تیم ملی والیبال جمعه به مصاف برزیل می‌رود

ایران در لیگ جهانی​«ظریف» را کم دارد

اشتباهات فردی و دور بودن از روحیه جنگندگی همیشگی تیم ملی والیبال، در کنار قدرت و انسجام تیم ملی والیبال ایتالیا نسبت به سال گذشته، زمینه‌ساز شکست دوم والیبال کشورمان در برابر لاجوردی‌پوشان شد.
کد خبر: ۶۸۰۴۹۵
ایران در لیگ جهانی​«ظریف» را کم دارد

بی‌شک وقتی ایتالیا در دو مسابقه خارج از خانه خود برزیل را با نتایج مشابه 3 بر صفر شکست می‌دهد، نباید چندان شانسی برای تیم ملی والیبال ایران در برابر این تیم قائل می‌شدیم. ایتالیایی‌ها که بازی اول خود را با ایران در شهر تریسته 3 بر صفر برده بودند، در شهر ورونا نیز با همان کوبندگی و قدرت در برابر شاگردان اسلوبودان کواچ صف‌آرایی کردند. گرچه حضور عادل غلامی در ترکیب اولیه تیم، انرژی تازه‌ای به تیم ایران بخشیده بود، اما سرعتی‌زن باتجربه تیم ملی نیز در این بازی نشان داد هنوز به شرایط آرمانی و مطلوب خود نرسیده است، بویژه آن‌که از سرویس‌های موجی و کشنده این بازیکن نیز خبری نبود تا کواچ پس از واگذاری ست نخست با نتیجه 27-25، عادل غلامی را بیرون بکشد.

اما در ست‌های دوم و سوم و در پی بالارفتن درصد اشتباهات بازیکنان ایران در خراب کردن سرویس، زدن آبشار به بیرون، در کنار جمع نکردن توپ‌های عقب زمین، حفره‌ای بزرگی در زمین ایران برای به ثمر نشستن اسپک‌ها و آبشارهای بازیکنان ایتالیایی ایجاد شد و به این ترتیب تیم رقیب راحت‌تر از قبل توانست امتیازهای پیروزی‌بخش را به نام خود بنویسد. ایوان زایتسف، پشت‌خط‌زن تیم ایتالیا با آبشارها و سرویس‌های عالی و پرقدرت خود، در به‌هم‌ریختن نظم تیمی ایران نقش بسزایی داشت تا در کنار او «کوار» و «پاردوی» نیز با پاس‌های طلایی تراویسا پاسور ایتالیا، زمین ایران را آماج آبشارهای برق‌آسای خود کنند.

هر چه ایتالیایی‌ها در این مسابقه کم‌اشتباه بازی کردند، ستاره‌های ایران پراشتباه و کم‌اثر بودند به طوری که با فروغ کم سیدمحمد موسوی روی تور، نظم دفاعی تیم ایران نیز در این بازی به هم ریخت و به قول سعید معروف پاسور و کاپیتان تیم ملی، روند بازی از دست تیم ایران خارج شد. به هر صورت ایتالیا که ست اول را به سختی پیروز شده بود، در دو ست بعدی با نتایج 25 ـ 18 و 25 ـ 22 به پیروزی رسید تا موقعیت خود را در صدر جدول گروه تثبیت کند.

چگونه باید به مصاف برزیل برویم

حالا تیم ملی با دو باخت به ایتالیا جمعه شانزدهم خرداد باید به مصاف برزیلی برود که البته این تیم نیز تا اینجا نشان داده آن تیم قدرتمند همیشگی نیست و گویا میزبانی جام جهانی 2014 فوتبال، حسابی ذهن برزیلی‌ها را از تمرکز بروالیبالشان به هم ریخته است. هر چند نباید به کار اسلوبودان کواچ خرده گرفت و این نکته را نیز در عین حال نادیده گرفت که با وجود تمام اشتباهات فردی، آنها مقابل ایتالیا امیدوارکننده ظاهر شدند، اما بی‌شک اگر والیبال ایران می‌خواهد در گروهش شانسی برای صعود داشته باشد، باید در ده بازی دیگر خود متفاوت‌تر و کم‌اشتباه‌تر حاضر شود تا با کسب امتیازهای لازم، به آن تیمی تبدیل شود که همگان انتظار دارند. اگر در نظر بگیریم یکی از امتیازهای تیم ایران در لیگ جهانی سال گذشته در دریافت توپ‌های عقب زمین بود، این ضعف باید در بازی‌های آینده جبران شود. گرچه عبدالرضا علیزاده لیبروی تیم ایران در برابر ایتالیا نهایت تلاش خود را به کار بست، اما به هر حال وی هنوز نتوانسته خلأ فرهاد ظریف را در تیم ملی پر کند. خوشبختانه ظریف که تصمیم به خداحافظی همیشگی از تیم ملی گرفته بود، از این تصمیم صرف‌نظر کرده و هم‌اکنون در تیم ملی (ب) تمرینات خود را دنبال می‌کند تا هر زمان که کواچ صلاح دید به ترکیب تیم ملی اضافه شود. یقینا اضافه شدن ظریف به ترکیب تیم ملی در بازی‌های آینده می‌تواند به رفع این مشکل کمک بسیاری کرده و تیم ملی را از بابت جمع کردن توپ‌های عقب زمین راحت کند. جدا از این مساله کواچ باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های نیمکت ایران و با تعویض‌های لازم و بموقع، اجازه ندهد نبض کار تیم ملی دچار ایست شود. خولیو ولاسکو از این ظرفیت بخوبی بهره می‌گرفت و با دو تعویض همزمان در مواقع ضروری، اجازه نمی‌داد تیم ملی از آهنگ اصلی‌اش فاصله بگیرد. یقینا با استفاده بیشتر از امیر غفور، بازیکن قدرتی زن تیم ملی و بازگشت عادل غلامی و محمد موسوی به روزهای اوج، تیم ملی والیبال ایران می‌تواند از دو شکست خود برابر ایتالیا درس بگیرد و از این بازی نقبی اساسی برای پیروزی بر دیگر حریفان گروه بزند.

کواچ: نباید این شکست را فراموش کنیم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پایان بازی با ایتالیا گفت: هرگز نباید شکست مقابل این تیم را فراموش کنیم؛ بلکه باید از اشتباهات خود درس بگیریم.

اسلوبودان کواچ که اشتباهات فردی بخصوص در زدن سرویس و دریافت را عامل شکست ایران در این بازی دانست، تصریح کرد: با این کیفیت بازی نمی‌توانیم مقابل تیمی مانند ایتالیا نتیجه بگیریم، ضمن آن‌که باید بدانیم والیبال در یک ست تمام نمی‌شود و تا پایان ست پنجم ادامه دارد.وی خاطرنشان کرد: این شکست را فراموش نمی‌کنیم، چون باید از آن درس بگیریم و با جبران اشتباهات خود، در بازی‌های بعدی بهتر عمل کنیم.سرمربی تیم ملی والیبال ایران در عین حال با اشاره به دیدار با برزیل گفت: پنج روز برای بازی بعدی مقابل برزیل فرصت داریم و باید در این مدت به این فکر کنیم که چه اشتباهاتی داشتیم که باعث شکست ما در دو مسابقه مقابل ایتالیا شد. باید این اشتباهات را کم کنیم تا در مسابقات بعدی به نتایج بهتری برسیم.

بروتو: بازی ایران را تحت تاثیر قرار دادیم

مائورو بروتو، سرمربی تیم ملی ایتالیا نیز با اشاره به این‌که شاگردانش بازی ایران را تحت تاثیر قرار دادند، گفت: در دفاع روی تور و زدن اسپک بسیار خوب کار کردیم. سرمربی تیم ملی والیبال ایتالیا یادآور شد: کواچ مربی بسیار خوبی است و می‌تواند ایران را به موفقیت برساند. ایران توانایی صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی را دارد و اگر مقابل لهستان و برزیل نتایج خوبی بگیرد، می‌تواند به این هدف برسد.

تابلوی نتایج کامل روز پایانی هفته‌ دوم

آرژانتین 2 ـ آلمان 3/ کانادا 3 ـ فنلاند 2/ پورتوریکو صفر ـ جمهوری چک 3/ فرانسه 3 ـ ژاپن صفر/ هلند یک ـ کره جنوبی 3/ ایتالیا 3 ـ ایران صفر

رده‌بندی لیگ جهانی در گروه اول

گروه اول: ایتالیا 4 مسابقه 12 امتیاز، لهستان 2 مسابقه 3 امتیاز، برزیل 4 مسابقه 3 امتیاز، ایران دو مسابقه بدون امتیاز.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها