فرش شیخ صفی به اردبیل می آید

احیای سردر تاریخی بقعه و میدان عالی قاپو

مدیر امور پایگاه های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی از احیا و ساخت سردر اصلی و تاریخی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۲۹۶۰
احیای سردر تاریخی بقعه و میدان عالی قاپو

بهروز ندایی مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی اردبیل گفت: سردر این مجموعه از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و به عنوان نماد مجموعه بقعه شیخ صفی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه این همین باعث شد که طرح احیای این سردر در شورای فنی سازمان تصویب و به اجرای آن تاکید شود، افزود: هم اکنون طرح ساخت سردر اصلی این مجموعه در اردبیل طراحی و آماده اجرا شده است.

مدیر امور پایگاههای میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه این طرح در آینده نزدیک تکمیل و به اجرا درخواهد آمد، افزود: با تکمیل و آن میدان تاریخی عالی قاپو به صورت کامل به مرحله اجرا در آمده و احیا خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های عمرانی مصوب در این مجموعه بویژه در زمینه مرمت تاکید کرد که طرح مرمت گنبدهای الله الله چینی خانه به عنوان اصلی ترین نماد این اثر و نیز نقاشی های داخلی براساس طرح های اولیه نیز امسال در اولویت فعالیت های عمرانی مجموعه قرار دارد.

تخصیص 12 میلیارد ریال اعتبار برای احیا و مرمت

ندایی با اشاره به تصویب اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال برای فعالیت های احیا و مرمت این مجموعه طی سال جاری، افزود: البته این اعتبار اولیه است که هنوز تخصیص یافته، اعتبارات استانی نیز برای مجموعه محقق خواهد شد تا شاهد احیا بخش های مهمی از آن باشیم.

وی به طرح ساماندهی حریم این اثر نیز اشاره کرد و گفت: ساماندهی حریم این مجموعه از سال های گذشته آغاز شده و این طرح تا مسجد قدیمی میرزاعلی اکبر اردبیل باید ادامه داشته باشد که پیش بینی می شود تا چند سال آینده طول بکشد.

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی در عین حال این مجموعه ارزشمند دوره صفویان و حتی پیش از آن را با وجود ثبت در آثار جهانی نیازمند معرفی بیشتر دانست و افزود: این اثر هنوز برای گردشگران خارجی ناشناخته بوده و باید برای معرفی جهانی آن اقدامات موثری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای معرفی این اثر اقداماتی به صورت جهانی انجام شده اما کافی نبوده است، گفت: چراکه هنوز بازدید از این مجموعه در برنامه گردشگران خارجی وارد شده به کشور قرار ندارد.

بقعه شیخ صفی باید در اولویت بازدید گردشگران خارجی قرار بگیرد

ندایی با بیان اینکه گردشگران خارجی بیشتر به استان هایی نظیر اصفهان و شیراز و... سفر می کنند، افزود: این نشان می دهد که برای معرفی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اقدامات صورت گرفته منسجم و کافی نبوده و باید در این زمینه فعالیت های بیشتری از سوی میراث فرهنگی کشور صورت گیرد.

وی خواستار برنامه ریزی های گسترده ملی و استانی برای ورود این اثر به پکیج های مسافرتی گردشگران خارجی شد و افزود: مصمم هستیم گردشگران خارجی را امسال برای دیدن شیخ صفی به اردبیل بکشانیم که تحقق این مهم در گرو برنامه ریزی، عزم ملی و تکمیل برنامه های توسعه ای این مجموعه است.

این مسئول از اجرای طرح معرفی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی به گردشگران اروپایی و کشورهای ترکیه، آذربایجان و هندوستان خبر داد و گفت: تحقق این مهم به توسعه گردشگری استان اردبیل منتج خواهد شد، چراکه ورود گردشگران به منطقه در معرفی سایر آثار و جاذبه های تاریخی و فرهنگی موثر است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که میراث فرهنگی برای بازگرداندن آثار این مجموعه که طی سال های دور تاراج و در موزه های دنیا قرار گرفته چه اقداماتی کرده است، گفت: اینکه آثار این مجموعه در برخی از موزه های مطرح دنیا وجود دارد، شکی نیست، اما اسنادی که اثبات کند که این آثار سرقت شده نداریم.

فرش تاریخی شیخ صفی جزو 50 شاهکار جهان است

ندایی افزود: با این وجود رایزنی هایی برای باز پس گیری آثار این مجموعه صورت گرفته، وزارت امور خارجه نیز به این موضوع ورود داده شده تا با تعامل و همکاری بیش از پیش پیگیری شود.

وی در خصوص بازگرداندن فرش تاریخی و ارزشمند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که جزو 50 شاهکار جهان خوانده بوده و هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس نگهداری می‌شود، تاکید کرد: این فرش فقط می تواند به صورت امانت گرفته شده و به مدت چند ماه در کشور و نیز اردبیل به نمایش درآید.

به گفته مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی، احتمال نمایش این اثر بی نظیر در ایران وجود دارد و در این زمینه صحبت های اولیه صورت گرفته است.

فرش شیخ صفی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان بوده و کارشناسان آثار هنری، این فرش را با نقش و نگاره‌های زیبای آن، یک اثر هنری انتزاعی منحصر بفرد می دانند که از نظر سطح هنری با نقاشی های انتزاعی قرن حاضر برابری می کند. این اثر علاوه بر جلوه ها هنری یک سند تاریخی نیز محسوب می‌شود زیرا دارای تاریخ و امضا است.

مجموعه نفیس بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین صفویه در سال ۷۳۵ ه. ق. به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شده و پس از شروع حکومت صفویه توسط شاهان صفوی واحدهای مختلفی به آن اضافه شده است.

مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول و آرامگاه‌های دیگری از شاه زادگان صفوی، چینی خانه، قندیل خانه، مسجد جنت سرا، مزار شهدای جنگ چالدران، گنبد الله الله، مقبره مادر شاه طهماسب و... از بخش های این مجموعه جهانی و بی نظیر است.

این اثر تاریخی کشور شامل خانقاه شیخ صفی الدین اردییلی و مجموعه آثار پیرامون آن سال 89 در سی و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها