رئیس کل بانک مرکزی تعیین و اعلام نرخ سود تسهیلات بانکی در عقود مبادله ای را اولویت نخست شورای پول و اعتبار اعلام کرد.
کد خبر: ۶۶۹۲۰۰
تعیین سود تسهیلات بانکی در جلسه آینده شورای پول واعتبار

ولی الله سیف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در پاسخ به این پرسش که پس از تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی، اکنون فعالان اقتصادی درانتظار اعلام نرخ سود تسهیلات بانکها هستند گفت : این موضوع مهم در جلسه آینده شورای پول واعتبار مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی غالبا در دو نوع عقود مبادله ای و مشارکتی پرداخت می شود افزود: درعقود مبادله ای نرخ سود سقف و کف دارد اما در عقود مشارکتی نمی توان سقفی تعیین کرد بلکه براساس پیش بینی سود عمل می شود و در آخر دوره مشارکت ، سود میان شرکت یا وام گیرنده و بانک تقسیم می شود.

سیف تصریح کرد: به علت عدم تعادل در نرخ سود تسهیلات درعقود مبادله ای ،عملا این نوع تسهیلات در نظام بانکی استفاده نمی شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به آماده شدن گزارش مربوط به تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی ابراز امیدواری کرد در جلسه آینده این شورا این موضوع مطرح و نهایتاً تصمیم مناسبی دراین باره گرفته شود .

وی گفت : ما به دنبال ثبات و آرامش ،‌ و نظم و انضباط در نظام بانکی هستیم ، موضوعی که همه بانک ها باید مکلف به رعایت آن باشند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : علاقه مندیم بانکها در ارائه خدمات با کیفیت بهتر و با شرایط مناسب تر و البته شفاف تر، رقابتی عمل کنند.

به تازگی بانکهای دولتی و خصوصی در اقدامی هماهنگ نرخ سود سپرده ها را بر اساس مدت ماندگاری در بانک ،حداقل 10 و حد اکثر 22 درصد تعیین کردند و بانک مرکزی هم حمایت قاطع خود را بر حسن اجرای ان اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها