معاون امور بین‌الملل وزیر نفت از نهایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و گفت: هم اکنون این خطوط لوله صادراتی در دست احداث است.
کد خبر: ۶۷۰۸۰۰
قرارداد صادرات گاز ایران به عراق اجرایی شد

علی ماجدی در گفت‌وگو با شانا افزود: با توجه به پیشرفت مذاکره‌های انجام شده، صادرات گاز به عراق امسال کلید می‌خورد.

خط لوله صد کیلومتری صادرات گاز به عراق از چارمله در استان ایلام شروع و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به پایان می‌رسد و با تکمیل این خط در مرحله نخست امکان صادرات پنج میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می‌شود. با تکمیل 80 کیلومتر از مسیر، این خط‌لوله تا پایان فروردین امسال پیشرفت ٧٥ درصدی داشته و تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. براساس اعلام شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، عراق نیز براساس قرارداد در حال تکمیل خط لوله در خاک خود است و تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است.

این مقام وزارت نفت همچنین با اشاره به توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه برای صادرات گاز ایران به اروپا از طریق عراق، سوریه و دریای مدیترانه نیز گفت: این توافق‌نامه به دلیل حوادث سوریه تا اطلاع ثانوی متوقف است.

ماجدی یادآور شد: در صورتی که شرایط سوریه به حالت عادی بازگردد، امکان ادامه این توافق وجود دارد.

بحث صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک سوریه در سال ٨٨ مطرح و بررسی شد. این اقدام از آنجا که می‌توانست از یک سو گاز مورد نیاز عراق و سوریه را تامین کند و از سوی دیگر، امکان صادرات گاز ایران از طریق سوریه به اروپا را فراهم کند، مورد توجه قرار گرفت.

بر این اساس مقرر شد با احداث یک خط لوله گازی از مسیر عراق به سوریه، این خط لوله از طریق دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی امتداد یابد. در ادامه وزیران نفت ایران، عراق و سوریه در مرداد ١٣٩١، تفاهمنامه انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان و از آنجا به اروپا را امضا کردند و توافق‌نامه اصولی سه‌جانبه این طرح نیز در پایان همان سال به تائید نهایی وزیران نفت ایران و عراق رسید و برای تائید از سوی مقام‌های سوریه ارسال شد؛ توافق‌نامه‌ای که به واسطه آغاز درگیری‌ها در سوریه، عملا از دستور کار خارج شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها