برنامه‌های تابستانی این شبکه از نیمه شعبان آغاز می شود

بازپخش کارتون‌های دهه ۶۰ در شبکه پویا

نگاهی به مجموعه انیمیشنی «دانشمندان بزرگ »

ارتباط موفق با مخاطب عام

«دانشمندان بزرگ» سریال انیمیشنی نام آشنایی است که کارگردانی و نویسندگی آن را فرخ یکدانه به عهده داشته است. این اثر به تهیه‌کنندگی موسسه باسابقه «حور» و به سفارش «صبا» تولید شده است.
کد خبر: ۶۷۹۳۴۴
ارتباط موفق با مخاطب عام

سریال دانشمندان بزرگ در 33 قسمت 3 دقیقه‌ای تولید شد و تمامی قسمت‌های آن از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. این پروژه از سال 84 آغاز شد. موضوع این داستان‌ها در نگاه اول تکراری به نظر می‌آید و هر بیننده‌ای تا کنون آثاری در زمینه معرفی دانشمندان ایرانی به صورت مستند، داستانی و حتی انیمیشن دیده است.

ایمان و امید دو برادرند که تفاوت‌های بسیاری باهم دارند؛ اما بزرگ‌ترین اشتراکشان این است که هر دو دوست دارند در آینده دانشمند شوند. به همین دلیل به مطالعه زندگی دانشمندان بزرگ می‌پردازند.

انتخاب داستانی اقتباسی ـ که مستند بر روایات تاریخی از زندگی و معرفی بزرگان است ـ عموما این نگرش را متبادر می‌کند که در مقابل یک اثر اقتباسی وفادار قرار داریم. به عبارتی جابه‌جایی شخصیت‌ها و وقایع و حتی زمان و مکان در این نوع اقتباس با احتیاط بسیاری صورت می‌گیرد. فرخ یکدانه در فیلمنامه‌ای موفق از اقتباسی آزاد استفاده کرده است که علاوه بر جابه‌جایی زمان و مکان در این نوع اقتباس، استفاده از تصوری فرضی از موقعیت‌های طراحی شده، موفق می‌شود تا با استفاده از طنز کلامی و تصویری، فیلمنامه‌ای موفق و کم‌نظیر در انیمیشن ایران بنویسد.

در نگاه اول بررسی زندگی دانشمندان، روی مخاطب بزرگ سال متمرکز می‌کند و به نظر می‌رسد که کشفیات و شخصیت‌های دانشمندانی ـ که در روند علم موثر بوده‌اند ـ بیش از هر کس مورد توجه مخاطب بزرگ سال است؛ اما هوشمندی نگارنده در استفاده از طنز و استفاده از طراحی ساده و کودکانه در این اثر موجب شده است که مخاطب این کار به کودک و نوجوان گسترش یابد و حتی این اثر از معدود تولیداتی در انیمیشن ایران باشد که می‌تواند ادعای مخاطب عام را یدک بکشد.

سبک در نقاشی فضای این اثر برخلاف آثار مدعی و معرف کلیشه‌ای فضاهای ایرانی از بته جقه و رنگ‌آمیزی متعارف ایرانی استفاده نشده است و برای معرفی هویت ایرانی، نگارگری ایرانی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای مدنظر است. این طراحی‌های مبتنی بر نقاشی، تشابه بسیاری به نقاشی‌های ساده و اصیل کودکان دارد و این ویژگی همچون طراحی شخصیت ساده و بی‌ادعا به ارتباط مخاطب با داستان کمک بسیار می‌کند. در استفاده از تکنیک سه‌‌بعدی اغراق و ادعا وجود ندارد. گاهی بک‌گراندها دوبعدی است و کاراکترها سه‌بعدی طراحی شده است و به هر حال انیمیت ساده و کم‌ادعای اثر و خلاقانه آن سادگی و خلاقیت را بیش از هر چیز نشان می‌دهد.

مجموعه دانشمندان بزرگ تاکنون موفق به شرکت و کسب جوایز متعددی از جشنواره‌های گوناگونی چون جشنواره فیلم مستند و کتاب، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره هنرهای دیجیتال، جشنواره تولیدات تلویزیونی کشورهای اسلامی و جشنواره جام‌جم شده است. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها