فرماندار بم از بررسی روند بازسازی ارگ بم به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان با حضور مدیرکل یونسکو خبر داد. حسین زین الصالحین با بیان این‌که هم‌اکنون بخش‌های زیادی از این بنا زیر نظر بازرسان یونسکو مرمت و حتی مقاوم‌سازی شده است، افزود: ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو از این بنای بزرگ تاریخی بازدید و روند بازسازی آن را بررسی کرد.
کد خبر: ۶۶۷۷۰۰

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 98 درصد این بنا آواربرداری شده است و کار مرمت و بازسازی در آن همچنان ادامه دارد.

فرماندار بم با اشاره به تخریب کل این بنای تاریخی در زمین‌لرزه بم یادآور شد: پس از زمین‌لرزه، ارگ بم و منظر این شهر ثبت جهانی شد و کار بازسازی آن زیر نظر یونسکو ادامه یافت. ضمن این‌که از همان زمان، یک عزم جهانی برای بازسازی ارگ بم ایجاد شد و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و کشورهای مختلف برای بازسازی این ارگ وارد عمل شدند.

وی خواستار همکاری بیشتر برای پایان بازسازی ارگ بم شد و گفت: ارگ بم هویت تاریخی مردمان بم است و نشان می‌دهد زندگی در این شهر زلزله‌زده همچنان با امید و تلاش ادامه دارد. ‌/‌ مهر

افزایش امید به رهایی محیط‌بان دنا از چوبه‌دار

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به دیدار خانواده محیط‌بان دنا که به قصاص محکوم شده است، با خانواده شکارچی مقتول گفت: اولین قدم برای رهایی خالدی از چوبه دار برداشته شد و امیدواریم امسال این خانواده از قصاص گذشت کنند.

اسماعیل کهرم افزود: بر اساس رسم و رسوم حاکم در کهگیلویه و بویراحمد و منطقه دنا همین که خانواده مقتول به خانواده خالدی اجازه دیدار، احساس همدردی و عزاداری داده‌اند، به آن معنی است که تا حدودی زمینه برای گذشت از قصاص محیط‌بان دنا فراهم شده است. ضمن این‌که بر اساس گزارش‌های رسیده در این مراسم بیش از هزار نفر از هر دو طایفه حضور داشتند و خانواده مقتول محمد پایه‌گذار از همه پذیرایی کردند. وی با اشاره به دیداری که حدود یک ماه و نیم پیش با عمو و دختر چهارده ساله محیط‌بان دنا داشته است، تصریح کرد: در این دیدار دختر خالدی نامه‌ای بسیار تکان دهنده خطاب به رئیس سازمان محیط‌زیست نوشت که موجب شد با وجود این‌که دکتر ابتکار پیش از این نیز پیگیر بخشودگی دو محیط بان محکوم به قصاص دنایی بود، پیگیری‌ها را با جدیت بیشتری از سر بگیرد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به این‌که هم‌اکنون همه چیز در اختیار و اراده خانواده مقتول است، تصریح کرد: با این حال دیدار صورت گرفته نیز به منزله شکسته شدن سدی بزرگ است و بنده به دوستداران محیط‌زیست وعده می‌دهم که با توجه به قرائن و شواهد، امسال این دو خانواده از قصاص این دو محیط‌بان با بزرگواری خواهند گذشت. وی تاکید کرد: البته سازمان محیط‌زیست و بویژه رئیس سازمان، از تلاش و پیگیری‌های روزانه برای رهایی این دو محیط‌بان و جلب رضایت خانواده‌‌های مقتول دست نمی‌کشد. ‌/‌ مهر

کشته شدن 10 قلاده روباه در بردسیر کرمان

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بردسیر گفت: یک متخلف شکار و صید تبعه افغانستان طی اقدامی مرگبار، باعث مرگ ده قلاده روباه شد.

سرخوش افزود: یک راس از گوسفندان این متخلف به وسیله سگ مورد حمله قرار گرفته بود که این فرد برای از میان بردن سگ، لاشه گوسفند خود را به سمی خطرناک و کشنده آغشته و آن را در اطراف منطقه حفاظت شده بیدوئیه رها کرده بود.وی ادامه داد: این فرد متخلف به این وسیله جان ده قلاده روباه را که با خوردن گوشت آلوده،‌ مسموم شده بودند گرفت. سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بردسیر خاطرنشان کرد: شخص متخلف دستگیر و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به دادگستری شهرستان بردسیر تحویل داده شد./ ایسنا

برخورد با خاطیان سد گتوند

رئیس دیوان محاسبات کشور از بررسی پرونده سد گتوند و برخورد با افرادی خبر داد که در مطالعات اولیه با وجود گنبدهای نمکی، به ساخت آن اقدام کردند.

امین‌حسین رحیمی با بیان این‌که سد گتوند، یکی از عظیم‌ترین طرح‌‌های عمرانی کشور در چند سال اخیر بود، افزود: متاسفانه در مطالعات اولیه این سد، دقت کافی صورت نگرفته، به گونه‌ای که با وجود گنبدهای نمکی در مسیر، ساخت آن با ایراداتی جدی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که این سد به صورت اساسی با آن مواجه است، وجود گنبدهای نمکی در مسیر آن است. همین دلیل بعد از بررسی همه جانبه پرونده این سد، با افراد خاطی که در مطالعات اولیه این موضوع را نادیده گرفته‌اند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد، زیرا برای ساخت این سد مبالغ هنگفتی از بیت‌‌المال هزینه شده است. به گفته وی، قرار شد در جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست کشور، راهکارهای جبران خسارت ناشی از این سد و وجود گنبدهای نمکی در آن بررسی شود. رحیمی در عین حال عنوان کرد: نمک‌های موجود در بستر این سد قابل کنترل است، ولی باید اقداماتی فوری در این موضوع از سوی مسئولان صورت بگیرد تا از بروز هر گونه مشکل یا فاجعه در این زمینه جلوگیری شود./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها