نمایشگاه آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع حضرت علی‌(ع) در گالری عقیلی برپاست

خاطره‌سازی نقاشان قهوه‌خانه‌ای

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اعلام کرد قیمت‌گذاری آثار ایرانی در حراج اخیر کریستیز در دبی نادرست بود و با کار کارشناسی می‌توان آثار مناسب‌تر با قیمت‌های واقعی‌تری را به این حراج عرضه کرد.
کد خبر: ۶۶۱۲۰۴

به گزارش مهر، مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر درباره آخرین حراج کریستیز که اسفند92 در دبی برگزار شد، گفت: برگزاری حراج‌ها و اکسپوها یک شیوه ارائه و فروش آثار است، ولی این اتفاق‌ها وقتی موفق هستند که راهکارهای درستی برای برگزاری آنها درنظر گرفته شود. او افزود: حضور ایران در کریستیز و ساتبیز و دیگر حراج‌های بین‌المللی خوب و مطلوب است ولی باید قانونمند و با قواعد درست باشد. البته این‌که بخواهیم این حضور را که در دست بخش خصوصی است دولتی کنیم کار اشتباهی است، ولی باید راهکاری بیندیشیم که بخش خصوصی در این کارزار درست عمل کند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: فروش امسال کریستیز برای ایران 5/2 میلیون دلار بود که این مبلغ کمی نیست که به سبد هنرهای تجسمی کشورمان افزوده شد، ولی امسال فروش خوبی نداشتیم که این هم به دلیل برخی اشتباهات بود.

او یکی از این اشتباهات را انتخاب نادرست برخی آثار دانست و در این باره توضیح داد: امسال آثار خوبی به کریستیز نرفت؛ نه این‌که هنرمندان ما خوب کار نکرده باشند بلکه انتخاب آثار اشتباه بود. به عنوان مثال آثار بسیار بهتری از کرمعلی شیرازی می‌توانست در کریستیز به نمایش گذاشته ‌ شود که فروش بسیار بالاتری هم می‌داشت.

ملانوروزی ادامه داد: البته باید این را هم در نظر داشت که کریستیز امسال با آرت‌فر دبی همزمان بود و این یعنی این‌که شاید بخشی از توجه‌ها و خریدهای هنری به آن سمت کشیده شد و کریستیز را کمرنگ‌تر کرد.

او فروش ایرانی‌ها در کریستیز را مطلوب و نه ایده‌آل عنوان و بیان کرد: از همین هنرمندان در سال‌های قبل آثار با قیمت بالاتری فروش رفته بود ولی امسال به‌رغم این‌که آثار ایرانی‌ها به فروش رسید ولی قیمت‌ها آن‌گونه که ‌باید باشد، نبود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل ناکامی، قیمت‌گذاری نادرست آثار ایرانی‌ها بود. ما باید با نماینده کریستیز در ایران که هنوز مشخص نیست چه کسی است صحبت کنیم که قیمت‌ها درست انتخاب شود.

او از علیرضا سمیعی‌آذر به عنوان مشاور کریستیز نام برد و گفت: سمیعی‌آذر، مشاور کریستیز در ایران است نه نماینده این مرکز. نام وی به عنوان مشاور آمده بود. ملانوروزی افزود: ما حاضریم به عنوان مرکزی دولتی به کسانی که آثار هنرمندان ایرانی را به کریستیز می‌برند کمک کنیم یا با برگزاری نشست‌هایی راهکارهایی برای حضور درست در این حراج‌ها بیندیشیم و تجربیات دولتی را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم.

مدیر امور هنرهای تجسمی ارشاد در پایان سخنانش گفت: ما به عنوان بخش دولتی حاضریم به بخش خصوصی کمک کنیم تا در معرفی بهتر و به تبع آن فروش بیشتر آثار هنرمندان ایرانی سهمی کوچک داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها