انسان‌ها بعد از پشت سر گذاشتن سکته قلبی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی که زندگی همیشگی آنها را با شرایطی جدید و البته سخت همراه می‌کند. به‌طور کلی زمانی حمله یا سکته قلبی رخ می‌دهد که راه‌های رسیدن اکسیژن به قلب مسدود می‌شود.
کد خبر: ۶۷۳۹۳۱
سکته سرزده می آید

در این زمان بخشی از ماهیچه‌های قلب برای لحظاتی بسته و راه رسیدن اکسیژن از بین می‌رود. در نتیجه جریان خون در رگ‌ها از طریق قلب با مشکل مواجه می‌شود. هرچند تاکنون روش‌های مختلفی برای پیشگیری از حمله‌های قلبی پدید آمده است، اما محققان موفق به کشف روشی نشده بودند که از طریق آن ماهیچه‌های آسیب دیده را ترمیم کنند. در این‌باره گروهی تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن موفق شده‌اند روشی برای ترمیم ماهیچه‌های قلب از طریق سلول‌های بنیادی طراحی کنند. محققان این دانشگاه موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی و کاشت آنها در محل ماهیچه‌های آسیب‌دیده قلب یک میمون، نه تنها محیطی آماده برای پیوند را شکل دهند بلکه بعد از چند هفته بخش‌های از بین رفته را به‌طور کامل ترمیم کرده و بافت مورد نظر را تا 40 درصد بازگردانند.

دکتر چارلز مری، رهبر این تیم تحقیقاتی توضیح داده تاکنون از چنین روشی برای ترمیم قلب حیوانی که به انسان خیلی شباهت دارد، استفاده نشده بود. البته به این موضوع نیز اشاره شده که این روش عوارض جانبی اندکی نیز دارد که بعد از دو هفته تمام آنها از بین رفته‌اند.

اگر استفاده از سلول‌های بنیادی در آینده نتایج مثبتی روی انسان‌ها داشته باشد، شاید دیگر هیچ‌گاه با مشکلات قلبی آنچنانی روبه‌رو نشویم، رویایی که تا رسیدن به آن، فقط چندقدم مانده است./ ضمیمه سیب

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها