جام جم نوا:‌ بهزاد عبدی آهنگسازی است که کارهای بسیاری را در کارنامه خود دارد. در این سال‌ها آهنگ‌های او برگزیده مجامع ورزشی چون آکادمی ملی المپیک برای قطعه پهلوان در سال 87 شده است. او آهنگسازی برای جام جهانی 2006 آلمان را به انتخاب کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال برعهده داشته و قطعه‌ای به نام «عزم و ایمان» را به‌خوانندگی امیرتاجیک ساخته است.
کد خبر: ۶۷۹۰۵۰
گفتگو با آهنگساز ترانه تیم ملی

همان سالی که شنیده می‌شد علیرضا عصار نیز با حمایت ایران خودرو در صدد تولید قطعه‌ای است که بعدها به نام «ایران من» شنیده شد. آن سال فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که خواننده اثر انتخابی را به جام جهانی برای برپایی کنسرت می‌فرسند تا علاقه‌مندان ایران نیز مانند سایر کشورها از برنامه‌های جنبی جام جهانی بهره ببرند. اقدامی که شاید در برابر حضور ستاره‌های مطرح موسیقی پاپ خارجی در آلمان مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسید و درست نبود و حتی کنسرت خالی از مخاطب را رقم زد. با بهزاد عبدی درخصوص پیشنهاد آهنگ ساخته شده گپی کوتاه زده‌ایم.

‌‌ لطفا درخصوص آهنگی که برای جام جهانی سال 2006 ساختید و امیر تاجیک خوانندگی آن را برعهده داشت،بگویید که پیشنهاد کار از چه سازمان یا نهادی به شما ارجاع داده شد یا چطور شد که شما در این پروژه آهنگسازی کردید؟
ماه مارس سال ٢٠٠٦ بود که با نظر بخش فرهنگی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران قرار شد با شعری از استاد علی معلم دامغانی و خوانندگی امیر تاجیک و با اجرای ارکستر فیلارمونیک اوکراین قطعه‌ای برای ملی‌پوشان فوتبال ایران نوشته و اجرا شود که این کار با کیفیت خیلی خوبی انجام گرفت.
‌‌به خاطر دارم آن سال آقای عصار نیز آهنگی را همزمان با آقای تاجیک خوانده بودند که به پشتیبانی مالی ایران خودرو صورت گرفته بود. آیا به شما پیش از آهنگسازی و قرارداد امکان تعدد ارائه آهنگ اعلام شده بود و شما در جریان بودید که رئیس فدراسیون فوتبال آن را می‌خواهد یا سفارش آهنگ را به کسی دیگری داده است؟
ایران خودرو نهادی بود که به‌طور مستقل برای فوتبالیست‌های کشور قطعه‌ای را به آقای اعصار سفارش داد که آن کار نیز کار موفقی بود، ولی سفارش فدراسیون فوتبال نبود. سرود ملی‌پوشان همان قطعه‌ای بود که امیر تاجیک خواند و من نوشتم.
‌‌در قرارداد شما آیا برگزاری کنسرتی در آلمان نیز قید شده بود؟ گویا قراردادها چنان تنظیم شده بودند که از ایران خواننده اثر را به جام جهانی اعزام کنند تا در آنجا برای علاقه‌مندان ایران کنسرت بدهد! شما در جریان بودید و آیا کنسرتی در آلمان سال 2006 دادید؟
در قراردادی که با من تنظیم شده بود این موضوع لحاظ نشده بود. اگر سفری انجام گرفت با هماهنگی خود فدراسیون و هنرمندان دیگر بود.
‌‌چگونه آقای معلم دامغانی شاعر این قطعه شد؟ آیا با انتخاب مدیران فرهنگی فدراسیون مواجه شدید یا خودتان شعر را پیشنهاد کردید؟
انتخاب استاد معلم برای سرودن شعر فوتبالیست‌ها، البته با پیشنهاد من بود و با استقبال دوستان در فدراسیون روبه‌رو شد. چون سرود ملی‌پوشان باید از مختصات ملی و تاریخی برخوردار باشد و با تکیه بر اصول فرهنگی ایران سروده شود و چه کسی بهتر از استاد علی معلم‌دامغانی.
‌‌آیا پیش از این قطعه، اثری درخصوص ورزش ارائه داده بودید و آیا انتخاب فدراسیون را ناشی از آن می‌دانید؟
خیر من قطعات دیگری داشتم که شاید در انتخاب فدراسیون موثر باشد اما دو سال بعد سرود ملی المپیک نیز توسط من نوشته شد و ارکسترناسیول اوکراین آن را اجرا کرد.
‌‌آهنگی که شما ساخته‌اید چه ویژ‌گی‌هایی دارد که آن را برای فوتبال و ورزش مناسب می‌دانید؟
موسیقی‌ای که من نوشته بودم همان‌گونه که اشاره شد تنها ساختاری ورزشی نداشت، بلکه دارای ساختاری بود که بر شعر استاد معلم که آن نیز بر اساس اصول و افتخارات ایران بود، تکیه داشت. به همین سبب اثر من اثری ملی تلقی می‌شد، نه‌فقط اثری برای فرح‌بخشی و روحیه دادن به بازیکنان. نگاه من نگاهی ملی بود مانند سرود ملی کشور عزیزمان.
‌‌خاطرم هست که در زمان خودش آهنگ بازتاب‌های متفاوت و بعضا ناخوشایندی داشت. بازتاب‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البته من این موضوع را به یاد ندارم و حتی ویدئویی که برای آن ساخته شده بود با استقبال درخورتوجهی مواجه شد. البته طبیعی است که هر اثر هنری موافقان و مخالفان خود را داشته باشد و این اثر نیز از آن بی نصیب نماند.
آهنگی که امروز برای جام جهانی 2014 ساخته شده را چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا آن را در حد توان موسیقی امروز ایران چه؛ پاپ و چه کلاسیک و اصیل می‌بینید؟
خسته نباشید به دوستان عزیزم می‌گویم.
‌‌آیا تمایل دارید دوباره روی سفارشات این‌چنینی کار کنید؟ یعنی به دردسرش می‌ارزد یا نه؟
بله، چراکه نه. هرکاری برای وطن برای من باعث افتخار است.
(فرهیختگان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها