به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اخیراً مشاهده شده است، اشخاصی با استفاده از فیشینگ تلفنی (تکنیک های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تلفن یا وب سایت های تقلبی) و بکارگیری روشهای مهندسی اجتماعی و با استفاده از ترفندهای مختلف از کاربران میخواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی خود را از طریق تلفن وارد کرده و دستورات خود را در قالب تلفن گویا به مشتری اعلام کنند.
به عنوان مثال افرادی طی تماس تلفنی با برخی از مشتریان شبکه بانکی، خود را به عنوان نماینده بانک در امور فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک معرفی کرده و با شیوههای گوناگون مبادرت به اخذ اطلاعاتی نظیر مشخصات شناسنامهای، کدملی، اطلاعات مربوط به حساب از جمله رمز اول و دوم و ... کرده و از این طریق زیانهای قابل توجهی را متوجه مشتریان بانکها کرده اند.
همچنین افرادی سودجو از طریق ارسال پیامک و دادن وعده اعطای جوایز چند 10 میلیون تومانی به مشترکین تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، کد اعتبارسنجی (شماره CVV2) و تاریخ انقضای کارت در سایتهایی مانند www.ebank9.com کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب آنان میکنند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب به هموطنان عزیز هشدارداد؛ در دام چنین اقدامات فریبکارانه گرفتار نشوند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد