نرخ جریمه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا برای یک بانک فرانسوی به دلیل نقض تحریم‌های ایران تعیین کرده بالاترین رقم جریمه تعیین شده تاکنون است.
کد خبر: ۶۷۸۸۳۹
جریمه بی‌سابقه بانک فرانسوی به اتهام معامله با ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داده وزارت دادگستری این کشور به دنبال آن است تا بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» را به پرداخت بیش از 10 میلیارد دلار جریمه وادار کند. این بانک به نقض موازین تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سایر کشورها متهم شده است.

برخی افراد آگاه به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند وزارت دادگستری آمریکا با دریافت این مبلغ جریمه به دنبال حل و فصل تحقیقات کیفری آغاز شده درباره این بانک بین‌المللی فرانسوی هستند.

منابع اگاه چند هفته پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از درخواست آمریکا برای دریافت بیش از 5 میلیارد دلار از این بانک فرانسوی خبر داده بودند. اکنون آشکار شده وزارت دادگستری آمریکا به دنبال دریافت جریمه بیش از 10 میلیارد دلاری است: مبلغی که بیشترین رقم جریمه تعیین شده تا کنون برای یک بانک است.

رقم جریمه تعیین شده باعث خواهد شد سیستم امتیاز بندی TRIER 1 برای بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» به 9.5 درصد سقوط کند. رقم TRIER 1 که این بانک برای سه ماهه اول سال 2014 پیشنهاد کرده بود حدودا 10 درصد بیشتر از این بود.

سیستم امتیازبندی TRIER 1 اصلی‌ترین مقیاس برای اندازه‌گیری قدرت مالی یک بانک است. کاهش ده درصدی این شاخص برای بانک فرانسوی لطمه بزرگی به اعتبار می‌زند.

موارد مورد اتهام این بانک شامل فعالیت‌هایی اقتصادی با کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ میلادی است که با قوانین آمریکا همخوانی نداشته‌اند.

ادعا شده این بانک فرانسه بدون موافقت آمریکا با ایران، سودان و کوبا معاملات تجاری به دلار داشته است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها