سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره تحولات کنونی عراق با بیان اینکه ارتش عراق با توانمندی خود و همکاری و همراهی مردم و توان پلیس این کشور و نیروهای امنیتی توانست فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری را مهار و از گسترش فعالیت‌ها باز دارد عنوان کرد: دولت و مجموعه عراق و ارتش و مردم این کشور توان مقابله و مهار تروریست‌ها را دارند.
کد خبر: ۶۸۲۸۸۱
ارتش عراق قدرت مقابله با تروریست‌ها را دارد

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: لازم است برای مقابله با تروریسم همه کشورها به مسئولیت خود برای مواجهه با این پدیده ضدبشری عمل کنند.

افخم با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه خاطرنشان کرد: تروریسم با حمایت‌های غیرمسئولانه و منفعت‌طلبانه در منطقه گسترش یافت و نیازمند آن است که برای جلوگیری از این پدیده و تبعات منفی آن اقدام جمعی صورت گیرد. عراق با مجموعه داشته‌های خود توانسته این فعالیت‌ها متوقف و امیدواریم منجر به مهار آن شود.

اجلاس جده

وی ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت و نیمه شعبان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در چهل و یکمین اجلاس مشورتی وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که 28 و 29 خرداد در جده برگزار می‌شود در سطح قائم‌مقام وزیر خارجه حضور می‌یابد و افزود: طبق برنامه پیش‌بینی شده آقای مرتضی سرمدی قائم‌ مقام وزیر خارجه ریاست هیات ایرانی را در این نشست برعهده دارد.

موضوع هسته‌ای چارچوب گفت‌وگوها با ۱+۵

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدارهای دوجانبه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در ژنو نیز اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان طی دو روز گذشته و همچنین امروز و فردا دیدارهای صریح و جدی را با طرف‌های مذاکراتی شروع کرده که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه رایزنی‌هایی با طرف آمریکایی با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون صورت گرفت.

افخم چارچوب گفت‌وگوها را متمرکز بر موضوع هسته‌ای خواند و افزود: گفت‌وگوها صریح، شفاف و جدی انجام شد و آقای عراقچی نیز گفت‌وگوها را مفید خواند.

افخم اضافه کرد: این گفت‌وگوها در چارچوب روندهای مذاکراتی تا قبل از دور بعدی مذاکرات وین است و قرار شد که گفت‌وگوهای کارشناسی و فراتر از آن به صورت منسجم‌تر انجام شود تا ابعاد و موضوعات بررسی و دیدگاه‌ها مبادله و از زمان بهترین استفاده به عمل آید.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما تثبیت حقوق هسته‌ای است افزود: در این چارچوب امروز با هیات فرانسوی در ژنو و فردا نیز با هیات روس در رم دیدار و گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکراتی باید بیشتر به این سمت حرکت کرده و در مسیر احترام به حقوق ملت ایران و تثبیت این حقوق باید تصمیم سختی بگیرند.

ناآرامی‌ها در عراق

وی درباره علت ناآرامی‌های کنونی در عراق با بیان اینکه متاسفانه نیز طی چند روز گذشته برخی عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق صورت گرفته و شهرها و روستاها هدف حملات قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه با فعالیت خوب ارتش عراق مردم و پلیس تقریبا اقدامات تروریست‌ها مهار شده و امیدواریم در چهارچوب همکاری و انسجام مجموعه گروه‌های عراقی و وحدت ملی این کشور، موضوع تروریسم حل و فصل و فعالیت تروریسم‌ها متوقف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قبلا هشدار داده بود که خطر تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود و فراتر از کشورها گسترش می‌یابد و متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم.

افخم اضافه کرد: این اقدامات در عراق و حمایت برخی کشورها و حامیان تروریست‌ها دامنه فعالیت تروریست‌ها را افزایش داده و به همین خاطر اتخاذ تدابیر لازم و همکاری کشورها و فعالیت‌های جامعه بین‌المللی برای ممانعت از گسترش تروریسم لازم است.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد به تروریسم به عنوان خطری جهانشمول نگاه شود.

افخم تروریسم را مشکل و معضل همه جوامع برشمرد و افزود: باید با این پدیده ضدبشری در تلاشی جمعی و ریشه‌ای برخورد صورت گیرد.

وی اضافه کرد: حمایت از گروه‌های تروریستی متاسفانه تبعات منفی داشته و امیدواریم با تلاش مجموعه عوامل ملت و دولت عراق شاهد توقف فعالیت‌های تروریستی در این کشور باشیم.

پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری وزارت خارجه درباره اموال بابک زنجانی در خارج از کشور خاطرنشان کرد: ما نیز اخباری را داشتیم که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برخی مسئولیت‌ها و پیگیری‌ها را در این زمینه به وزارت خارجه احاله کرده که در حال پیگیری موضوع هستیم و نیازمند اطلاع دقیق در این خصوص می‌باشیم.

وی با بیان اینکه روند کار در جریان است، خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که دریافت می‌شود در کانال اداری به مسئولان ذیربط منعکس می‌شود.

زیاده‌خواهی تأثیری بر اراده ایران نخواهد داشت

خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر فابیوس وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران از افخم پرسید که امروز در مذاکرات با هیات فرانسوی چه محورهایی مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد و آیا اظهارات فابیوس در روند مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود؟ که وی گفت: مذاکرات ایران و 1+5 در چارچوب مباحث هسته‌ای است و رایزنی‌های دوجانبه به منظور آشنایی طرفین از دیدگاه‌های یکدیگر می‌باشد.

افخم با بیان اینکه شاهد چنین اظهارات و ادبیاتی که تاریخ آن گذشته و مربوط به قبل از مذاکرات است، هستیم، عنوان کرد: همیشه خواستار این هستیم که واقع‌بینی در روند مذاکرات حاکم و از زیاده‌خواهی پرهیز شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: زیاده‌خواهی تأثیری بر اراده ایران برای تثبیت حقوق هسته‌ای نخواهد داشت و این به طرف‌های مذاکراتی منعکس شده است.

وی یادآور شد: اگر مواضع مشابه بود شاید مذاکره منتفی می‌بود. مواضع تقریبا غیرمشابه است و امیدواریم طی روند مذاکراتی دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شود.

افخم با بیان اینکه همواره اعلام کرده‌ایم سلاح هسته‌ای ایرن توهمی بیش نیست و باید این توهم کنار گذاشته شود، خاطرنشان کرد: سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای صددرصد بر ضد بشریت است و دیدگاه‌های ایران درباره سلاح‌های کشتارجمعی و هسته‌ای کاملا مشخص می‌باشد و ما مخالف تولید، انباشت و کاربرد سلاح کشتار جمعی هستیم و این مواضع را در طول مذاکرات همواره صریحا اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: امیدواریم واقع‌بینی بیش از گذشته بر روند مذاکرات حاکم شود و طرف مقابل از زیاده‌خواهی بپرهیزند.

پیگیر ویزای اقامت دانشجویان ایرانی در نروژ

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست امروز با خبرنگاران در خصوص پیگیری‌های وزارت خارجه درباره عدم صدور روادید برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در نروژ با بیان اینکه سفارت ایران در نروژ وضعیت دانشجویان ایرانی را در دست پیگیری دارد، افزود: چندین ملاقات کاری با مسئولان ذیربط نروژی به خصوص وزارت خارجه این کشور انجام شده و مقامات نروژی قول مساعدت و پیگیری در این زمینه را دادند.

وی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده به نتیجه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه حدود 600 دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: در سال 2013، 300 مورد درخواست ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ به مقامات نروژی اعلام شد که قریب به اتفاق درخواست‌کنندگان در داخل کشور بودند و کمتر از 60 نفر از آنها در نروژ اقامت داشتند که از این تعداد بخشی از دانشجویانی که خواستار ادامه تحصیل در مقطع دکترا می‌باشند تعداد محدودتری هستند.

افخم با ذکر این نکته که متاسفانه طی چندین سال گذشته براساس تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه، برخی محدودیت‌ها در ادامه تحصیل در برخی رشته‌ها اعمال شده که برخی از دانشجویان ایرانی در این رشته‌ها متقاضی تحصیل بودند، گفت: 4 دانشجو در مقطع دکترا در نروژ حضور دارند که درخواست تمدید روادید را ارائه دادند که موضوع آنها در دست پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پیگیری‌ها از طریق سفارت ایران در حال انجام است، ادامه داد: امیدواریم این دانشجویان بااستعداد مشکلات تمدید روادیدشان حل شود و مقامات نروژی قول پیگیری داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های دوجانبه هیأت ایرانی با هیأت‌های انگلیسی و چینی در 1+5 عنوان کرد: گفت‌وگوها در جریان است و به محض اینکه برنامه تنظیم شود اعلام خواهد شد.

استقبال از بازرسی سفارتخانه‌ها

خبرنگاری درباره طرح مجلس برای بازرسی از سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سوال کرد که افخم با بیان اینکه ما از چنین بازدید و رفت و آمدهایی از سوی نمایندگان به سفارتخانه‌ها استقبال می‌کنیم، افزود: وزارت خارجه هر اقدامی را در چارچوب حمایت از وظایف مجلس در حوزه نظارت به عمل می‌آورد و ما هماهنگی‌ها را با نمایندگی‌هایمان خواهیم داشت و هر نوع مساعدت برای تسهیل این امر را صورت خواهیم داد.

افخم با بیان اینکه اقدامات سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه شفاف است، این اقدام مجلس را گام خوبی برشمرد.

سفر معاون ظریف به قاهره

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان به مصر به منظور حضور در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی رئیس‌ جمهور جدید مصر عنوان کرد: در چارچوب دعوتی که از رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مصر به عمل آمد، اقای امیرعبداللهیان به نمایندگی از ایران در این مراسم شرکت کرد.

وی اضافه کرد: ما همواره گفته‌ایم که مصر یکی از کشورهای مسلمان و مهم در منطقه است و مصری که دارای ثبات و آرامش سیاسی باشد و نیروها و گروه‌های مختلف مصری در حوزه‌های مختلف این کشور حضور داشته باشند، مصری قوی را رقم خواهد زد.

افخم ادامه داد: ما از اینکه در شرایط جدید تدابیری اتخاذ و همه شخصیت‌ها و گروه‌های مصری امکان داشته باشند که دوباره جامعه متکثر مصر را تشکیل و در صحنه بین‌المللی ایفای نقش کنند، استقبال می‌کنیم و امیدواریم در شرایط جدید گام‌ها به این سمت برود و رای آحاد ملت مصر در صحنه‌های مختلف متبلور شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از این روند که مجموعه کشورهای اسلامی توانمند در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل ایفای نقش کنند، استقبال می‌کند.

روند واریز اقساط دارایی‌های بلوکه شده نفتی

یکی از خبرنگاران درباره واریز اقساط دارایی‌ها بلوکه شده نفتی ایران و اینکه آیا ایران توانسته از این پول‌های واریزی استفاده کند سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفت: حوزه مسئول پاسخگویی در این زمینه همکاران در بانک مرکزی هستند و روال اقساط و پرداخت آنها در حال انجام است و این پروسه در زمان‌بندی خود صورت می‌گیرد و اینکه این مبالغ در چه روندی خرج می‌شود مسئولان بانک مرکزی می‌توانند جزئیات و آمار تخصصی‌تر را اعلام کنند.

خبرنگاری درباره اینکه چه سطحی برای غنی‌سازی ایران مطرح است که افخم با بیان اینکه این موضوع مذاکراتی است عنوان کرد: اخبار مطرح شده دقیق نیست و اجازه دهید موضوعات در طی مذاکرات بحث شود.

مناسبات تهران - لندن

وی درباره روند روابط تهران و لندن با بیان اینکه روند بهبود تدریجی و گام‌به‌گام روابط در حال انجام است خاطرنشان کرد: کارداران ترددی مشغول انجام فعالیت هستند و به صورت دوره‌ای به پایتخت‌ها سفر می‌کنند. آقای حبیب‌الله‌زاده کاردار ترددی ایران با سفر به لندن ارائه تسهیلات و خدمات به ایران مقیم و مسائل مربوط به حوزه اداری و ساختمان را بررسی می‌کند و طرف انگلیسی نیز در همین راستا سفرهایی را انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مطالب مطرح شده مبنی بر غرامت ایران به انگلستان در قضیه ورود دانشجویان به سفارت انگلیس در تهران عنوان کرد: این نقل قول درست نیست، هیچگونه توافق و تفاهم برای پرداخت غرامت صورت نگرفته و قرار است هیات‌های دوطرف رفت و آمد و گفت‌وگو کنند و براساس ارزیابی‌های انجام شده تصمیم می‌گیرند. اینکه چگونه عمل خواهد شد و به چه میزان خواهد بود مشخص نیست.

سفر هیأت مذهبی آمریکا به ایران

مرضیه افخم سخنگوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات مذهبی آمریکا به ایران عنوان کرد: این سفر در چارچوب تعاملات غیردولتی بین گروه‌های غیرسیاسی، مذهبی و فرهنگی به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد و دیدارهایی با مسئولان، مراجع و اندیشمندان مذهبی صورت گرفت.

وی با ذکر این نکته که این هیات ملاقات سیاسی در سطح مقامات رسمی در وزارت خارجه نداشته خاطرنشان کرد: هدف این سفرها آشنایی جامعه آمریکا و اندیشمندان در حوزه‌های مذهبی و فرهنگی با ظرفیت‌ها و دیدگاه‌های ایران است و حرکتی براساس آشنایی با حقایق و واقعیات ایران می‌باشد.

خبرنگاری با اشاره به سفر امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه به مصر و دیدارش با السیسی رئیس‌جمهور این کشور از افخم سوال کرد که آیا در این سفر درخصوص ارتقای روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگویی صورت گرفته؟ که وی گفت: هنوز زود است که راجع به این موضوع صحبت کنیم. این مراسم تشریفاتی و با حضور نمایندگان کشورهای مختلف بود و ملاقات کاری نبود.

وی افزود: روند موضوعات و چگونگی پیشرفت کار و تحولاتی که رخ می‌دهد امکان ارزیابی را فراهم می‌کند تا ببینیم موضوع روابط دو جانبه را چگونه مورد گفت‌وگو قرار دهیم.

گمانه‌زنی‌های مبتنی بر اطلاعات و تحلیل‌های شخصی

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه وزارت خارجه به دنبال برقراری رابطه با آمریکا است اشاره کرد و نظر افخم را جویا شد که وی در این‌باره گفت: احتمالا گمانه‌زنی کرده‌اند و این گمانه‌زنی مبنی بر اطلاعات و تحلیل‌های شخصی است.

وی با بیان اینکه افراد آزادند تحلیل‌های خود را داشته باشند یادآور شد: اما از اینکه از آن به عنوان گام نام ببرند، قضاوت نسنجیده‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مذاکرات جاری با آمریکا صرفا در چارچوب مباحث هسته‌ای و فراتر از آن نیست و به صراحت و شفافیت نیز اعلام شده است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری که علت تاخیر 4 روزه تبریک رئیس‌جمهور به بشار اسد را جویا شد عنوان کرد: ما ارزیابی مثل شما نداریم. خصلتی عمومی در رسانه‌های عمومی وجود دارد که سرعت عمل و واکنش‌های فوری را می‌پسندند.

وی با بیان اینکه کلمه تاخیر را تایید نمی‌کنم، افزود: این پیام در زمان خود و در چارچوب‌های خود انجام شد و تعابیری که مطرح شده برداشت رسانه‌ها است. مواضع ما کاملا روشن است و پیام رئیس‌جمهور کاملا روشن و در چارچوب مواضع اصولی و اعلام شده ما صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به خبرنگاران توصیه کرد: دوستان به رفت و آمدها و اقدامات سیاسی به عنوان تاخیر و تعجیل کمتر نگاه کنند.

یکی از خبرنگاران از افخم پرسید که آیا دولت عراق از ایران درخواست نیرو برای مقابله با تروریست‌ها را داشته؟ که وی پاسخ داد: تا این لحظه چنین درخواستی صورت نگرفته است.

وی افزود: توان ارتش و پلیس عراق برای مقابله با نیروهای تکفیری و تروریستی پاسخگو بوده و تقویت وحدت ملی عراق پیش از این کمک‌کننده خواهد بود.

آزادی تبعه ایرانی از دست دزدان دریایی

افخم درباره ملوان ایرانی آزاد شده از دست دزدان دریایی سومالی خاطرنشان کرد: این تبعه در سال 89 توسط دزدان دریایی به اسارت گرفته شد و از آن زمان فعالیت‌های ما برای آزادی آن آغاز شد و سفارت ایران در کنیا به دلیل نزدیکی به آن منطقه مسئول پیگیری در این زمینه شد و ارتباطاتی با شیوخ قبایل و افراد ذی‌نفوذ انجام و به طور مستمر ادامه داشت و 17 خرداد ماه این تبعه به کنیا فرستاده شد و قرار است امشب به ایران بازگردد.

وی درباره توافقات با روسیه برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد و گفت‌وگوهایی توسط سازمان انرژی اتمی با مسئولان ذیربط روسیه انجام گرفته و گفت‌وگو با کشورهای دارای این تکنولوژی از جمله روسیه آغاز شده که در مرحله مذاکراتی هستیم.

خطوط قرمز ایران

خبرنگاری درباره خطوط قرمزی که در دستور کار تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای سوال کرد که افخم تثبیت حقوق کامل هسته‌ای، غنی‌سازی، بومی ماندن این تکنولوژی را از جمله نکاتی خواند که تیم ایران دنبال می‌کند و افزود: ایران تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای آغاز کرده و به توانمندی‌هایی دست یافته است.

وی درخصوص پیشنهادها به تیم مذاکره‌ک ننده هسته‌ای با بیان اینکه ما همواره گفته ایم از دریافت نظرهای تخصصی و پیشنهادها استقبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای در سطح عالی کشور در شورای عالی امنیت ملی پرونده و مذاکرات را در اختیار دارد و همه چارچوب‌ها، مذاکرات، خطوط قرمز و مبانی مذاکرات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری می‌شود.

زندانیان ایرانی در ترکمنستان

وی درباره شهروندان ایرانی زندانی در ترکمنستان با بیان اینکه متاسفانه اطلاع‌رسانی در این خصوص کامل صورت نگرفته عنوان کرد: خوب است اقدامات سفارتخانه و حوزه کنسولی وزارت خارجه نیز ذکر شود. ارائه تسهیلات، خدمات و اخذ وکیل در دستور کار قرار دارد.

افخم با اشاره به پروسه‌های قانونی در ترکمنستان عنوان کرد: سفارت ایران در حال پیگیری این قضیه است تا بتوانیم به افرادی که براساس ادعاهای بی‌اساس و ناآگاهی از مقررات ترکمنستان در زندان به سر می‌برند آزاد شوند.

سفر ظریف به ریاض

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر مقامات کشورمان به عربستان با بیان اینکه ابتکار سفر به منطقه و از جمله به عربستان از سوی وزارت خارجه انجام شد افزود: اقای ظریف در سفر به منطقه عربستان را نیز در دستور کار قرار داده بود که در آن زمان با توجه به مباحث داخلی آن طرف و نیاز به تنظیم برنامه‌ها، این سفر انجام نشد ولی این آمادگی را اعلام کرده‌ایم که سفر به عربستان به عنوان کشور موثر در همگرایی منطقه‌ای در دستور کار است و در اولین زمان و سطح مناسب انجام خواهد شد.

وی بر همگرایی منطقه‌ای تاکید کرد: عربستان کشوری مهم و تاثیرگذار و مورد نظر ما برای گفت‌وگوها است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها