روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خبری مطالبی همچون؛ «شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرد»،«سرلشگر فیروزآبادی:با تخریبگران دولت برخورد می کنیم»،«احتمال کاهش فشار آب در تهران و 11 شهر»،«آغاز ثبت نام آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی از سوم خرداد» و «گزارش تکان دهنده اژه ای از تعلل بانک ها در پیگیری معوقات بانکی» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۵۵۴۱
گزارش تکان دهنده اژه ای از تعلل بانک ها در پیگیری معوقات بانکی

خراسان: گزارش تکان دهنده اژه ای از تعلل بانک ها در پیگیری معوقات بانکی

سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته بیش از نیمی از وقت نشست خبری خود را به توضیح در مورد جزییات پرونده معوقات بانکی و بدهکاران کلان بانکها و تناقض میان لیست های دو دستگاه اجرایی و قضایی در مورد این افراد اختصاص داد و گفت: برخی از بدهکاران کلان بانکی در لیست ارسالی دولت نیستند از جمله بدهکار هزار میلیاردی یا ۸۲۰ میلیاردی یا ۶۱۱ میلیاردی که در لیست ما هستند ولی در لیست بانک مرکزی نیستند.

13نفر از متهمان فراری فتنه 88 در مسیر دادگاه غیابی

به گزارش خراسان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای که عصر روز گذشته در ابتدای شصت و دومین نشست خبری خود با رسانه ها سخن می گفت به متهمان فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت : از این افراد چند نفر به صورت غیابی محکوم شدند و 13 نفر در مسیر حکم غیابی هستند که اگر در موعد مقرر به دادگاه بیایند به صورت حضوری محاکمه می شوند و در غیر این صورت محاکمه آنها به صورت غیابی خواهد بود.وی افزود : چند نفر هم که متهم بوده و به کشور بازگشتند الان تحت تعقیب هستند که یک نفر در زندان است و 2نفر نیز با قرار مناسب آزاد شده اند .

4 قاضی عزل و تعدادی از قضات و کارمندان متخلف در دستگاه قضایی بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه سخنان ابتدایی خود تشدید نظارت های درون قوه قضاییه را مورد تاکید قرار داد و گفت : سیستم نظارتی دستگاه قضایی نسبت به قضات یا کارمندان متخلف درون قوه قضاییه حساس بوده و برخورد های خود را بیشتر می کند. وی توضیح داد: با تشدید این نظارت ها در هفته های اخیر 4نفر از قضات متخلف سلب صلاحیت قضایی و از دستگاه قضا عزل شدند و چند نفر شامل کارمند و قاضی دستگیرشده و تحت تعقیب قرار گرفته اند و تعدادی از دلال ها که به نام قاضی یا کارمند قضایی فساد می کردند از جمله چند نفر از وکلا نیز شناسایی و دستگیر شدند که پرونده آنها در حال بررسی است.

برخی مدیران بانکی راضی به ورود دستگاه قضایی برای پرونده معوقات نبودند

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به طور مفصل موضوع معوقات بانکی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه برخی از اعضای هیئت مدیره بانک ها ضرورتی برای ورود دستگاه قضایی قائل نبودند ، اظهار داشت: با توجه به افزایش معوقات در سال های اخیر و به ویژه در سال 92 نسبت به سال 91 ، دلیلی برای عدم دخالت دستگاه قضایی نیست و گویا برخی مدیران بانک ها که ابزار قانونی برای وصول معوقات خود دارند و استفاده نمی کنند خیلی تمایلی به بازگشت این بدهی ها نشان نمی دهند.وی افزود : مثلا در مواردی مبالغ بسیار کمی معوقه بوده اما فرد و ضامن او را ممنوع الخروج کرده اند و این در حالی است که بدهکاران کلان به راحتی رفت و آمد می کنند و در بسیاری موارد بانکها حتی شکایت هم نکرده اند .

افزایش معوقات بانکی از 45هزار به 62هزارمیلیاردتومان از سال 91 تا 92

عضو شورای عالی پول و اعتبار در ادامه سخنانش برخی آمارهای معوقات بانکی را یادآور شد و گفت : در اواخر سال 91 با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که حدود 820نفر اعم از افراد حقیقی و حقوقی وجود دارند که بیش از 10میلیارد تومان معوقه دارند که حدود 45هزار میلیاردتومان را شامل می شد.وی ادامه داد: امیدوار بودیم که با پی گیری های دستگاه قضایی ، دولت ، مجلس و رسانه ها این آمار بدهی در سال 92 کاهش یابد اما بررسی های جدید نشان از افزایش افراد از 820 نفر به 980 نفر و از 45هزار میلیارد تومان به 62هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشت که باعث فشار بیشتر دستگاه قضایی و کمیسیون اصل 90مجلس به دولت برای اعلام لیست بدهکاران شد که چندی پیش لیستی از بانک مرکزی برای دادستان کل کشور ارسال شد.

تفاوت لیست بدهکاران قوه قضاییه با لیست بانک مرکزی

محسنی اژه ای ضمن تشکر از دولت و بانک مرکزی که قضیه را دنبال کردند خاطر نشان کرد: مساله جدید این بود که لیست بانک مرکزی با لیست ما تفاوت هایی داشت و از 980 نفری که ما استخراج کرده بودیم کمتر بود و در تحلیل بیشتر متوجه شدیم که اطلاعات 12بانک نیز به صورت ناقص اعلام شده که طی نامه ای از بانک مرکزی خواستم تا در زمان معینی این 12 بانک، اطلاعات ناقص خود را کامل کرده و برای دادستانی ارسال نمایند.وی با بیان اینکه سازمان ثبت املاک و اسناد نیز در سال گذشته 3هزار میلیارد تومان اجراییات بانکی و غیر بانکی داشته است ، افزود : از اداره ثبت درخواست کردیم تا گزارش اجراییات بانکی خود برای وصول وثیقه بدهکاران بانکی را ارائه کند و در کنار این موارد با دادگستری های استانها نیز مکاتبه داریم تا آمار پرونده های معوقات بانکی در استانها را نیز به تهران ارسال کنند .دادستان کل کشور به بررسی لیست بانک مرکزی و تطبیق آن با لیست قوه قضاییه اشاره کرد و گفت : این بررسی نشان می دهد که تعدادی از بدهکاران در لیست ما هستند اما نام آنها در لیست بانک مرکزی دیده نمی شود از جمله یک بدهکار هزار میلیاردی یا 820میلیاردی یا 611 میلیاردی که در لیست ما وجود دارند اما در لیست بانک مرکزی نیستند.

آیا تضمینی وجود دارد که معوقات دوباره تکرار نشود؟

وی ادامه داد: در دو مورد متوجه شدیم فردی قبلا بدهی داشته و الان بدهی خود را تسویه کرده است اما بعد مشخص شده ملکی که بابت بدهی به بانک داده بوده در زمان تسویه حساب خیلی بالاتر از ارزش واقعی آن قیمت گذاری شده است. همچنین در بررسی لیست ها به موردی برخوردیم که بدهی آقایی در لیست اولیه 200 میلیارد تومان بوده و در لیست بانک مرکزی میزان معوقه این فرد به بانک ها هزار میلیارد تومان اعلام شد که با بررسی بیشتر متوجه شدیم میزان معوقه بانکی این فرد 1900 میلیارد تومان بوده است حال آنکه مدیرعامل این بانک در جلسه ای با دادستان تهران میزان معوقات فرد مورد نظر را 3 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد : ما در این زمینه قاطعانه واردمی شویم اما سئوال اینجاست که اگر طی 6-5ماه تمام معوقات وصول شد چه تضمینی وجود دارد که دوباره تکرار نشود.

کمتر از تعداد انگشتان دست شکایت داشتیم

محسنی اژه ای اظهار داشت: در جلسه ای با اعضای هیات مدیره و مدیرعاملان بانک ها در سال 91 گفتم ما کمک می کنیم تا کارتان پیش برود اما طی این مدت تعداد افرادی که به ما مراجعه کردند کمتر از انگشتان یک دست بود. در خصوص معوقات بانکی، پرونده برخی افراد کیفری است که در این پرونده ها بانکها و مشتریان را تحت تعقیب قرار می دهیم. بعضی پرونده ها نیز حقوقی و بعضی دیگر با اجرائیات ثبت به نتیجه می رسد.

تجمع کنندگان عفاف و حجاب در میدان فاطمی حق داشتند

محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تجمع عفاف و حجاب در میدان فاطمی اظهار داشت: کشور دارای ضابطه و قانون است و اینگونه نیست که عده ای بخواهند بدون مجوز کاری را انجام دهند این افراد نیز باید مجوز بگیرند و از مجرای قانونی اقدام کنند. اگر خلاف قانون عمل شود بد بوده و ممکن است عوارض و حواشی به وجود آید که معلوم نیست مسئولیت را چه کسی بر عهده دارد؛ البته در مورد تجمع میدان فاطمی به نظرم حق با این افراد بود و برخی دستگاه ها از جمله قوه قضاییه اقدام درستی در مورد عفاف و حجاب نداشتیم اما باید از مجرای قانونی عمل کنند تا سوژه ای به کسی ندهند.

کمک به تولید کنندگان واقعی که بدهکار بانکی شده اند

خبرنگاری از اژه ای در مورد اینکه عده ای وام های بانکی را برای تولید می گیرند اما با توجه به نوسانات ارز نمی توانند اقساط را پرداخت کنند، آیا با این افراد برخورد می شود، گفت: ممکن است عده ای برای انجام کار از طریق صحیح و قانونی وام دریافت کرده باشند، اما با توجه به شرایط بازار نتوانند اقساط را پرداخت کنند، این افراد در کمیسیونی که وجود دارد، درخواستشان را مطرح می کنند و تحت تعقیب کیفری قرار نمی گیرند.دادستان کل کشور در خصوص پرونده فساد در شرکت ملی مس و بازداشت فردی در این زمینه اظهار داشت : پولی که ایشان درداخل و خارج کشور در اختیارش بود برگشت داده شده اما پرونده هنوز به دادگاه نرفته و حکمی صادر نشده است .

هیچ نامه ای به دادستانی در مورد دروغ بودن " من روحانی هستم " ارسال نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت پرونده مستند «من روحانی هستم» اظهار داشت: اگر عده ای معتقدند که محتوای فیلم دروغ است، آن را به صورت رسمی اعلام کنند تا دادستان به عنوان مدعی العموم وارد موضوع شود. شخص دادستان نمی تواند بگوید این فیلم دروغ می گوید، اما تاکنون هیچ نامه ای به دادستانی در مورد دروغ بودن محتوای فیلم ارسال نشده است. وزارت ارشاد نیز به صورت رسمی اعلام نکرده است که ساخت این مستند به استناد کدام قانون یا مصوبه خلاف است تا مدعی العموم وارد شود، تشخیص اینکه ساخت فیلم مستندی مجوز می خواهد، بر عهده وزارت ارشاد است.

تایید خبر بازداشت و آزادی مدیرعامل اسکانیا

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد صحت خبر بازداشت مدیرعامل شرکت اسکانیا و آزادی وی پرسید ضمن تایید این خبر گفت: ایشان هفته گذشته بازداشت شد و با قرار وثیقه الان آزاد است.وی درمورد آزادی یکی از مدیران سابق ورزشی با مبلغ وثیقه 100میلیارد تومانی ضمن رد این خبر تصریح کرد : در خصوص پرونده ستاد سوخت 3نفر هنوز بازداشت هستند و افرادی با قرار وثیقه آزاد شده اند که قرار 100میلیاردی نیز نبوده است .

اقدام وزیر ارتباطات در فیلتر نکردن یکی از شبکه های اجتماعی خلاف قانون بوده است

خبرنگاری از دادستان کل کشور در مورد برخی خبرها از فیلتر شدن شبکه های اجتماعی پرسید و اینکه فیلترینگ یکی از شبکه های اجتماعی با دستور رییس جمهور لغو شده و جلسه رای گیری فیلترینگ قانونی نبوده است ؟ که وی در پاسخ با بیان اینکه جلسه کمیته فیلترینگ رسمیت داشته و رای آن نیز قانونی بوده ، افزود : وزارت ارتباطات و فناوری خلاف قانون در عدم اجرای قانون داشته که در این خصوص باید پاسخگو باشد و من معتقدم وزیر ارتباطات خلاف قانون عمل کرده است .وی تصریح کرد : رییس جمهور هم نمی تواند مصوبات کمیته فیلترینگ را لغو کند مگر اینکه شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای داشته باشد اما اولا شورا چنین مصوبه ای نداشته وشخص رییس جمهور هم نمی دانم چنین دستوری داده است اما اگر داده باشد خلاف قانون است.

گزارشی از دولت در مورد بند350اوین نیامده است

سخنگوی قوه قضاییه در مورد گزارش تیم دولت از اتفاقات بند 350زندان اوین نیز ضمن رد خبر ارائه گزارش دولت به قوه قضاییه در مورد بند 350 ، خاطر نشان کرد : خود قوه قضاییه پیگیر است و مسائل را دنبال می کند.

خراسان

-رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: همه کسانی که به امام، انقلاب، رهبری و شهدا علاقه دارند باید به دولت کمک کنند
-گزارش تکان دهنده اژه ای از تعلل بانک‌ها در پیگیری معوقات میلیاردی
-وزیر بهداشت: ۲ بسته جدید طرح تحول نظام سلامت پنجشنبه اجرا می شود
-دوازدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران افتتاح شد

کیهان

-بدهی کلان دانه‌درشت‌ها/ اژه‌ای: بانک‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند
-برنامه دولت تبدیل سال 93 به سال رونق اقتصادی است
-عراقچی:فقط موضوع هسته ای روی میز مذاکره است
-شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرد

ایران

-سرلشگر فیروزآبادی:با تخریبگران دولت برخورد می کنیم
-3400 میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی
-محاسبه قیمت خودرو همانند سال 92

جام جم

-جای خالی نام برخی بدهکاران بزرگ بانکی در فهرست بانک مرکزی
-وزیر کشور:فرماندار بروجرد با پذیرش قصور خو استعفا کرد
-احتمال کاهش فشار آب در تهران و 11 شهر
-پنجشنبه پولی مدارس

حمایت

-سخنگوی قوه قضاییه: بانک ها از همه ابزارهای قانونی برای وصول معوقات استفاده نکرده اند
-آغاز رایزنی های سیاسی با پایان رقابت های انتخاباتی
-شبکه های ماهواره ای عامل بسیاری از انحرافات هستند
-افزایش اختیارات بانک ها در پرداخت وام ازدواج

آفرینش

-آغاز ثبت نام آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی از سوم خرداد
علی کریمی:برای مذاکره با پرسپولیس نیاز به وکیل ندارم
-دماوند؛ در اولویت تکمیل طرح‌های مسکن مهر استان تهران
-پوتین به نظامیان روس فرمان بازگشت داد

شرق

-سرلشگر فیروزآبادی: باید به روحانی افتخار کنیم و شکرگزار وجودش باشیم
- تعریف «جرم سیاسی» شفاف نیست
-1176میلیارددلار واردات ایران
-«بهشت‌آباد» و کار کارشناسی

سیاست روز

-خطوط قرمز ایران برای آمریکا دست نیافتنی است
-۱۳ متهم فراری فتنه ۸۸، در مسیر محاکمه غیابی
-ایران نباید در قبال بحران اوکراین سکوت کند
-موضوع EBW در دستور کار این دور از گفت وگوها

آرمان

-علی مطهری:حجاب استاندارد باید به مردم معرفی شود
-دولت توان پاسخ به همه نیازها را ندارد
-همایش دلاوران دلواپس در اصفهان !
-دولت توان پاسخ به همه نیازها را ندارد

جمهوری اسلامی

-معاون اول رییس جمهور:آنها که فکر می کنند مذاکرات شکست خورده در اشتباهند
-رییس جمهور: مذاکرات ایران و و1+5 به نتیجه خواهد رسید
-4 فاز پارس جنوبی تا پایان امسال تکمیل می شود

دنیای اقتصاد

-کلید غیرتورمی خروج از رکود
-رشد چشمگیر معاملات بورس
-نه سوئیسی ها به افزایش دستمزد
-همه باید به دولت کمک کنند

وطن امروز

-تأیید رانت 3 هزار میلیاردی
-نگرانی متفاوت آقای ظریف
-پنجشنبه پولی مدارس
-اینک مالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها