رئیس سازمان بازرسی کل کشور از همکاری رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای بازگرداندن خاوری، از عوامل پرونده ۳ هزار میلیاردی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۰۴۷۹
همکاری برای بازگرداندن خاوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج صبح امروز در دیداری که با رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران داشت، گفت: متاسفانه کشورها، خصوصا کشورهای غربی در خصوص اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد همکاری لازم را ندارند. وی با اشاره به همکاری نداشتن کشورهای اروپایی برای بازگرداندن متهمان فساد به ایران افزود: خاوری اکنون در کانادا حضور دارد و با وجود اقدامات زیادی که ایران از طریق اینترپل انجام داده است ولی موفق به بازگرداندن وی به کشور نشده‌ایم.

سراج با اشاره به بازگرداندن یکی از متهمان دیگر پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به کشور گفت: اخیرا یکی از متهمان دیگر این پرونده که به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس فرار کرده بود، از طریق اینترپل دیپورت و به ایران باز گردانده شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های ایران در خصوص بازگرداندن متهم فراری دیگر به کشور افزود: شخصی به نام عیاشی است که حدود 300 الی 400 میلیارد تومان اموال قشر مستضعف و ضعیف جامعه در استان خوزستان را با لطایف الحیل اخذ کرد و بعد از کلاهبرداری به کشور یونان گریخته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: من دو بار در جایگاه معاون دادستان کشور به یونان سفر کرده ام تا این موضوع را پیگیری کنم و در این سفرها با بیشتر مقامات مسئول کشور یونان از جمله کمیساریای عالی پناهندگان ملاقات داشته و وعده‌هایی برای بازگرداندن این شخص دریافت کرده ام.

وی افزود: همچنین ملاقاتی با دادستان کل کشور یونان داشته ام که وی اذعان کرد در خصوص نقش آقای عیاشی در پولشویی و بازگرداندنش به ایران قانع شده است.

سراج اضافه کرد: دادستان یونان به او اعلام کرده است به شرط آنکه کمیساریای عالی پناهندگان در فرانسه نامه‌ای که به این کشور ارسال داشته ، پس بگیرد، عیاشی را به ایران باز خواهد گرداند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: اگر سازمان‌های بین المللی قدرت عملیاتی کردن موضوعات و شعارها را نداشته باشند، بسیاری از اقدامات و تلاش‌ها در زمینه مبارزه با فساد موثر نخواهند بود.

سراج با تأکید بر این‌که متاسفانه کشورهای غربی به رغم شعارهایی که در خصوص مبارزه با پولشویی و فساد مطرح می‌کنند، اقدام عملی انجام نمی‌دهند، گفت: اخیرا بنده در دومین مجمع بین المللی مبارزه با فساد که تحت عنوان بازگرداندن اموال مسروقه ناشی از فساد در کشور عراق برگزار شد، شرکت کردم؛ به جرات می‌توان گفت که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان سوم، درباره بازگرداندن متهمان پرونده‌های فساد با کشورهای غربی مشکل داشتند.

وی افزود: کشورهای غربی مامن کسانی شده که اموال کشورهای دیگر را به یغما می‌برند.

سراج گفت: مبارزه با فساد تنها با همکاری تنگاتنگ بین المللی ممکن خواهد بود.

در ادامه این دیدار رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران با تسلیت درگذشت برخی از شهروندان ایرانی در توفان روز گذشته تهران گفت: هر کشوری امروزه مبارزه با فساد را با اهمیت جلوه می‌دهد و باید همه به طور جدی به موضوع مبارزه با فساد توجه کنیم.

وی با تقدیر از سازمان بازرسی کل کشور به خاطر همکاری با این دفتر افزود: دفتر(UNODC) مسئولیت نظارت بر اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد را بر عهده دارد؛ کنوانسیونی که ایران نیز آن را پذیرفته است.بنابراین خواستار ادامه همکاری سازمان با دفتر(UNODC) و ارتقای آن هستیم.

رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با اشاره به درخواست سراج مبنی بر همکاری با ایران برای بازگرداندن خاوری و عیاشی گفت: در خصوص این افراد به زودی با دفتر مرکزی UNODC در وین مکاتبه کرده و درخواست سازمان بازرسی کل کشور ایران در خصوص بحث استرداد این افراد که در فساد نقش داشته اند، منعکس و پیگیری خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها