سیاستمداران ساکن در جماران

محله جماران بعد از حضور امام خمینی‌ (ره) به یکی از مناطق مورد توجه سیاستمداران ایرانی برای سکونت تبدیل شد. علاوه بر این‌که این منطقه از نظر نمادین و نیز بافت مذهبی، مورد علاقه سیاستمداران و مسئولان است.
کد خبر: ۶۸۰۱۹۸
سیاستمداران ساکن در جماران

ویژگی‌های امنیتی منطقه چه از نظر طبیعی و چه از نظر استقرار نیروهای حفاظتی در آن، این محله را محله‌ای قابل سکونت برای بلند پایگان کرده است.

درباره ویژگی‌های طبیعی این منطقه از نظر امنیتی، امام جمارانی، مالک قبلی منزل امام می‌گوید: «وقتی خبرگزاری‌های دنیا مخابره کردند که امام در محله‌ای به نام جماران مستقر شدند صدای آمریکا اعلام کرد چهار ماه است اطرافیان آیت‌الله خمینی دنبال جایی می‌گشتند که آنجا از حملات هوایی مصونیت داشته باشد. این موضوع به ذهن ما هم خطور نکرده بود. بعد‌ها فهمیدیم این مکان به سبب درختان بلند، دید ندارد و به خاطر کوه، امکان مانور هوایی ندارد. این مصونیت کاملا طبیعی بود.» اما در چنین منطقه‌ای چه کسانی سکونت دارند؟

2 رئیس‌جمهور

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام یکی از افراد ساکن در این منطقه است.

گفته می‌شود منزل او دیوار مشترکی با حسینیه جماران دارد. او بعد از حضور امام در این محله، جماران را برای سکونت خود انتخاب کرد و این خانه را خرید.

این خانه بیش از هر وقت دیگری در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1384 به چشم مردم آمد؛ وقتی کمال تبریزی فیلم دوم او را در منزلش و کنار خانواده ساخت. در آن فیلم مشخص شد کنار این منزل مسکونی باغچه‌ای هم وجود دارد که سرسبزی خاصی به خانه بخشیده است.

در همان حوالی، رئیس‌جمهور دوره بعد از هاشمی هم منزل دارد. سید محمد خاتمی منزلی در خیابان یاسر دارد.

دفتر کار او به عنوان رئیس‌جمهور سابق هم در همین خیابان قرار دارد. مثل محمود احمدی‌نژاد که دفتری از بنیاد مستضعفان در ولنجک گرفت، سیدمحمد خاتمی هم از این بنیاد دفتری در جماران گرفته است. چهار سال پیش، برخی رسانه‌ها از بازسازی خانه خاتمی خبر داده بودند.

منزل برخی وزرای خاتمی همچون عبدالواحد موسوی لاری و علی یونسی هم در همین محله جماران است.

2 رئیس مجلس

اما غیر از این دو رئیس‌جمهور، یک رئیس مجلس هم در جماران سکونت دارد. علی اکبر ناطق نوری که سمت این روزهایش، رئیس دفتر بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب است به گفته خود هر سال دو بار از کمرکش کوه‌های جماران تا روستای محل تولدش در نور را پیاده می‌رود تا نشان دهد حتی در دوران پیری هم دود از کنده برمی‌خیزد.

منزل مهدی کروبی هم که بعد از ناطق نوری به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید در این محله قرار گرفته است.

همسر حضرت امام‌(ره) هم تا زمانی که در قید حیات بودند در همان منزل که با امام‌(ره) آنجا ساکن بودند سکونت داشتند. این منزل در حال حاضر هم محلی برای جمع شدن خانواده امام‌(ره) است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها