امروز 31 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 21 رجب 1435 هجری و 21 می 2014 میلادی است. اتفاقاتی که در این روز در تاریخ روی داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۵۹۱۶
31 اردیبهشت در تاریخ

هجری شمسی

31 اردیبهشت 1317

علی سهیلی وزیر مختار ایران در لندن، به تهران فراخوانده شد و به سمت وزیر امور خارجه منصوب گردید.

31 اردیبهشت 1320

سه ماه قبل از اشغال ایران و سقوط رضاشاه توسط انگلیسیها دولت آلمان از ایران خواست آبراه اروند رود را به روی کشتیهای جنگی انگلیس ببندد . دولت ایران این درخواست را رد کرد .

31 اردیبهشت 1354

دو سرهنگ امریکایی ـ پل‌.آر.شفر و جک‌. اچ‌. ترنر ـ در تهران توسط سازمان مجاهدین خلق به قتل رسیدند.

31 اردیبهشت 1359

طرح تقسیم اراضی توسط هیئت‏های هفت نفره واگذاری زمین آغاز شد. در زمان رژیم پهلوی، بسیاری از اراضی حاصلخیز و مرغوب به طرق مختلف از صاحبان آنها ستانده می‏شد و به دارایی‏های خاندان منحوس پهلوی ملحق می‏گشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با فراهم شدن مقدمات اجرای برنامه اصلاحات زمین در استان‏ها، هیئت‏های هفت نفره واگذاری زمین در شهرستان‏ها تعیین شدند تا کار تقسیم اراضی را به موجب طرح اصلاحات ارضی اسلامی آغاز نمایند. در این راستا با اصلاح لایحه واگذاری زمین، تقسیم اراضی بین کشاورزان آغاز شد که بر اساس آن، اراضی احیا شده که در دست افراد و شرکت‏های طاغوت بوده و نیز اراضی موات و مراتع، که در اختیار دولت اسلامی است با رعایت مصالح جامعه در اختیار افراد گذاشته می‏شود. همچنین اراضی بایری که قبلاً آباد بوده و نیز اراضی آباد، با رعایت موازین شرعی و به مقتضای حکم حاکم اسلامی، تصمیم‏گیری شد.

هجری قمری

21 رجب 1327

ابراهیم خان صدیق الملک از مورخان و مستوفیان دوره قاجار درگذشت. او مدتی منشی دارالحکومه اصفهان و سپس مستوفی تلگرافخانه تهران بود و زمانی هم فرماندار گلپایگان شد. صدیق الممالک کتابی تاریخی به نام «منتخب التواریخ» دارد که یک دوره تاریخ عمومی و اقتباسی آشکار از «لب التواریخ» یحیی بن عبدالله قزوینی و آثار دیگر مورخان است.

21 رجب 1349

میرزا حسن اصفهانی متخلص به «آتش» از شاعران هنرمند اصفهان درگذشت. آتش اصفهانی علاوه بر شاعری در گلدوزی، زنجیره بافی و یراق دوزی نیز مهارت فراوان داشت. او در سرودن شعر از شیوه کلیم کاشانی و صائب تبریزی پیروی می کرد و اغلب غزل می سرود. از او دیوان شعری با بیش از پنج هزار بیت در دست است.

میلادی

21 می 1991

راجیوگاندی نخست وزیر پیشین هند ترور شد. وی فرزند ایندیرا گاندی نخست وزیر اسبق هند، در 20 اوت 1944م در بمبئی متولد شد و در منزل پدربزرگش جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند، بزرگ شد. وی سپس در دانشگاه کمبریج انگلستان به تحصیل پرداخت و پس از آموزش خلبانی وارد سازمان هواپیمایی هندوستان شد. راجیو پس از مرگ برادر کوچک‏ترش که از او به عنوان جانشین ایندیرا گاندی یاد می‏شد وارد عرصه سیاست گردید و در انتخابات میان دوره‏ای به نمایندگی انتخاب شد. وی در سال 1983م به دبیر کلی حزب کنگره که حزب حاکم بود، منصوب شد و آن را سازمان‏دهی کرد. تا اینکه پس از ترور مادرش ایندیرا گاندی در 31 اکتبر 1984، جانشین او گردید. با این حال در انتخابات مجلس نمایندگان شکست خورد و در سال 1989م، پس از 5 سال نخست وزیری، استعفا داد. راجیو گاندی قصد داشت در دهمین انتخابات پارلمان هند شرکت کند اما در 21 مه 1991م در 47 سالگی در یک گردهمایی انتخاباتی در جنوب هند بر اثر انفجار بمب به قتل رسید. مواد منفجره در دسته گل‏هایی که به گردن او انداخته شده بودند جاسازی شده بود.

21 می 1998

ژنرال "سوهارتو" رئیس جمهور اندونزی استعفا کرد. سوهارتو، سیاست‏مدار اندونزیایی در 20 فوریه 1921م در جاکارتا پایتخت این کشور و در یک خانواده مسیحی به دنیا آمد. وی در 19 سالگی به ارتش پیوست و علیه نیروهای اشغال‏گر هلند فعالیت نمود. سوهارتو در سال‏های بعد ارتقا درجه یافت و به مقام معاونت ریاست ستاد ارتش اندونزی نائل آمد. وی به همراه دکتر احمد سوکارنو، فرماندهی عملیات نظامی علیه هلندی‏های اشغال‏گر را با هدف کسب استقلال اندونزی برعهده گرفت که به پیروزی انجامید. پس از استقلال اندونزی و روی کار آمدن احمد سوکارنو، ژنرال سوهارتو در سال 1965م با کودتایی علیه احمد سوکارنو، بنیان‏گذار استقلال اندونزی و رئیس جمهور منتخب مردم این کشور، قدرت را در دست گرفت. در این کودتا صدها هزار نفر از مردم غیرنظامی اعدام شدند. به دنبال این کشتار بی‏سابقه، سوکارنو مجبور به استعفا شد و سوهارتو که از طرف غرب حمایت می‏شد، به قدرت رسید. در دوران حکومت سوهارتو، آزادی‏های سیاسی کاملاً محدود شد. اما این کشور در زمینه اقتصادی به ویژه در دهه‏های 1980 و 1990م به پیشرفت‏هایی دست یافت. بحران اقتصادی شرق آسیا در سال 1997، علاوه بر تبعات اقتصادی، شورش‏های دانشجویی را نیز در اندونزی دامن زد و به تدریج خواسته‏های اقتصادی مردم، رنگ سیاسی یافت و برکناری سوهارتو، در صدر شعارهای تظاهرات مردم اندونزی قرار گرفت. سرانجام فساد مالی چند میلیارد دلاری سوهارتو و خانواده‏اش، که آنها را در صدر ثروت‏مندترین افراد جهان جای داده بود، زمینه را برای سقوط وی فراهم کرد. با این حال، در مارس 1998م، پارلمان اندونزی برای هفتمین بار، سوهارتو را برای 5 سال دیگر در پست ریاست جمهوری ابقا کرد. اما در پی شورش‏های گسترده و تظاهرات اعتراض‏آمیز، ژنرال سوهارتو پس از 33 سال حکومت جابرانه بر کشور اندونزی، در 21 مه 1998م مجبور به استعفا شد و در خانه خود، تحت نظر قرار گرفت. پس از سوهارتو، یوسف حبیبی به طور موقت جانشین وی گردید. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عبدالرحمان وحید قدرت را در دست گرفت تا اینکه پس از مدتی، مگاواتی سوکارنو دختر احمد سوکارنو، به ریاست جمهوری اندونزی رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها