سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به طرف های غربی گفت:‌ به طرف های غربی گفته می شود که از زیاده خواهی و تاکید بر خواسته های غیر منطقی بپرهیزند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند مسائلی که در گذشته بسیار راحت قابل حل بود به بحران غیر ضرور تبدیل شد.
کد خبر: ۶۷۵۶۹۸
توضیح افخم درباره پیام ظریف به طرف های غربی

مرضیه افخم در نشست خبری ، فزود: نگاه تیم مذاکره کننده بر این اساس است که غربی ها اشتباهات گذشته ، ارزیابی های غلط و زیاده خواهی هایشان را که مانع از پیشرفت کار است ، تکرار نکنند و اظهار نظری که از آقای ظریف نقل شد بر این اساس است.

وی در پاسخ به پرسش در باره توقف مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات ادامه دارد و متوقف نشده است و عزم دو طرف بر ادامه مذاکرات تا به نتیجه رسیدن آن است.

سخنگوی وزارت امور خارج افزود: مذاکرات هسته ای موضوع ملی و فراجناحی است و ایجاد شائبه مبنی بر سیاسی بودن مذاکرات ، درست نیست و دوستان باید با نگرش ملی به این موضوع نگاه کنند.

وی گفت: تاکید شورای عالی امنیت ملی ، تیم مذاکره کننده هسته ای و مجموعه تصمیم گیران در سطوح عالی مقامات کشور نشان می دهد که مذاکرات هسته ای مبتنی بر منافع ملی است و هدایت این موضوع به زاویه ای خاص درست نیست.

مستند من روحانی هستم

افخم همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع وزارت امور خارجه درباره مستند من روحانی هستم گفت : به اندازه کافی درباره این مستند واکنش نشان داده شده است ما هم این فیلم را دیدیم به نظر می رسد تلاش شده است کاری انجام شود .

وی با آرزوی موفقیت برای سازندگان مستند من روحانی هستم ابراز امیدواری کرد که تولید این گونه مستندها حرفه ای تر ، موفق تر و به دور از تلاش های صرفا سیاسی ادامه یابد .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا تاکید آمریکایی ها بر محدودیت برنامه موشکی ما سبب توقف مذاکرات شد؟ افزود: گفتگو نکردن درباره مسائل دفاعی و موشکی موضع اصولی ماست که در ابتدا اعلام شده بود و تا آخرین دوره ای هم که این مذاکرات انجام شد بر همین اساس کارها پیگیری و اظهار نظر شده است.

مذاکرات در مسیر طبیعی اش قرار دارد همچنان که برنامه ها برای دور بعدی مذاکرات نیز اعلام شده و گفتگوها ادامه می یابد و ارزیابی شتابزده برخی در این باره ، دقیق نیست

وی گفت:‌ در مذاکرات اخیر در وین آغاز گفتگوها برای تدوین توافق نامه جامع در دستور کار بود و بحث ها وارد مذاکرات رسمی شد یعنی مباحثی که در دوره های پیش به شکلی تبادل نظر و رایزنی برای ارزیابی دیدگاه ها بود در این دوره وارد مذاکرات رسمی شد.

افخم افزود: در این دور از مذاکرات درباره موضوعات متعددی در حوزه های مختلف مانند غنی سازی ، تأسیسات اراک ، تحریم ها و بحث های مختلفی که قبلاً مطرح بوده دوباره مذاکره شد.

وی تاکید کرد: به طرف غربی اعلام کردیم مقابل زیاده خواهی مقاومت می کنیم و از موضع اصولی خودمان برای تأمین حقوق هسته ای ایران عقب نشینی نمی کنیم در عین حال به ادامه مذاکرات در مسیر توافق برد برد پایبندیم.

افخم گفت: دوره های بعدی مذاکرات نشان خواهد داد که شکل تفاهمات و گفتگوها چگونه خواهد بود و مذاکرات به چه شکل پیش خواهد رفت.

احتمال تمدید مهلت برنامه اقدام مشترک

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تمدید مهلت شش ماهه برنامه اقدام مشترک افزود: طبق توافق ایران و 1+5 در دوره شش ماهه، جدول زمانی گفتگوها تا پایان تیر تنظیم شده و مسیر گفتگوها تعیین کننده این است که آیا در این مدت به نتیجه خواهد رسید یا نیاز به تمدید دوره زمانی پس از آن هستیم.

افخم گفت: نمی خواهم پیش بینی زود هنگامی در این باره داشته باشم ؛ اگر در این زمان بندی به نتیجه برسیم که عزم دو طرف فعلاً بر همین است نتیجه خوبی خواهد بود اگر هم به این برسیم که مذاکرات برای توافق در دوره بعدی باید ادامه یابد ، مذاکره خواهیم کرد و تصمیم گیری خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا دیدار تیم مذاکره کننده هسته ای با هیئت آمریکایی مانع از پیشرفت مذاکرات شد؟ گفت: مذاکرات به شکل دو ، سه و چند جانبه براساس نیازها با هیئت ها انجام شد و نباید مذاکرات را به گروه خاصی تعمیم داد.

افخم افزود: مذاکرات ما با 1+5 بود که خانم اشتون نمایندگی این گروه را بر عهده داشت.

سفر مقامات ایرانی به عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت : سفر مقامات کشورمان به عربستان در دستور کار است و برنامه ریزی برای تنظیم مقدمات آن در زمان بندی مناسب ادامه دارد.

افخم ‌در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دعوت نامه برای سفر آقای ظریف به عربستان دریافت شده است افزود : بر اساس دعوت شفاهی عربستان و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات با کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه ، سفر مقامات ایرانی به عربستان در دستور کار است.

وی گفت:‌ ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و قطعا تعاملات ، تبادلات و ارتباطات دو کشور تاثیرات مهم دو جانبه و منطقه ای خواهد داشت .

افخم ابراز امیدواری کرد : آثار این همکاری ها در همگرایی منطقه ای و رفع مشکلات منطقه پدیدار شود .

سفر مقامات کشورمان به عربستان در دستور کار است و برنامه ریزی برای تنظیم مقدمات آن در زمان بندی مناسب ادامه دارد

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره زمان دیدار و مذاکره آقای ظریف و خانم اشتون قبل از نشست ایران و 1+5 در 26 خرداد گفت :‌ هنوز زمان و مکان دقیق این دیدار مشخص نیست و پس از قطعی شدن این دیدار اطلاع رسانی خواهد شد .

افخم افزود: نشست های غیر رسمی کارشناسی میان ایران و 1+5 در فواصل مذاکرات ادامه خواهد داشت .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در باره خبر نیوزویک مبنی بر حضور آقای عسگری معاون اسبق وزیر دفاع در آمریکا گفت: در همان زمان نگرانی خود را در باره ربوده شدن آقای عسگری در ترکیه اعلام کرده و اقدامات لازم را انجام داده بودیم .

وی افزود : در پی این ماجرا با مراجع بین المللی به ویژه دبیر کل سازمان بین الملل ، مکاتبه و موضوع را به آ‌نها اعلام کرده ایم و پیگیری ها کماکان ادامه دارد .

برای مذاکرات برد - برد کاملا مصمیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات هسته ای با 1+5 در مسیر توافق برد - برد کاملا مصمم است .

افخم افزود‌: برخی ،‌ارزیابی های شتاب زده درباره مذاکرات داشتند در حالیکه گفتگوها در مسیر طبیعی ادامه دارد .

وی گفت: از ابتدا اعلام کرده بودیم که این گفتگو ها سخت و پیچیده است که با حساسیت پیگیری می شود ؛ مذاکرات به طور بسیار جدی ادامه دارد و برای ما قابل پیش بینی بود که در روند گفتگوها در نشست های پی در پی ، بحث ها جدی تر می شود .

افخم با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات مصمیم افزود: عزم ایران برای پیشبرد مذاکرات به منظور احقاق حقوق هسته ای ما در این مسیر باقی است و مذاکرات در مسیر خود با گفتگو های جدی و حساس تری مواجه شده است که البته قابل پیش بینی بود .

وی گفت: گفتگو ها در مذاکرات وین 4 خوب بوده است و تیم مذاکره کننده ما ، مذاکرات را هوشمند و حرفه ای پیش بردند .

افخم افزود : مذاکرات در مسیر طبیعی اش قرار دارد همچنان که برنامه ها برای دور بعدی مذاکرات نیز اعلام شده و گفتگوها ادامه می یابد و ارزیابی شتابزده برخی در این باره ، دقیق نیست .

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت :‌ معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در تهران حضور دارد و مذاکرات یک روزه ای را با مسئولان سازمان انرژی اتمی خواهد داشت .

وی افزود : این گفتگو ها بر اساس توافقات آژانس و سازمان انرژی اتمی است و این مذاکرات در مسیر طبیعی است و امیدواریم طبق برنامه پیش برود.

انتخابات عراق

سخنگوی وزارت امورخارجه برگزاری انتخابات باشکوه در عراق را به ملت این کشور تبریک گفت و آن را گام بزرگ و امیدبخش دیگری در تحولات این کشور دانست.

وی گفت: در این انتخابات مردم عراق عزم و انسجام ملی خود را برای عبور از مشکلات به نمایش گذاشتند.

وی افزود: آحاد مردم عراق ، مراجع عظام تقلید، دولت، تشکل های سیاسی و کسانی که در روند برگزاری این انتخابات نقش داشتند فعالیتشان شایسته قدردانی است.

افخم برپایی انتخابات در موعد مقرر با ساز و کار پیش بینی شده، حضور همه تشکل ها در انتخابات، رقابت های سالم آنان و اعلام نتایج در زمان مقرر را مولفه های مثبت و سازنده در برپایی انتخابات عراق برشمرد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است روند تشکیل دولت بعدی عراق با همین عزم ملی و پشتکار ادامه یابد و همه جریان های سیاسی براساس قانون اساسی این کشور برای تحقق مطالبات مردم عراق به منظور توسعه این کشور گام بردارند و فعالیت ها برای تشکیل دولتی فراگیر و فعال که آینده خوبی را رقم بزند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه اخیر کمیته دفاعی کنگره آمریکا و ابراز نگرانی کاخ سفید از تاثیر لحن این مصوبه بر تضعیف مذاکره با ایران گفت: مذاکرات ایران و 1 + 5 از همان ابتدا دارای مخالفان و منتقدانی بوده و این فقط محدود به کشورمان نیست بلکه در کشورهای طرف مذاکره نیز شاهد تحرکات منتقدان هستیم.

افخم افزود: از اظهارنظر درباره برخی تحرکات در کنگره آمریکا پرهیز می کنم؛ ما هم منتقدانی داریم اما مهم، عزم ما برای ادامه مذاکرات و به نتیجه رساندن آن براساس گام های متوازن است تا بتوانیم حقوق هسته ای کشور را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: طبعا در این مسیر اظهارنظرها و تحرکاتی صورت می گیرد که هوشمندی طرف های مذاکره کننده و عزم دولتها برای به ثمررساندن مذاکرات، بخش پر لیوان است.

مناظره تیم مذاکره کننده پیشین و کنونی

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره خواست شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مناظره تیم مذاکره کننده هسته ای پیشین و کنونی گفت: مناظره میان مسئول مذاکره کنندگان با منتقدان منتفی است زیرا این اقدام، جایگاه کار را تقلیل می دهد.

افخم افزود: طرح چنین مباحثی به نوعی زیرسوال بردن اصل سیاست ها برای آغاز مذاکرات و برنامه ریزی برای شیوه های مذاکراتی است؛ دولت که طرف رسمی مذاکره کننده هسته ای است، بحث های مذاکراتی را با منتقدان به مناظره نمی گذارد اما برای پاسخگویی به منتقدان آمادگی داریم.

وی گفت: اعلام کرده ایم منتقدان طرح ها یا پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا بررسی و متناسب با برنامه ها سنجیده و در تصمیم گیری ها استفاده شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دور بعدی مذاکرات هسته ای نیز به نتیجه قطعی نرسد دولت چه تصمیمی می گیرد، گفت: دیپلمات ها کار سختی دارند؛ از ابتدا می دانستیم مذاکرات پیچیده و سختی آغاز شده و بحث ها حساس است.

جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی بوده است که همواره بر راه حل سیاسی برای حل و فصل معضل سوریه تاکید کرده و راهکار گفتگوهای سوری سوری را برای رفع معضل این کشور پیشنهاد داده است

افخم پیش بینی درباره مرحله بعدی مذاکرات را زودهنگام دانست و افزود: درباره دور بعدی مذاکرات گمانه زنی و پیش بینی نمی کنیم بلکه متناسب با پیشرفت کار ارزیابی خواهیم کرد و براساس نتایج تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

وی گفت: مذاکرات در مسیر خودش ادامه دارد، بحث ها جدی، حساس و حرفه ای پیش می رود؛ باتوجه به اینکه از ابتدا اعلام کرده ایم مذاکرات را براساس موفقیت برد برد پیش می بریم بر عزم خود باقی هستیم و تصمیم جمهوری اسلامی در این باره تغییر نکرده است.

افخم همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین اقدامات وزارت امورخارجه برای آزادی شماری از ایرانیان بازداشت شده در ترکمنستان افزود: گفتگوها میان مقامات دو کشور در این باره ادامه دارد و در تلاشیم به ساز و کاری برسیم که بتوانیم بازداشتی ها را به کشور بازگردانیم.

امیر کویت به تهران سفر می کند

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری گفت: امیر کویت به دعوت رسمی رئیس جمهور، دهم خرداد به تهران سفر می کند.

مرضیه افخم افزود: گفتگوهای رسمی در سطوح عالی دو کشور ادامه دارد و گروه های کارشناسی درحال تنظیم اسناد و توافق نامه هایی هستند که قرار است در این سفر امضا شود.

وی اضافه کرد: به محض اینکه گروه های کارشناسی کارشان را انجام دهند در این باره اطلاع رسانی می کنیم؛ سطوح عالی گفتگو میان ایران و کویت زمینه ارتقای همکاری های دو کشور را فراهم می کند و این سفر آغاز سطح جدیدی از همکاری هاست.

افخم همچنین درباره زمان سفر رئیس جمهور به ترکیه و آمریکای لاتین گفت: سفر دکتر روحانی به ترکیه و آمریکای لاتین در دستور کار است اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

مذاکره برای بازگرداندن منافقین

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بازگرداندن اعضای گروهک منافقین به ایران و محاکمه آنان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: این موضوع همواره در مذاکره میان مقامات ایران و عراق در سطوح مختلف مطرح بوده است.

افخم افزود: جنایات این گروهک تروریستی بر کسی پوشیده نیست، آنان حدود 17 هزار نفر از هموطنانمان را به شهادت رساندند که اسناد متعدد آن موجود است و همواره از دولت عراق خواسته ایم که آنان را به ما تحویل دهند.

وی گفت: این موضوع را از طریق مراجع بین المللی نیز پیگیری می کنیم تا زمینه بازگشت آنان به ایران فراهم شود.

افخم افزود: در عین حال اعلام کرده ایم کسانی که جرم و اقدام مسلحانه ای نداشتند و کسی را به قتل نرسانده اند می توانند به کشور بازگردند تا پرونده آنان بررسی شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه در زمینه دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: سفر معاون عربی آفریقای وزیرامورخارجه به یمن در دستورکار قرار دارد که احتمالا امروز یا حداکثر در این هفته آغاز می شود.

افخم افزود: در این سفر علاوه بر گفتگو درباره همکاری های دو کشور موضوع سرنوشت آقای نیکبخت نیز در دستورکار قرار دارد.

وی تاکید کرد: از مقامات یمن می خواهیم این موضوع را جدی و مسئولانه پیگیری کنند.

افخم گفت: کمیته های مسئول در پیگیری این پرونده نیز به اطلاعات و جزئیات بیشتری دست یافته اند که امیدواریم با همکاری مقامات یمن این اطلاعات را دریافت کنیم تا زمینه بازگشت سالم این دیپلمات کشورمان به میهن فراهم شود.

خرید ویلا در نروژ

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام سفیر ایران در نروژ در خرید یک باب ویلا با بودجه 16 میلیارد تومانی گفت: خبرها درباره خرید ساختمانی برای اقامت سفیر کشورمان در نروژ درست است.

افخم افزود: در برنامه های وزارت امورخارجه خرید مکان ها برای دیپلمات ها و به عنوان سفارتخانه ها، برنامه معمول است و در خیلی کشورها ما با بررسی ها از نظر صرفه اقتصادی برای خرید این اماکن اقدام می کنیم.

وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها املاک استیجاری هزینه های بسیار بالاتری از خرید آن دارند و گروه های کارشناسی در سفر به کشورها قیمت ساختمان ها در محله های مختلف را متناسب با بودجه جاری بررسی می کنند و کار در مجموعه و کمیته خاصی انجام می شود.

افخم گفت: موضوع مربوط به خرید ساختمانی به عنوان اقامتگاه برای سفیر ایران در نروژ در این چارچوب بوده و هزینه های اقامت در مکان استیجاری برای وی خیلی بالا بوده است و از نظر صرفه اقتصادی در هزینه های سال، خرید ملک به صرفه تر بوده است.

وی افزود: فارغ از اینکه اعداد و ارقام خرید املاک در هر کشور متناسب با قیمت املاک است، ملکی که خریداری می شود متعلق به جمهوری اسلامی ایران است گرچه به عنوان اقامتگاه سفیر استفاده می شود اما متعلق به کشور است که باید متناسب با شئونات کشور و جایگاه آن باشد.

افخم گفت: براین اساس، محل ملک، کیفیت ساختمان، دسترسی ها و کاربرد آن سنجیده و براساس آن املاک خریداری می شود.

اقدامات بوکوحرام

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات گروهک بوکوحرام در نیجریه گفت: گروهک خاصی مدنظر نیست، همه گروه های تروریستی خطری هستند که به تدریج آثارش در همه جا مشاهده می شود.

افخم افزود: ما همواره نگرانی خود را از اقدامات گروه های افراطی اعلام و اقدام این گروهک تروریستی در نیجریه را نیز محکوم کردیم.

وی اضافه کرد: دیروز معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه در دیدار با سفیر نیجریه در کشورمان برای کمک به آزادی دانش آموزان ربوده شده در این کشور اعلام آمادگی کرد.

افخم ابراز امیدواری کرد: چنین رویدادهای تلخی به شکل گیری تلاش برای جلوگیری و توقف فعالیت گروه های تروریستی و افراط گرا منجر شود.

وی تاکید کرد: قطعا همکاری و اتفاق نظر کشورهای اسلامی می تواند به جلوگیری از توسعه این اقدامات افراطی منجر شود.

افخم گفت: ما همواره اعلام کرده ایم اگر در این باره اقدام جدی نشود آثار فعالیت گروه های تکفیری تروریستی به یک منطقه محدود نخواهد شد و همکاری همه کشورها فراتر از کشورهای اسلامی برای جلوگیری از توسعه فعالیت گروه های افراطی ضروری است.

انتخابات سوریه

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دعوت از ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه گفت: چنین برنامه ای در دستورکار ماست که درحال بررسی آن هستیم و پس از تصمیم گیری در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

افخم افزود: از ما نیز برای نظارت بر انتخابات سوریه دعوت شده است و گروه هایی نیز از کشورمان برای این اقدام فعالیت می کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی بوده است که همواره بر راه حل سیاسی برای حل و فصل معضل سوریه تاکید کرده و راهکار گفتگوهای سوری سوری را برای رفع معضل این کشور پیشنهاد داده است.

افخم افزود: جامعه جهانی به تدریج درک می کند که بازگشت به واقع گرایی به رفع مشکلات سوریه کمک می کند و چاره ای جز آن نیست.

وی گفت: تحریک گروه های مخالف و تشویق آنان به تحرکات نظامی خلاف خواست ملت سوریه است و راهکار سیاسی و توجه به خواست ملت این کشور کمک به شکل گیری راهکار سیاسی پایدار برای سوریه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره آخرین پیگیری ها در خصوص سرنوشت مرزبان ربوده شده ایرانی در پاکستان گفت: برخی مسئولان کشورمان به ویژه وزیر کشور در سفر به پاکستان این موضوع را پیگیری کرده اند و تلاش ها برای دریافت اطلاعات در این باره ادامه دارد.

افخم افزود: هنوز بیش از آنچه از قبل در این باره منتشر شده است خبری نداریم اما پیگیری موضوع همچنان در دستورکار است.

وی همچنین درباره اظهارات نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی مبنی بر زنده بودن این مرزبان گفت: اظهارنظرهای متعددی در این باره شده است که مسئولان این اظهارات را درنظر دارند.

افخم افزود: تماس ها برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره ادامه دارد، اجازه دهید گفتگوها و مذاکرات دقیق تر پیش رود؛ ما خواهان روشن شدن سرنوشت این مرزبان هستیم تا مطمئن شویم در چه وضعی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره ربوده شدن شمشیرباز کشورمان گفت: این موضوع از طریق نهادهای ذیربط داخلی درحال پیگیری است و به محض اینکه اطلاعاتی قابل انتشار کشف کنیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها