بفرمایید منزل آشپزی کنید به جای کارگردانی

انتقاد شدید فیلمنامه نویس «پایتخت ۳» از برخی سریال های نوروزی

خشایار الوند گفت: چرا باید از یک گروه در سال سه کار در تلویزیون ساخته شود که کارشان در بین برنامه‌ها در عید آخر می‌شود و یک درصد بیننده دارند و جالب اینجاست که مورد تقدیر هم قرار بگیرند.
کد خبر: ۶۶۸۸۳۴
انتقاد شدید فیلمنامه نویس «پایتخت ۳» از برخی سریال های نوروزی


اکراه طنابنده در محوری بودن نقش «نقی»


خشایار الوند در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه محسن طنابنده سرپرست نویسندگان است تلاشی انجام داد که در متن قصه «پایتخت۳» قرار گیرد گفت: طنابنده با اکراه قبول کرد تا داستان مجموعه «پایتخت ۳» حول محور شخصیت «نقی» باشد چون ایشان هم بازیگردان بودند و هم بازیگر علاوه بر آن سرپرست نویسندگان هم بودند مسئولیت‌های سنگینی بر دوششان بود و وقتی من این پیشنهاد را دادم در ابتدا قبول نمی‌کرد. در این شرایط باید به این موضوع دقت داشته باشیم که یک مجموعه با داشتن قهرمان به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند در این شرایط طبیعی است که سایر شخصیت‌ها به حاشیه می‌روند در مورد «هما» و «بابا پنجعلی» هم این اتفاق افتاد که مانند سایر قسمت‌ها فعال نبودند. محوریت داستان ما نقی بود و سایر کاراک‌تر‌ها هم هر جایی که به این قصه کمک می‌کردند مورد استفاده واقع می‌شدند. البته قصه بهبود هم به موازات نقی پیش می‌رفت و ماجرای خودش را داشت.

زیر سِرم بودم اما همچنان می‌نوشتم

وی در ارتباط با ادامه این مجموعه گفت: با توجه به ماجراهایی که پیش آمد سیروس مقدم بسیار دلچرکین بود و دیگر نمی‌خواهد ادامه این مجموعه را بسازد. از لحاظ مالی و برخورد‌هایی که بعد از آن صورت گرفت عوامل را ناراحت کرد و همه ما آزرده خاطر هستیم. تصور کنید بعد از چهارماه کار سخت در حدی که کار برخی از ما به بیمارستان بکشد کار می کردیم. بنده زیر سرم در دفتر همچنان مشغول نوشتن بودم. کمبود خواب هم ازطرف دیگر ما را اذیت می‌کرد. پاداش این گروه آن برخورد‌هایی که صورت گرفت نبود.

آن عده قلیل خودشان را نماینده مردم می‌دانند

الوند در ادامه گفت: آن عده قلیلی و اندک نماینده‌های آن استان هستند و به نمایندگی از شش میلیون نفر نظر می دهند، آدم جمع می‌کنند و می‌روند جلوی استانداری و رفتارهای ناراحت کننده‌ای انجام می‌دهند. این عده چون سر و صدایشان زیاد است و از طرفی هم می‌دانند مدیران ما در فشار هستند کاری می‌کنند که ممیزی‌ها در «پایتخت ۴» بیشتر شود. ما به همه مردم مازندران احترام گذاشتیم و تمام شوخی‌هایی را که می‌شد انجام داد و درست نبود به روی کاغذ نوشتیم و حذف کردیم ما وسواس خودمان را در تمام این موارد داشتیم اما این دست مزد ما نبود.

خط و ربط‌های سیاسی و جناه بازی پشت این عکس العمل‌ها است

نویسنده مجموعه‌های «پایتخت» گفت: البته این افرادی که این رفتار‌ها را انجام می‌دهند اشتباه نمی‌کنند آن‌ها هم می‌دانند که دقیقاً چه می‌خواهند بالاخره خط و ربط‌های سیاسی و جناح بازی پشت این عکس العمل‌ها است. این افراد اگر اعتراض شان برای مردم و احقاق حق آن‌ها بود درصد رضایت و علاقه‌مندی مدم را می‌دیدند به اشتباه خودشان پی می‌بردند این دوستان اشتباه نمی‌کنند و آگاهانه این کار‌ها را انجام می‌دهند تا این حد بگویم که اصلاً ممکن است دلایل کارشان ربطی به سریال «پایتخت» نداشته باشد.

مگر ما جایی را داریم که مدینه فاضله باشد؟

وی در ارتباط با تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما گفت: در شرایط فعلی آسان‌ترین کار، زدن تلویزیون است چون مدیریتش درحال تغییر است. کدام دستگاه اداری ما خالی از اشکالات موجود است مگر ما جایی را داریم که مدینه فاضله باشد؟ بنده از همین مجموعه «پایتخت3» که مورد توجه بوده است می‌توانم اشکالات عمده‌ای بگیرم که شاید تا به الان عنوان نشده است حتی ازهمان متنی که خودم نوشتم. اما من در این مدت یک نقد دلسوزانه حرفه‌ای ندیدم همه یا تمجید کرده بودند و یا مواردی را عنوان کردند که دوراز نقد بود. موارد این چنینی افراد را دلزده می‌کند. شاید باورتان نشود این اسپانسر را هم محسن طنابنده و احمد مهران فر آوردند.
/Media/Image/1393/01/01/635310098838425537.jpg
«اطلس مال» خیلی بیشتر از دو میلیارد تومان با سازمان قرار داد بست

الوند با اشاره به اینکه هنوز قسط آخرشان را نگرفته‌اند گفت: «اطلس مال» خیلی بیشتر از دو میلیارد داده است اما آن مقداری که به سریال رسیده و تعلق گرفته است مهم است. قرار داد این شرکت با تلویزیون است. تلویزیون سهم خودش را بر می دارد و آن مقداری را که به عوامل می‌دهد باید در نظر گرفت. با این حال هنوز هیچ کدام از بچه‌ها قسط‌های آخر خودشان را نگرفته‌اند. نه شرایط مالی و نه شرایط کاری مساعد بود.

چرا کاری می‌سازند که یک درصد بیننده داشته باشد

این هنرمند با انتقاد به مراسم تقدیر از برنامه سازان نوروزی گفت: اما زمانی که در جلسه تقدیر از برنامه‌های نوروزی شرکت کردیم برخی مسائل برایمان ناراحت کننده بود. چرا نباید تدوین خشایار موحدیان و تصویر برداری امیر معقولی دیده شود؟ «امین حیایی» دوست بیست و پنج ساله من است ماقبل از اینکه وارد این حرفه بشویم با هم دوست بودیم زمانی هم که نام او را خواندند من از صمیم قلبم خوشحال شدم و همه عوامل ما برای او ایستادیم و تشویقش کردیم ولی باید خیلی ازموارد را مورد توجه قرار دهیم. من این را نمی‌گویم که به سریالی که اول شده است جایزه بدهید و یا فرش قرمز پهن کنید و شرایط کار بعدی را برایش فراهم کنید اما سریالی که چهارم شده است و یک درصد بیننده داشته است و سومین سریالی است که از این گروه به روی آنتن می‌رود چه دلیلی دارد دیده شود و جایزه بگیرد.

/Media/Image/1393/01/01/635310098798953995.jpg
بفرمایید خانه آشپزیتان را کنید/ پول بیت المال را هدر ندهید

الوند در ادامه گفت: خواهشاً پول بیت المال را دور نریزید خواهش می‌کنم بفرمایید خانه آشپزیتان را کنید. چرا سریالی می‌سازید که یک درصد بیننده داشته باشد؟ این موارد به شدت آزار دهنده بود. تدیون خشایار موحدیان نه تنها بهترین تدوین در بین سریال‌های نوروزی بوده است بلکه به نظر من بهترین تدوین ده سال اخیر تلویزیون بوده. قسمت آخر مجموعه «پایتخت ۳» ۸۲۰ پلان بوده است. این شوخی نیست؟ باید به این نکات توجه می‌شد.
/Media/Image/1393/01/09/635316908767673641.jpg
زیر کرسی آب پرتقال می خورند جایزه هم می گیرند!

این نویسنده در ادامه گفت: تصویر برداری امیر معقولی را نادیده گرفته‌اند که چقدر به رئال بودن این سریال کمک کرد و آن را مقایسه می‌کنند با مجموعه‌ای که چهار نفر زیرکرسی نشته‌اند و آب پرتقال می‌خورند و به آن هم جایزه می‌دهند. این‌ها اذیت کننده است و چیزی جز کم لطفی نیست. زحمات همکاران من دیده نشد.

قصه‌ای باید پیداکنیم که لیاقت «پایتخت۴» را داشته باشد

وی در آخر درباره ادامه این مجموعه نیز گفت: محسن طنابنده حرف درستی زد اگر ما قصه خوبی داشته باشیم تا پایتخت ده را هم می‌توانیم بسازیم در غیر این صورت باید در همین اوج خداحافظی کنیم و برویم سراغ قصه دیگری با خانواده‌ای جدید‌تر و یا اصلاً کاری نکنیم. قصه‌ای که می‌خواهیم کار کنیم باید لیاقت این را داشته باشد که در «پایتخت» مطرح شود و اگر این قصه پیدا شود بنده خودم از کسانی هستم که اگر شده آویزان سیروس مقدم می‌شوم تا «پایتخت ۴» را بسازیم. (هنر آنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
الهام
Canada
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
آقای الوند، متاسفم از اینكه با این لحن بی ادبانه از كارگردانان دیگر كه به نوعی همكار شما هستند انتقاد كرده اید، و با این كار به اعتماد علاقمندان نوشته هایتان لطمه وارد كرده اید.
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
من با نظر خشایار الوند كاملا موافقم چرا باید از كسانی تقدیر بشه كه كار خاصی نكردن گیرم هر سال محسن تنابنده بهترین باشه پس باید هر سال ازش تقدیر بشه نه اینكه بگیم چون پارسال ازش تقدیر شده امسال نوبت یكی دیگه هس صدا و سیما میخواسته دل هیچ كی رو نشكنه و همه رو راضی نگه داره ولی این درست نیس همیشه باید از بهترینها تقدیر بشه ولو اینكه هرسال جزو بهترینها باشه.با وجودی كه واسه امین حیایی احترام قائلم ولی این جایزه حق محسن تنابنده بود.در كل همه عوامل پایتخت از همه عوامل سریالهای دیگه بهتر بودن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها