خودکفایی بالا در گذر از آنالوگ به دیجیتال

مدیرکل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام گفت: درجه‌ی‌ خودکفایی بسیار بالا و غرورآفرین در حوزه‌ی گذر از آنالوگ به دیجیتال، از دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر بخش فنی سازمان بوده است.
کد خبر: ۶۶۹۳۷۴
خودکفایی بالا در گذر از آنالوگ به دیجیتال

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، حسین عابدیان با اشاره به محور فرآیند گذار از سامانه‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال اظهار کرد:فرآیند گذار از سامانه‌‌‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال با سرعت خوبی آغاز شده و از شروع پروژه در تاریخ هشتم آبان 88 تاکنون به مرز هشتاد و سه درصد رسیده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: البته ما برنامه‌ریزی کرده بودیم و این آمادگی را هم داشتیم که در صورت تامین به موقع تجهیزات، پوشش جمعیتی تلویزیون دیجیتال را تا پایان نیمه‌اول سال 92، با راه‌اندازی حدود هزار ایستگاه تلویزیونی، به مرز نود درصد برسانیم، ولی مشکل عمده در این خصوص تامین نشدن به موقع منابع مالی و درنتیجه تجهیزاتی بوده است.

/Media/Image/1392/11/27/635281864586282406.jpg

وی عنوان داشت: گذار از آنالوگ به دیجیتال به دلیل تغییرات بنیادی در تکنولوژی و نحوه‌ی ارائه محتوا اصلی‌ترین پروژه‌ی‌ تعریف شده برای حوزه‌ فنی سازمان در سال‌های اخیر بوده و هست.

مدیر کل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام یادآور شد:‌ طرح این موضوع وبررسی نقاط قوت و ضعف آن و هم‌چنین بررسی نیازها و چالش‌هایآتی برای انجام چنین پروژه‌‌ی عظیمی، در اجلاس توسعه و فناوری رسانه بسیار مهم خواهد بود.

وی با بیان این‌که درجه‌ی‌ خودکفایی بسیار بالا و غرورآفرین درخصوص گذر از آنالوگ به دیجیتال، از دستاورهای ارزشمند سال‌های اخیر بخش فنی سازمان بوده است، گفت: ممکن است تامین تقریباصد درصد داخلی تجهیزات از یک مقطعی به بعد، موجب به وجود آمدن تاخیری اندک در اجرای پروژه شده باشد، ولی توانستیم تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان را از یک تهدید به فرصت تبدیل کنیم.

عابدیان ادامه داد: حوزه‌‌ی فنی سازمان تصمیم گرفت که در این گذار تکنولوژیک مهم، حتی‌الامکان از زیرساخت‌های موجود استفاده کند تا در هزینه‌هایفراوانتوسعه‌ی ساختمانی، تاسیساتی و ... صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ساختمان و تاسیسات، فضاهای محدود نصب تجهیزات، دکل، آنتن و... به جز در موارد استثنایی، توسعه‌ی‌ محقق نشد و در نتیجه هزینه‌ی‌ اضافه‌ای هم متحمل نشد.

مدیر کل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام خاطرنشان کرد:‌ تمام این عملیات با حفظ فرستنده‌ها و زیرساخت‌های موجود آنالوگ صورت گرفت، زیرا امکان قطع سیستم آنالوگ تا راه‌اندازی کامل تجهیزات دیجیتال و رسیدن به ضریب نفوذ قابل قبول وجود ندارد.

وی با بیان این‌که ایجاد پوشش دیجیتال با حفظ وضعیت آنالوگ قبلی، بدون افزودن بر امکانات و تجهیزات زیربنایی موجود، کار فوق‌العاده سختی‌ است گفت: خوشبختانه حوزه‌‌ی فنی سازمان در این زمینه به خوبی ایفای نقش کرد و برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزود.

عابدیان ادامه داد:در حوزه‌‌ی سیگنال‌رسانی زمینی و ماهواره‌ای، تجهیزات ورودی و دریافت و... نیز لازم بود که زیرساخت‌های مورد نیاز آماده شود که خوشبختانه در این حوزه ها به دستاوردهای چشمگیری نائل آمده‌ایم.

/Media/Image/1392/06/01/635128947445106764.jpg

وی با اشاره به مسئله‌ی خاموشی تدریجی آنالوگ در بین مردم گفت: باید در نظر داشت که زمان اعلام شده برای این خاموشی در مجامع مرتبط جهانی پایان سال 2015 است، بنابراین لازم است که برنامه‌ی اجرایی جامعی در این خصوص تدوین و به مرحله‌ی اجرا درآید.

مدیر کل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در ادامه‌ی سخنان خود، افزودند: بر اساس ضرورت و مهیا بودن شرایط، در برخی از مناطق این کار به صورت جزئی‌تر تا حدودی انجام شده است، اما اجرای جامع و کامل آن احتیاج به طرح و برنامه مدون و اراده‌‌ی لازم دارد.

عابدیانهم‌چنین عنوان کرد: برای رسیدن به پوشش جمعیتی نود درصدی حدود هزار ایستگاه کفایت می‌کند، ولی برای پوشش ده درصد باقیمانده لازم است حدود شش هزار ایستگاه کم قدرت، مجهز به تجهیزات دیجیتال شوند.

وی ادامه داد: این امر به دلیل توزیع جمعیتی در مناطق پراکنده و کوچک در سطح کشور است، بنابراین هزینه‌ی‌ تکمیل پوشش برایده درصد باقی‌مانده، اصولا قابل قیاس با هزینه‌ لازم براینود درصد اول نیست.

مدیر کل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام یادآور شد: این امر حاصل نمی‌شود مگر این‌که حمایت مالی و عطف توجه دقیق تمام مسئولان در همه‌ی سطوح مدیریتی چه در داخل و چه در خارج از سازمان صورت گیرد.

وی با بیان این‌که به منظور حفظ شرکت‌های تامین‌کننده، نیاز به برنامه‌ریزی در طرح‌های آینده وجود خواهد داشت گفت: این امر با برنامه‌ریزی و رایزنی برای دو طرح«بسته‌ی سوم دیجیتال جهت شصت درصد جمعیت کشور (مراکز استانها)» و «پوشش هزار روستا با جمعیت بالاتر از پانزده هزار نفر با استفاده از یک دستگاه فرستنده دیجیتال DVB-T2برای هر روستا» در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها