مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش با اعلام اینکه سبد سوخت CNG به 30 میلیون متر مکعب افزایش می یابد، گفت: بزودی تبدیل غیر یارانه ای خودروها از بنزین به CNG با نظارت شرکت ملی پخش انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۰۶۰
سبد سوخت CNG بزرگتر می‌شود

منصور ریاحی مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش در خصوص برنامه دولت برای توسعه جایگاه‌های CNG، گفت: ما برای سوق دادن سرمایه گذاران به سمت ساخت جایگاه CNG جذابیت‌هایی بوجود آوردیم که دو برابر شدن قیمت کارمزدها، از جمله آنهاست.

وی افزود: نرخ کارمزدها برای شهرداری ها از 40 به 70 تومان، بخش خصوصی از 40 به 80 تومان و تسهیلات ویژه ای هم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در نظر گرفته ایم که در کلان شهرها برای هر متر مکعب 140 تومان و در غیر کلانشهرها 120 تومان است.

مصرف CNG افزایش می‌یابد

ریاحی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت بنزین مردم به CNG اقبال بیشتری نشان می دهند، گفت: نرم قیمت گذاری سی.ان.جی باید 50 تا 60 درصد بنزین باشد که این قیمت در حال حاضر 53 درصد درنظر گرفته شده که این اقدام یکی از مشوق ها برای سوق دادن به سمت CNG است.

برنامه برای تغییر سبد سوخت CNG از 25 به 35 درصد

وی افزود: سیاست وزارت نفت توسعه و احداث 1000 جایگاه دیگر و همچنین افزایش سبد سوخت CNG از 25 درصد به 35 درصد است یعنی باید بتوانیم مصرف CNG از 19 میلیون متر مکعب به 30 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهیم.

مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش، گفت: در حال حاضر حدود 19 جایگاه راه اندازی و 22 جایگاه در حال احداث با تقبل هزینه شخصی وجود دارد که در صورت راه اندازی کارمزد ویژه دریافت خواهند کرد.

وی افزود: کارمزد ویژه و اجرایی شدن بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه 93 که بر اساس آن انعقاد قرارداد تا سقف 100 میلیارد دلار به روش BOT دیده شده است از جمله برنامه های توسعه ای دولت برای احداث جایگاه است که بعد از تصویب در شورای اقتصاد اجرایی می شود و کل شرکت های سرمایه گذار می توانند از محل صرفه جویی فرآورده بازگشت سرمایه داشته باشند.

مقدمات دوگانه سوز شدن غیریارانه‌ای خودروها فراهم شد

ریاحی در ادامه به رویکرد توسعه ای وزارت نفت جهت مصرف روزانه گاز از طریق تبدیل کارگاهی سوخت خودروها ازبنزین به CNG اشاره کرد و توضیح داد: قبلا وزارت نفت بابت دوگانه سوز شدن خودروها 600 تا 700 هزار تومان یارانه می پرداخت اما قرار شده که بزودی تبدیل غیر یارانه ای با نظارت شرکت ملی پخش انجام شود که مقدمات آن نیز در دست بررسی است.

وی در خصوص اینکه آیا اقداماتی جهت عدم تعطیلی جایگاه‌های CNG با توجه به افزایش تقاضا برای این سوخت انجام شده، افزود: تعطیلی جایگاه‌ها طی زمستان سال 92 مربوط به عدم پرداخت گاز بهای مصرفی جایگاه ها از سوی بهره برداران و یا مالکین بوده که این موضوع با توجه به افزایش نرخ کارمزد فروش و تسری دادن آن به ابتدای سال 92، نباید ازسوی بهره برداران تکرار شود.

مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش گفت: بر اساس سیاست کلان و بستگی به میزان تقاضا و مجوز شهرداری، محیط زیست، این شرکت آمادگی دارد 330 جایگاه در بازه زمانی سه سال احداث نماید.

ریاحی افزود: دولت رسالت احداث جایگاه از منابع دولتی را ندارد اما در قالب اعطای تسهیلات و امتیازات ذکر شده برنامه توسعه کمی و کیفی جایگاه ها را توسط بخش خصوصی دنبال می کند. (ایلنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها