مرور احتمالات و اما و اگرهای هفته پایانی لیگ برتر

نامزدهای صعود و سقوط

فکر می کنید فولاد قهرمان می شود یا نفت تهران ؟ شاید هم استقلال و پرسپولیس یا سپاهان . اگر هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده اید می توانید مطلب زیر را بخوانید .
کد خبر: ۶۶۱۴۲۱
نامزدهای صعود و سقوط

در هفته‌های ابتدایی لیگ سیزدهم که سپاهان در قامت یک مدعی تمام‌عیار ظاهر نشد و دو تیم بزرگ پایتخت هم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند، انتظار نمی‌رفت تنور مسابقات این فصل به حدی گرم شود که سرنوشت قهرمان لیگ، تیم‌های راه یافته به لیگ قهرمانان و تیم‌های سقوط کننده به دسته پائین‌تر در هفته پایانی رقم بخورد.

اگر فولاد امتیاز بازی سرنوشت‌ساز با استقلال را به اندوخته‌هایش می‌افزود تقریبا جام قهرمانی را تصاحب می‌کرد و دیگر تیم‌های مدعی باید در هفته پایانی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان می‌جنگیدند اما باخت غیرمنتظره فولاد در اهواز و بازگشت ناگهانی استقلال به کورس قهرمانی تمام معادلات را بر هم زد و حالا باید مثل لیگ یازدهم برای مشخص شدن تیم قهرمان به بازی‌های هفته پایانی چشم دوخت.

فولاد، شانس اول قهرمانی

با توجه به نتایج هفته ما قبل پایانی لیگ برتر، اکنون چهار تیم شانس تصاحب جام قهرمانی را دارند اما مرور بازی‌های هفته آخر که جمعه (فردا) برگزار می‌شود نشان می‌دهد که فولاد در مقایسه با نفت، استقلال و پرسپولیس به جام قهرمانی نزدیک‌تر است و تیم اهوازی را باید شانس نخست تصاحب عنوان قهرمانی لیگ سیزدهم برشمرد.

در حال حاضر نفت و فولاد با 54 امتیاز و به واسطه تفاضل گل در رده اول و دوم جدول لیگ برتر قرار دارند اما نفت مسیر سخت‌تری پیش رو دارد. شاگردان گل‌محمدی با یک برد خفیف هم می‌توانند قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرند و یک شگفتی بزرگ را رقم بزنند اما فراموش نکنیم که سپاهان هم پس از برد هفته ما قبل پایانی مقابل ملوان، شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان را دارد و در صورت عبور از سد نفت حضور زردپوشان دیار نصف جهان در فصل آینده لیگ قهرمانان تضمین خواهد شد.

با این حساب این احتمال که نفت در اصفهان با جام قهرمانی خداحافظی کند، دور از ذهن نخواهد بود و در چنین شرایطی تمام نگاه‌ها به جدال سرنوشت‌ساز فولاد در تبریز دوخته خواهد شد. گسترش فولاد که به دلیل باخت مشکوک هفته قبل در برابر نفت زیر ذره‌بین قرار گرفته، این بار باید در برابر فولاد قدعلم کند اما تیمی که از نفت چهار گل دریافت کرده برای فولاد که معمولا خارج از خانه عملکرد بهتری دارد، مانع بزرگی نیست.

البته اظهارات بی‌محابای محسن فروزان، دروازه‌بان گسترش فولاد که باخت تحقیرآمیز مقابل نفت را مشکوک جلوه داد، عملکرد بازیکنان این تیم را در هفته پایانی زیر ذره‌بین خواهد برد و بعید نیست همین حرف و حدیث‌ها در نهایت به زمینگیر شدن فولاد در تبریز منجر شود. با در نظر گرفتن تمام جوانب، نفت باوجود صدرنشینی در هفته ماقبل پایانی لیگ برتر شانس سوم قهرمانی محسوب می‌شود و استقلال می‌تواند شانس دوم قهرمانی باشد.

آبی‌ها در تهران میزبان تراکتورسازی خواهند بود که شانس قهرمانی ندارد و به دلیل قهرمانی در جام حذفی حضورش در لیگ قهرمانان فصل آینده را قطعی کرده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که استقلال در برابر تیم بی‌انگیزه تراکتورسازی کار چندان دشواری پیش رو نداشته باشد و بتواند با حمایت تماشاگران متعصبش به پیروزی برسد. اگر فولاد و نفت در بازی آخر امتیاز از دست بدهند و استقلال در تهران تراکتورسازی را ببرد، پرونده لیگ سیزدهم با قهرمانی آبی‌ها مختومه خواهد شد. پرسپولیس هم که صرفا روی کاغذ شانس قهرمانی دارد در انتظار باخت سه تیم دیگر به سر می‌برد و در صورت باخت استقلال، فولاد و نفت، سرخ‌ها به شکل شگفت‌انگیزی قهرمان لیگ برتر خواهند شد.

اهمیت تفاضل گل

تفاضل گل تیم‌های مدعی هم ممکن است در هفته پایانی لیگ برتر سرنوشت را رقم بزند. در بحث تفاضل گل اما نفت تهران در مقایسه با دیگر تیم‌های مدعی شرایط به مراتب بهتری دارد و با چهار گلی که وارد دروازه گسترش فولاد کرد، از این حیث پیشتاز شد. اکنون نفت با شش گل زده بیشتر نسبت به فولاد و استقلال در زمینه تفاضل گل یکه تاز است و اگر هفته آخر با اختلاف یک گل مقابل سپاهان به پیروزی برسد، فولاد باید در تبریز هشت گل به گسترش فولاد بزند تا قهرمان شود.

در صورت یکسان بودن امتیازها، قهرمان لیگ برتر در بازی رودررو مشخص نمی‌شود و برای تعیین قهرمان به تفاضل گل رجوع می‌شود. اگر تفاضل گل دو تیم هم یکسان باشد، جام به تیمی می‌رسد که گل زده بیشتری داشته باشد و عجیب این‌که نفت به‌واسطه چهار گل زده بیشتر نسبت به فولاد و شش گل زده بیشتر نسبت به استقلال پیشتاز است. به لحاظ تفاضل گل، پرسپولیس که یگ گل کمتر از نفت به ثمر رسانده برای این تیم تهدید محسوب می‌شود اما شرایط جدول لیگ برتر به گونه‌ای است که در صورت وقوع معجزه (باخت نفت، فولاد و استقلال و برد پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان) اساسا تفاضل گل لحاظ نخواهد شد و امتیازها تیم قهرمان لیگ برتر را تعیین می‌کنند.

تقلای فانوس به دست‌ها

هر چه قدر رقابت در صدر جدول لیگ برتر تنگاتنگ است، تیم‌های فانوس به دست هم جنگ تمام‌عیاری را در هفته پایانی پیش رو خواهند داشت. بجز مس که پس از تساوی هفته ماقبل پایانی مقابل صبا رسما به دسته اول سقوط کرد، اکنون چهار تیم داماش، فجر سپاسی، ذوب‌آهن و حتی استقلال خوزستان هم با خطر سقوط دسته و پنجه نرم می‌کنند و هیچ تضمینی برای بقای آنها در لیگ برتر وجود ندارد.

داماش که با 25 امتیاز در رده ما قبل آخر جدول قرار گرفته و کاندیدای اول سقوط به دسته پایین‌تر است در هفته پایانی میزبان تیم سقوط کرده مس است و در صورت کسب سه امتیاز این بازی باید در انتظار نتایج سایر تیم‌های انتهای جدولی به سر ببرد. فجر سپاسی گزینه دوم سقوط هم در یک بازی دشوار باید در شیراز به مصاف ملوان برود و حتی تساوی در این بازی هم ممکن است به سقوط دوباره کارخانه بازیکن‌سازی فوتبال ایران منجر شود.

ذوب‌آهن هم در تهران به مصاف راه‌آهنی می‌رود که هفته قبل پرسپولیس را از کورس قهرمانی خارج کرد و حریف آسانی محسوب نمی‌شود. استقلال خوزستان هم که با 29 امتیاز در مقایسه با دیگر تیم‌های انتهای جدولی از حاشیه امنیت بالاتری برخوردار است در هفته پایانی به مصاف پرسپولیسی می‌رود که برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان شانس دارد. اگر ذوب‌آهن و فجر سپاسی در هفته آخر برنده شوند و استقلال خوزستان در اهواز قافیه را به پرسپولیس واگذار کند کار به تفاضل گل کشیده می‌شود و به دلیل بهتر بودن تفاضل گل ذوب‌آهن و فجر سپاسی، شاگردان ویسی در صورت باخت مقابل پرسپولیس به رده چهارم سقوط کرده و برای بقا در لیگ برتر باید در دیدار پلی‌آف به میدان بروند. احتمال دیگر این است که ذوب‌آهن و فجرسپاسی در هفته آخر بازنده شوند یا به تساوی برسند و داماش با پیروزی مقابل مس به شکل معجزه‌آسایی در لیگ برتر باقی بماند.

***

رقابت تیم‌های صدر و انتهای جدول لیگ برتر در هفته پایانی به حدی تنگاتنگ شده که یک امتیاز هم در صعود و سقوط یک تیم تاثیرگذار است و همین موضوع نظارت ویژه سازمان لیگ و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را در هفته پایانی لیگ برتر می‌طلبد. پس از رسوایی چند ماه قبل هیچ عزم و اراده‌ای برای مبارزه با ناپاکی‌های فوتبال ایران شکل نگرفت اما مراجع انضباطی فدراسیون فوتبال دست‌کم می‌توانند با نظارت دقیق‌تر روی تمام بازی‌های هفته پایانی احتمال تبانی و زد و بند را به حداقل برسانند. این کمترین انتظار عموم مردم و اهالی فوتبال از مدیران فدراسیون فوتبال است.

حمیدرضا رسولی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مجتبی محمودی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
۰
۰
تراكتور انگیزه داره .......... اونم شكست دادن استقلاله ...........
ما نمیذاریم در مورد تیممون اینجوری نوشته بشه ............
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها