«جام‌جم» از وضعیت بازار مرغ و پیش‌بینی نوروز و ماه مبارک رمضان گزارش می‌دهد

جوجه‌ها را آخر زمستان بشمارید!

دستگاه​های اجرایی برنامه​های خود را برای احیای این دریاچه از خرداد اجرا می​کنند

نجات دریاچه ارومیه کلید خورد

همزمان با گرم شدن هوا و افزایش نگرانی از تبخیر آب دریاچه ارومیه و ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های نجات بخشی این دریاچه، دبیر ستاد طرح احیای دریاچه ارومیه از آغاز عملیات اجرایی احیای این دریاچه از خرداد امسال خبر داد.
کد خبر: ۶۷۱۹۳۵

عیسی کلانتری با بیان این‌که احیای دریاچه ارومیه ممکن است ده تا 12 سال طول بکشد، افزود: دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند کار خود را در راستای احیای دریاچه ارومیه از خرداد و تحت مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز کنند.

به گزارش مهر، وی با تاکید بر این‌که خشک شدن دریاچه ارومیه یک مساله ملی است، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال آن هستیم که دریاچه ارومیه، الگویی برای نجات کشور از مصیبت بی‌آبی شود.کلانتری یادآور شد: اکنون 75 درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده می‌شود و اگر بخواهیم 50 درصد آب حوضه دریاچه را صرفه‌‌جویی کنیم، باید روی 3.5 میلیارد مترمکعب آب برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که اکنون بالای پنج میلیارد متر مکعب آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: عمده مصرف‌کنندگان این حجم آب، کشاورزان منطقه هستند.

دبیر ستاد طرح احیای دریاچه ارومیه از وزارت جهاد کشاورزی خواست با افزایش بهره‌وری آب در سطح مزرعه، وظایف خود را به‌منظور نجات دریاچه ارومیه انجام دهد و در صورت صلاحدید با کشاورزان درباره تغییر الگوی کشت در منطقه ارومیه توافق کند.

کلانتری درباره صرفه‌جویی آب کشاورزی نیز یادآور شد: برای صرفه‌جویی، طبق قانون توزیع عادلانه آب، پول حقابه به کشاورزان منطقه ارومیه پرداخت می‌شود. ضمن آن‌که به‌منظور بالابردن بهره‌وری آب، دولت به کشاورزان وام پرداخت می‌کند؛ بنابراین درآمد قابل ملاحظه‌ای در راستای احیای دریاچه ارومیه نصیب کشاورزان می‌شود.

مشاور وزیر نیرو نیز از کاهش 21 تا 22 درصدی آب تجدیدپذیر در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این در حالی است که میزان کاهش متوسط آب تجدیدپذیر در کشور در چند سال اخیر 8 درصد بوده است.

محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با بیشترین کاهش منابع آب تجدیدپذیر در چند سال اخیر در سطح کشور مواجه بوده است، افزود: متوسط کاهش میزان بارندگی‌ها نیز در کشور در یک دوره هجده ساله 5 درصد است که این میزان در حوضه دریاچه ارومیه 18 درصد است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بر لزوم تلاش بیش از پیش مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه تاکید و خاطرنشان کرد: تاکنون تصمیمات خوبی در کارگروه احیای دریاچه ارومیه برای احیای آن اتخاذ شده است که نتایج و تصمیمات این کارگروه، نقشه راه این وزارتخانه و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط با دریاچه ارومیه خواهد بود.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به این ‌که حوضه دریاچه ارومیه دارای یک زیرحوضه بسیار مهم به نام حوضه زرینه‌رود است که بیش از 40 درصد منابع آب، بارندگی‌ها و کل منابع و مصارف حوضه دریاچه ارومیه در این حوضه تعریف می‌شود، گفت: مصارف حساس و استراتژیکی مانند شرب آب تبریز و برخی شهرهای آذربایجان غربی و کردستان از طریق این زیرحوضه تامین می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت سالانه دقیقی در زمینه توزیع آب کشاورزی و شرب است.

وضع مطلوب تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از وضع مطلوب تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه، یکی از بی‌بدیل‌ترین اکوسیستم‌های تالابی کشور است که هم‌اکنون با توجه به وضع بحرانی دریاچه ارومیه، می‌تواند نقش بسیار مهمی در توازن اکوسیستم منطقه و حفظ تنوع زیستی ایفا کند.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در راستای افزایش حجم آب ورودی به تالاب‌های استان، اعتبار لایروبی انهار و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه، امسال با اختصاص افزون بر دو میلیارد ریال، به بیش از دو برابر افزایش یافته است.وی با بیان این‌که این دستگاه امسال نیز مشابه سال‌های قبل، به ساماندهی و لایروبی انهار و مسیرهای ورودی به تالاب‌های جنوب استان و نیز گرفتن حقابه زیست محیطی تالاب‌ها اقدام کرده است، تصریح کرد: در این زمینه، ده‌ها کیلومتر از انهار سنتی و مسیرهای ورودی آب به تالاب‌های اقماری حوضه دریاچه ارومیه، لایروبی می‌شود و آزادسازی حقابه‌ها نیز در دستور کار است.

عباس‌نژاد یادآور شد: آذربایجان غربی دارای 30 تالاب بین‌المللی دائمی و فصلی است که شش تالاب آن مهم و در ردیف تالاب‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است.

به گفته وی تالاب‌های جنوب آذربایجان غربی یا همان حوضه دریاچه ارومیه، جزو تالاب‌های بین‌المللی یا تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در قالب مناطق چهارگانه است که برخی از آنها عبارتند از آق‌قلعه حسنلو، یادگارلو، کانی برازان، سولدوز، سیران گلی دورگه سنگی و تالاب نوروزلو که همه ساله پذیرای 150 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی چون فلامینگو، اردک و غاز است.

دریاچه ارومیه با بیش از 5000 کیلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترین آبگیر داخل فلات ایران است که در 20 سال اخیر با کاهش شدید آب ورودی روبه‌رو بوده و در نتیجه بیش از 90 درصد از عرصه آبی آن خشک و به شوره‌زار تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها