جشنواره رادیو میزبان 16 کشور

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا از بیستم تا بیست و دوم اردیبهشت در تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۲۶۹۵
جشنواره رادیو میزبان 16 کشور

معاون صدای سازمان صداوسیما در نشست خبری، ضمن رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا تاکید کرد: آثار ارسال شده به جشنواره در بخش داخلی، رشد 40 درصدی و در بخش خارجی، رشد 20 درصدی داشته و مهمانانی از 16 کشور خارجی همراه استادان، نخبگان و برنامه‌سازان ایران در این گردهمایی حضور خواهند داشت. این جشنواره از بیستم تا بیست و دوم اردیبهشت در تهران برگزار خواهد شد.

محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداوسیما در نشست خبری جشنواره رادیو که در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، گفت: ما در آستانه هفتاد و چهار سالگی راه‌اندازی رادیو در ایران هستیم. رادیو رسانه دیروز، امروز و فرداست. اگر با دقت نگاه کنیم، این مساله آشکار می‌شود که رادیوی جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانه‌ای ایران و جهان عنوان رسانه‌ای پویا و فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی، تفریحی و سرگرمی را دارد.

وی ادامه داد: حضور پررنگ، فعال و تاثیرگذار برنامه‌سازان در سال‌های اخیر به پیشرفت، رشد و توسعه رادیو منجر شده است. اکنون رسانه رادیو رشد خوبی دارد و بر این اساس در حال تدارک برگزاری جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا در عرصه ملی و بین‌المللی هستیم که از بیستم تا بیست و دوم اردیبهشت ماه در ساختمان شهدای رادیو و سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار می‌شود.

صوفی برگزاری جشنواره رادیو را با هدف معرفی برترین‌های عرصه برنامه‌سازی رادیو، کشف ایده‌های نو، خلاقانه و مبتکرانه، تکریم و بزرگداشت برنامه‌سازان، تجلیل از برگزیدگان، نخبگان، صاحب‌نظران و معرفی توانمندی‌های رادیو دانست و گفت: رصد اجرای سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و اصول برنامه‌سازی که در طول سال مورد توجه بوده، در این دوره از جشنواره ارزیابی می‌شود.

معاون صدای سازمان صداوسیما تصریح کرد: آخرین مهلت ارسال آثار بخش داخلی دهم اسفند سال گذشته بود که 700 اثر در بخش‌های موضوعی و جنبی (دانشجویی) دریافت شد و 451 اثر در بخش موضوعی و قالب‌ها و 50 اثر در بخش جنبی (دانشجویی) به مرحله داوری راه یافتند و تمامی آثاری که 75 درصد امتیاز را کسب کرده باشند، به مرحله بعد راه خواهند یافت.

صوفی با بیان این‌که 50 نفر آثار داخلی را ارزیابی و داوری می‌کنند،‌ عنوان کرد: از مجموع آثار مورد ارزیابی، به 65 اثر جایزه اهدا می‌شود که شامل 20 برنامه در بخش دسته‌بندی و قالب‌ها، 12 برنامه در بخش موضوعات و یک برنامه در بخش ایده‌های نو و تحول در محتواست. در بخش مشاغل رادیویی 22 نفر، در بخش جنبی (دانشجویی) پنج نفر و همچنین به شبکه رادیویی برتر که دارای جدول پخش و برنامه‌های برتر است، پنج جایزه تعلق خواهد گرفت.

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری، با اشاره به بخش جنبی دانشجویی گفت:50 اثر به بخش جنبی دانشجویی ارسال شد و این مساله نشان می‌دهد آینده رادیو در اختیار دانشجویان و طالبان علم است. جشنواره با استقبال مراکز استان‌ها روبه‌رو شده و از مراکز هم آثار خوبی به جشنواره رسیده است.

معاون صدا درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: در بخش بین‌الملل340 اثر از 17 کشور (16 کشور خارجی و ایران) به دبیرخانه رسید که 267 اثر از ایران و 73 اثر از 16 کشور جهان است که از این میان 59 اثر به بخش داوری راه یافت. در بخش بین‌الملل هم رشد 20 درصدی داشتیم.

آثار خارجی رسیده به جشنواره از کشورهای چین، کره جنوبی، عراق، اسلوونی، اسلواکی، هند، صربستان، لهستان، سریلانکا، فرانسه، رومانی، ایرلند، اوکراین، مقدونیه، آفریقای جنوبی و افغانستان است. از این تعداد، 35 اثر از معاونت صدا، 12 اثر از مراکز استان‌ها، سه اثر از معاونت برون‌مرزی و 9 اثر از شرکت‌کنندگان خارج از کشور بوده است.

بنا به گفته صوفی، در این جشنواره از همکاری و مشارکت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا هم استفاده می‌شود.

وی افزود: پنجمین اجلاس جهانی صدا امسال با عنوان بازاندیشی رادیو برپا خواهد شد. هدف این اجلاس ارتقای سطح نظری و عملی رادیوست و از نظرات، دیدگاه‌ها، اکتشافات متخصصان و نخبگان هم استفاده می‌کنیم. زیرشاخه‌های موضوعات اجلاس هم شیوه‌ها و الزامات ماندگاری در عرصه‌های نوین، آینده رادیو، مدیریت رادیو، ویژگی‌های برنامه‌های رادیو، رادیو ارتباطات توسعه‌ای، رادیو محیط‌زیست، بهداشت و سلامت، ژورنالیست در رادیو، رادیو مخاطبان، زبان و گفتمان رادیو و اخلاق است.

معاون صدا و سیما درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در پنجمین اجلاس جهانی صدا گفت: شش کارگاه به مدت 5/1 روز برپا می‌شود و هر کارگاه به مدت دو ساعت با حضور استادان و نخبگان برگزار خواهد شد. در این جلسات آموزشی نظریه‌پردازان در حوزه ارتباطات، رسانه و برنامه‌سازان هم حضور خواهند داشت.

صوفی در پاسخ به پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که چه حمایتی از برگزیدگان بخش دانشجویی خواهد شد، گفت: مسلما آینده در دست جوانان است. در سال‌های اخیر جوانان بسیاری که از فارغ‌التحصیلان دانشکده صدا و سیما هستند، مشغول فعالیت در شبکه‌های ملی و استانی شده‌اند. در این زمینه دانشجویان صدا و سیما آینده روشنی دارند. ضمن این‌که در سازمان صدا و سیما همیشه برای جوانان، نخبگان و صاحب‌نظران باز بوده و از ایده‌های مناسب استقبال کرده است.

معاون صدا تاکید کرد: نمایش جزو مهم‌ترین بخش‌های داخلی و خارجی جشنواره رادیو است و در این بخش هم آثار خوبی دریافت شده است.

وی درباره برنامه‌های جنبی مهمانان خارجی گفت: با توجه به این‌که این دوره از جشنواره در تهران برگزار می‌شود، به همین دلیل هیات علمی جشنواره ضمن مذاکره با دانشگاه، برنامه بازید از دانشگاه تهران و علامه طباطبایی را گذاشته است.

معاون صدا درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه گفت: مراسم افتتاحیه بیستم اردیبهشت خواهد بود و جوایز بخش داخلی اهدا می‌شود. مراسم اختتامیه هم بیست‌ودوم اردیبهشت با حضور صاحب‌نظران، مهمانان خارجی، پیشکسوتان رادیو و برنامه‌سازان در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود و برنامه‌سازان برگزیده معرفی خواهند شد.

صوفی درباره حضور اسپانسر (حامی مالی) در جشنواره رادیو گفت: ما به دلیل صرفه‌جویی، این دوره از جشنواره را در تهران برگزار می‌کنیم. ضمن این‌که برای برگزاری جشنواره از اسپانسر هم بهره‌مند خواهیم شد. در مجموع صرفه‌جویی اولویت ما در برگزاری جشنواره است.

بهروز رضوی‌نژاد، دبیر جشنواره رادیو و اجلاس در بخشی از این نشست گفت: بعد از انتشار فراخوان اجلاس با موضوع بازاندیشی رادیو، مقالات گوناگونی به دست ما رسید و استادان و نخبگان بسیاری از کشورهای مختلف مقالاتشان را ارسال کردند. در مجموع بیش از 150 مقاله به جشنواره رسید که موضوع 50 مقاله بسیار خوب است. همچنین کتاب چکیده مقالات هم چاپ می‌شود. قرار است امسال کتاب کامل مقالات هم منتشر شود.

وی با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره هم مسابقه رسانه با عنوان رادیونگاران برتر برگزار می‌کنیم و از رسانه‌های فعال در جشنواره رادیو قدردانی می‌کنیم.

همچنین با توجه به علاقه‌مندی شنوندگان رادیو در زمینه وبلاگ‌نویسی، مسابقه وبلاگ‌نویسی در زمینه رادیو هم برگزار خواهیم کرد و برگزیدگان با اهدای جوایز مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی درباره جوایز جشنواره گفت: در بخش داخلی رتبه اول دو میلیون تومان و رتبه دوم یک میلیون و 300 هزار تومان و در بخش بین‌الملل جایزه رتبه اول 1500 دلار و رتبه دوم هزار دلار است. (محسن معظمی گودرزی/ روابط عمومی معاونت صدا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها