امروز در تاریخ یکشنبه 4 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 25 رجب 1435 هجری قمری؛25 می2014 میلادی است. اتفاقاتی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۷۲۵۲
امروز 4 خرداد در تاریخ

هجری شمسی

4 خرداد 1300

با حکمی از احمدشاه قاجار، سیدضیاء الدین طباطبائی عزل و کابینه 100روزه وی سقوط کرد. در همین روز سید ضیاء تحت الحفظ راهی قزوین شد تا از راه بغداد به اروپا تبعید شود.

4 خرداد 1351

پنج تن از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن‌،علی اصغر بدیع‌زادگان‌، عبدالرسول مشکین فام و محمود عسگرزاده ـ درآستانه ورود نیکسون رییس جمهوری امریکا به ایران اعدام شدند.

4 خرداد 1358

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در منزل خود مورد اصابت گلوله دو مهاجم قرار گرفت و مجروح شد.

4 خرداد 1362

پیرو کشف شبکه جاسوسی حزب توده در ایران و اخراج چند تن از اعضای سفارت شوروی در تهران، سه عضو سفارت ایران نیز از مسکو اخراج شدند.

4 خرداد 1365

مک‌فارلین ـ مشاور امنیت ملی امریکاـ مخفیانه و به طور غیرقانونی با گذرنامه ایرلندی و هواپیمای باری وارد تهران شد تا به نمایندگی از رونالد ریگان ـ رئیس جمهور امریکا ـ راههای گشودن رابطه سیاسی با ایران را بررسی کند، اما نتیجه‌ای به دست نیاورد.

4 خرداد 1365

براثر بمباران شیمیایی مهران توسط هواپیماهای عراقی، 750 نفر به شهادت رسیدند.

هجری قمری

25 رجب 183

حضرت امام موسی بن جعفر (ع) هفتمین امام شیعیان و مسلمانان به شهادت رسیدند. در زمان ایشان شرایط برای مبارزه منفی و قیام علمی و ارشاد مردم آماده بود و امام موسی بن جعفر (ع) هم در همین موارد تلاش کردند و سختی های بسیار متحمل شدند. ایشان سالهای بسیاری از عمر پر برکتشان را در زندانهای هارون عباسی سپری کردند و سرانجام با توطئه ی او و به دست سندی بن شاهک مسموم و شهید شدند.

میلادی

25 می 1963

دولت های مستقل آفریقایی، سازمان وحدت آفریقا را تأسیس کردند. هدف این کشورها از تأسیس این سازمان، برقراری و گسترش همکاری بین این کشورها بود. نخستین جلسه سازمان وحدت آفریقا با 26 عضو در آدیس آبابا تشکیل شد و به تدریج بر تعداد کشورهای عضو افزوده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها