در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

هشدار درباره مرگ مغزی بر اثر قرص های شب امتحانی

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

وعده برای کاهش فروش غیرقانونی ریتالین

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون «سهم 35 درصدی خودروهای خارجی از بازار ایران»،«موشک‌های بالستیک ایران زیاده‌خواهی جدید آمریکا»،«متقاضیان یارانه تغییر اطلاعات خود را از روز چهارشنبه اعلام کنند»،«روحانی:مخالف محدودیت ناکارآمد اینترنت هستم»،«اعلام شهریه دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد93» و « 5000 نفر در​دام ​یک کلاهبردار» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۴۶۷۶
وعده برای کاهش فروش غیرقانونی ریتالین

حمایت:وعده برای کاهش فروش غیر قانونی ریتالین

مصرف قرص ریتالیــن که بیـــــــن دانشجویان و دانش‌آموزان به قرص شب امتحان معروف است، این روزها افزایش یافته است. آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که در ایام امتحانات مصرف این قرص افزایش 50 درصدی نسبت به سایر ایام سال دارد اما نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: علاوه بر فروش غیر مجاز ریتالین در داروخانه‌ها، عطاری‌ها نیز به فروش غیر مجاز ریتالین روی آورده‌اند. با این حال مسئولان وزارت بهداشت گامی بلند و جدی برای مبارزه با این معضل برداشته‌اند. دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو از طرحی سخن می‌گوید که اگر اجرایی شود شاهد کاهش مصرف این دارو در کشور خواهیم بود. به گفته وی با الکترونیکی شدن نسخه نویسی پزشکان زیرساخت‌های لازم برای کاهش فروش غیرقانونی ریتالین فراهم می‌شود.

اگر چه معاون وزیر بهداشت معتقد است که در حال حاضر فروش ریتالین در داروخانه‌ها ضابطه‌مند است و مسئولان داروخانه‌ها نیز سخت‌گیری‌هایی را در خصوص فروش این مواد دارند، با این حال مقدار زیادی از این دارو همچنان بدون نسخه به فروش می‌رسد. دارویی که عوارض مصرف خودسرانه آن می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات در آینده ای نه چندان دور برای قشر جوان و تحصیل کرده جامعه شود. بیدار ماندن در شب‌های امتحان مهم‌ترین انگیزه برای مصرف این دارو در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است اما نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی نیز که خود با عوارض این دارو آشنایی دارند برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان به صورت خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکلی غیر معمول تمرکز خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکائین و آمفتامین باشد.

دارویی برای ایجاد اختلال حواس
یک متخصص سم شناسی در این باره به «حمایت» می‌گوید:با وجود اینکه هشدارهای زیادی در خصوص مصرف بی ضابطه ریتالین در بین دانش‌آموزان و دانشجویان داده می‌شود اما مسمومیت ناشی از مصرف این قرص همچنان جزو شایع‌ترین مسمومیت‌ها محسوب می‌شود.

شاهین شادنیا با بیان اینکه دانشجویان و دانش‌آموزان به اشتباه هنگام امتحان برای افزایش تمرکز از این دارو استفاده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: این دارو یک مسکن مخدر است و در صورتی که به صورت غیرتخصصی و غیراصولی مصرف شود زمینه‌ساز مصرف مخدرهای بیشتر را فراهم می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مصرف دراز مدت ریتالین مانند سایر محرک‌ها انرژی فرد را در کوتاه مدت افزایش می‌دهد این در حالی است که کارشناسان همچنان نسبت به افزایش سوءمصرف برخی داروها به‌خصوص داروهایی نظیر ریتالین هشدار می‌دهند، به طوری که کارشناسان یکی از دلایل اعتیاد به کراک در ایران را نتیجه مصرف خودسرانه ریتالین عنوان می‌کنند.

به گفته شادنیا، ریتالین از جمله داروهای محرک است که ترشح دوپامین را زیاد کرده و تاثیر آن را در مغز بالا می‌برند. وقتی دوپامین زیاد می‌شود فرد احساس ازدیاد انرژی و کاهش خواب‌آلودگی و خستگی می‌کند. در همین حال توجه و تمرکز فرد، البته به‌طور مقطعی بالا می‌رود.

شادنیا می‌گوید: این قرص‌ها اگر بی‌رویه استفاده شوند عوارضی مانند عصبی شدن و بی‌خوابی، تغییرات ضربان قلب و فشار خون، دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده را به همراه دارند.

وی با تاکید بر مصرف نکردن خودسرانه این دارو ادامه می‌دهد: این دارو وابسته به دوز است یعنی اگر مصرفش زیاد شود ممکن است آثار جانبی متعددی همانند بی‌قراری، بی‌خوابی و لرزش اندام‌ها را در پی داشته باشد، حتی در موارد شدید ایجاد نوعی جنون می‌کند و فرد دچار توهمات و گاهی هذیان می‌شود بنابراین موارد مصرف آن حتما باید با توصیه پزشک باشد. بنابراین دانشجویان باید توجه داشته باشند که برای افزایش توجه و تمرکز از آن استفاده نکنند و در نظر داشته باشند که این دارو در افراد مختلف تاثیرات متفاوت دارد یعنی در بعضی از افراد نه‌تنها ایجاد تمرکز نمی‌کند بلکه باعث ایجاد حواس‌پرتی و اختلال در توجه و تمرکز نیز می‌شود.

لزوم اطلاع رسانی صحیح
یک روان‌شناس نیز در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر جوانان به جای اینکه طی سال درس‌های خود را مرور کنند به دلایل مختلف از جمله همسرداری، رفتن به سرکار و... درس‌های خود را انبار می‌کنند و انتظار دارند که همه این مطالب را یک شبه بتوانند فرابگیرند این در حالی است که مغز توانایی آموختن این همه اطلاعات را در چند ساعت ندارد.
محمد حاجیلو خاطرنشان می‌کند: باید با برنامه‌ریزی به صورت مداوم درس‌ها را مطالعه کرد. البته این موضوع به دانش‌آموزان نیز مربوط می‌شود. در این زمان باید والدین از فرزندان مراقبت کنند و اجازه مصرف چنین قرص‌های خطرناکی را که عامل مسمومیت و گاهی مرگ نیز می‌شوند، ندهند.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی درباره عوارض خطرناک ناشی از استفاده بی‌رویه این قرص‌ها خاطرنشان می‌کند: باید والدین نسبت به این قرص‌ها آگاه شوند و اجازه مصرف آنها را به فرزندان ندهند این در حالی است که رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه صحیح مطالعه می‌توانند از مصرف این قرص‌ها پیشگیری کنند. ضمن اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فروش این دارو بیش از گذشته کنترل شود و حتما در قبال نسخه پزشک متخصص این دارو در اختیار افراد قرار داده شود.

جام جم

-سهم 35 درصدی خودروهای خارجی از بازار ایران
-توقف خصوصی سازی داروخانه ها در بیمارستان های دولتی
-5000 نفر در دام یک کلاهبردار
-یوزپلنگ ایرانی تکثیر می شود

خراسان

-موشک‌های بالستیک ایران زیاده‌خواهی جدید آمریکا
-4000 روستا به اینترنت پرسرعت متصل شد
-درخواست برای فعال شدن قرارداد منعقده در سال 1334
-دل گفته های پهلوانان در خراسان

کیهان

-متقاضیان یارانه تغییر اطلاعات خود را از روز چهارشنبه اعلام کنند
-بروجردی:موشک های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند!
-بازتاب جهانی شکست مذاکرات وین
-خوشبختانه بی نتیجه ماند !

جمهوری اسلامی

-اعلام نتایج غیررسمی انتخابات عراق و پیروزی نوری مالکی و سید عمار حکیم
-بانک ها از پیگیری و ارجاع پرونده بدهکاران دانه درشت طفره می روند
-ثبت تغییران یارانه بگیران مرحله دوم از 31 اردیبهشت
-روحانی:به نقطه ای رسیده ایم که دیگر استبداد پیام نباشد

ایران

-همراه اول در جمع برترین های ارتباطات و فناوری
-موافقان و مخالفان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
-روحانی:مخالف محدودیت ناکارآمد اینترنت هستم
-اسپانسر 20 میلیاردی برای آبی ها

آفرینش

-عراقچی: اختلاف‌نظرهای گسترده اجازه شروع نگارش توافق را نداد
-اعلام شهریه دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد93
-طرح‌ریزی شیمون پرز برای برکناری نتانیاهو
-افشارزاده مدیرعامل استقلال شد

حمایت

-ابعاد تعیین حریم حفاظتی -امنیتی برای اماکن و تاسیسات
-وعده برای کاهش فروش غیرقانونی ریتالین
-راهکارهای کاهش نزاع در جامعه
-تفاوت های حقوقی توهین و افترا

آرمان

-روحانی:دوران تریبون های یک طرفه به سرآمده است
-معرفی سوءاستفاده کنندگان ارزی به تعزیرات
-خارجیان تشنه مناظره تیم جلیلی و ظریف هستند
-نیکی کریمی:نقش زنان بی تفاوت را بازی نمی کنم

شرق

-انتظامی گریست ؛ خانه ام را برای موزه واگذار کردم، ویرانش کردند
-تشکیل هیأتی برای بررسی لغو سخنرانی حسن خمینی
-روحانی:مبارزه با ماهواره در پشت بام و بالکن تاثیرگذار نبود
-ابقای سردار احمدی مقدم در فرماندهی ناجا

سیاست روز

-تمدید مجوز آمریکایی - انگلیسی کشتار مردم بحرین
-همیشه پای صهیونیست‌ها در میان است
-مدیرانی که درک نمی‌کنند ما می‌توانیم
-وقتی همه خوابیم

وطن امروز

-وزارت علوم را چه کسی اداره می کند؟
-افزایش 44 درصدی
-ثبت تغییرات در پلیس +10
-مکافات توافق ژنو

دنیای اقتصاد

-آدرس غلط به تولید در دعوای سود بانکی
-آژیر سود بانکی در بازار مسکن
-توافق هسته ای تا تیرماه
-سردرگمی در بازار دلار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها