب دیدن پوست را به دنبال داشته باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مواد نانویی می توانند ابتلا به سرطان را تحریک کرده و در گاهی موارد نیز عملکرد تولید مثل را دستخوش تغییر کنند.

توسعه مواد نانوتکنولوژی

در حال حاضر، محققان در حال جایگزینی اکثریت مواد مصرفی یا پوشیدنی انسان ها با فناوری نانوتکنولوژی هستند.

در سال های اخیر، محصولات نانوتکنولوژی عبارتند از: لاستیکهای مقاوم، شیشه‌هایی که خودبه خود تمیز می‌شوند، مواد دارویی با ترکیبات نانو ذرات، هد دیسک های لیزری و مغناطیسی، چاپگرها، لباس، تجهیزات و وسایل ورزشی، فیلتر هوا و... با کمک نانو ساخته شده اند.(مهر)

برخی مضرات نانو برخی فواید نانو
نانو سیلور (نانو ذرات نقره ای) دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده که برای عوامل بیماری زا به عنوان سم تلقی شده، در صورتی که برخی میکروب ها مفید هستند.
برخی از نانو ذرات در حذف آلاینده های محیط زیست بسیار موثر بوده و نقش اساسی ایفا می کنند. دانشمندان با کمک ذرات نانو موفق به حذف آلاینده هایی مانند polychlorinated biphenyls
شدند.
استنشاق نانو ذرات به ریه ها آسیب می رساند و مشکلات مزمن تنفسی را به همراه دارد. دانشمندان نانو حسگرهایی ساخته اند که قادر به تشخیص و اندازه گیری آلاینده های محیط زیست هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
admin
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
۰
۰
مرسی ازتون واقعا به دردم خورد و نیاز داشتم به اون جدول مضرات و فواید برای دروسم تشکر

نیازمندی ها