اقتصاد شرق کرمان تهدید می‌شود

نخلستان​های بم در سیطره حشره زنجره خرما

نخلستان‌های جنوب کشور که منبع درآمد و گذران زندگی بسیاری از ساکنان این مناطق است، در حالی طی چند سال اخیر از کمبود آب، خشکسالی و در برخی موارد آفت زنجره رنج می‌برند و با کاهش کمی و کیفی محصول مواجه شده‌اند که وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در ماه‌های اخیر نیز خسارت زیادی به نخلستان‌ها و کشاورزان این خطه وارد کرده است.
کد خبر: ۶۸۲۲۳۹
آتش به جان نخلستان‌ها افتاد

گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور که از چندی پیش و با شروع فصل بهار آغاز شده است، در کنار خشکیدگی برخی نخل‌ها و بی‌احتیاطی مردم و کشاورزان و رعایت نکردن مسائل ایمنی، عامل وقوع آتش طی ماه‌های اخیر در نخلستان‌های برخی استان‌های جنوبی کشور بوده که علاوه بر نابودی بخشی از منابع طبیعی کشور، نابودی منابع کسب درآمد برخی از هموطنانمان را نیز در پی داشته است.

در آخرین مورد که عصر یکشنبه در دهستان کارواندر شهرستان مرزی خاش در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست و تا مهار کامل هفت ساعت نیز به طول انجامید، 150 اصله نخل بارور خرما در آتش سوخت و نابود شد.

نادر ابراهیمی، دهیار مرکزی دهستان کارواندر با اشاره به این که در کنار نابودی این نخلستان، 50 اصله درخت انار و حدود یک هکتار شالیزار برنج نیز در آتش سوخت و از بین رفت، دلیل این حادثه را بی‌احتیاطی افراد رهگذر در آتش زدن تنه نخل خشکیده اعلام کرد.البته به گفته وی، شدت وزش باد و گرمای هوا نیز در شعله‌ور شدن آتش، تاثیر زیادی داشته است.

بیش از صد خانوار در این منطقه از طریق تولید محصولات کشاورزی ازجمله خرما، انار، برنج و انواع غلات روزگار می‌گذرانند که با وقوع آتش‌سوزی و وارد آمدن خسارت به این منابع، در تنگنای معیشتی قرار خواهند گرفت. آتش پیش از این و در یازدهم خرداد نیز به جان نخلستان‌های شهرستان دیر استان بوشهر افتاده و آنها را در کام سوزان خود کشیده و خاکستر کرده بود.

به گفته عیسی محمددوست، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر در این حادثه که در روستای سرمستان دیر روی داد، 200 اصله نخل و مرکبات به طور کامل در آتش سوخت و خسارت زیادی هم به بخشی از لوله‌های آبیاری قطره‌ای و لوله‌های آبرسانی مزارع وارد شد.

همچنین در یک حادثه آتش‌سوزی دیگر در شهرستان آبپخش این استان که شنبه (دهم خرداد) به وقوع پیوست و هشت ساعت هم به طول انجامید، 200 اصله نخل به صورت کامل در آتش سوخت و نابود شد.

طبق گفته مسئولان این شهرستان، این آتش‌سوزی که در نخلستان‌های منطقه چمنیوی شرق آبپخش رخ داد، در اثر بی‌احتیاطی فردی که پس از روشن کردن آتش، آن را رها کرده بود، اتفاق افتاد.

غلامرضا وفایی، بخشدار آبپخش در همین زمینه به کشاورزان و نخلداران توصیه کرد برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در باغ‌ها و نخیلات خود، نکات ایمنی را بویژه در فصل گرما بیشتر رعایت کنند تا باعث خسارت به خود و دیگر اهالی نشوند، زیرا نبود جاده دسترسی و امکان مانور سریع و همچنین نزدیکی درختان به یکدیگر در نخلستان‌ها، می‌تواند در چنین مواقعی نخل‌های زیادی را سوزانده و خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند.

آتش اردیبهشت امسال نیز خسارت زیادی به نخلداران وارد کرد، به طوری که در یک مورد در روستای سهو شهرستان دشتی استان بوشهر، نابودی 4000 اصله نخل ، انجیر، انار، لیموترش و لیموشیرین را رقم زد.

مرور این آمارها نشان می‌دهد اکنون نخلستان‌های کشور که معمولا در مناطق گرم جنوبی قرار دارند، همچون انبار باروتی هستند که با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی از سوی مسافران و کشاورزان آتش گرفته و به تلی از خاکستر تبدیل می‌شوند؛ موضوعی که مسئولان نیز به آن اذعان دارند و تاکید می‌کنند: به دلیل گرمای بیش از حد و خشک شدن برگ نخیلات، امکان آتش‌سوزی در نخیلات بسیار بیشتر شده است، بنابراین نخلداران باید بیش از پیش مسائل ایمنی را رعایت کنند تا از آتش‌سوزی گسترده نخیلات و خسارت آن، در امان باشند.

قصه تکراری هر ساله

البته افتادن آتش به دامان نخلستان‌های کشور فقط به یکی دو ماهه امسال محدود نمی‌شود، بلکه با نگاهی کوتاه به آمار سال‌های گذشته می‌توان مشاهده کرد که این تراژدی دردناک و زیانبار هر ساله با آغاز فصل گرما، بخشی از منابع اقتصادی و طبیعی کشور را نابود کرده و از بین می‌برد و این در حالی است که نخلستان تنها منبع درآمدی بسیاری از ساکنان جنوبی کشور است.

نخلداران طی سال‌های اخیر با مشکلات متعدد دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که وجود آفت زنجره خرما، خشکسالی، فروش نرفتن محصول و نبود صنایع فرآوری ازجمله این مشکلات است که تاکنون خسارت زیادی را به این قشر وارد کرده است و وقوع آتش می‌تواند دامنه این ضرر و زیان‌ها را گسترش دهد که البته با توجه به این که وقوع این آتش‌سوزی‌ها اغلب بر اثر بی‌احتیاطی است، می‌توان براحتی مانع بروز آن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها