یارانه نگیران، یارانه می‌گیرند یا خیر

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها «سخنگو» ندارد

ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چهار روز دیگر آغاز می‌شود، این در حالی است که دولت برای اجرای چنین تحول بزرگی در اقتصاد ایران «سخنگو» تعیین نکرده است تا به سوالات و نگرانی‌های مردم در این باره پاسخ دهد.
کد خبر: ۶۵۹۲۹۹
فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها «سخنگو» ندارد

در حالی قرار است ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از چهارشنبه هفته جاری آغاز شود که مردم سوالات و نگرانی‌های بسیاری درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نحوه پرداخت یارانه نقدی دارند و به دلیل عدم تعیین «سخنگو» برای فاز دوم اجرای هدفمندسازی یارانه ها، این سوالات و نگرانی‌ها بدون پاسخ مانده است.

سازمان هدفمندی یارانه ها طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از 20 تا آخر فروردین 93 و بر اساس عدد سمت راست شماره ملی افراد انجام می‌شود.

اطلاعیه مذکور در حالی اعلام شده است که مشخص نیست دولت چه سقف درآمدی برای افراد و مشمولان فاز دوم در نظر گرفته است.

گرچه مقرر شده است که یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت شود، اما نحوه شناسایی افراد مشخص نیست و همین امر ابهامات و نگرانی هایی را برای افراد بوجود آورده است. از سوی دیگر رییس دولت یازدهم تاکید کرده است که در زندگی مردم تجسس نخواهد شد.

در اصل نگرانی ها زمانی تشدید می شود که دولت خانوارهای یارانه بگیر را مشخص کند؛ سازو کار دولت برای اجرای این برنامه چنین است که رقمی را مشخص خواهد کرد که مجموع درآمد سالانه یارانه بگیران باید کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد که این رقم مشخص نشده است.

با این وجود، هنوز دولت یازدهم اعلام نکرده است که آیا شهروندانی که تاکنون یارانه نقدی دریافت نمی‌کردند، می توانند در دوره جدید برای دریافت یارانه ثبت نام کنند یا خیر؟

در همین حال، متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم در زمانی که دولت مشخص می کند به مراکز ثبت نامی که در این خصوص تعیین می شود، مراجعه خواهند کرد، نکته جالب اینکه اگر پس از بررسی ها و تحقیقی که در این زمینه انجام خواهد شد، مشخص شود که افراد با درآمد بیشتر از مبلغ تعیین شده توسط دولت اقدام به ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی کرده اند، تا سه برابر یارانه دریافتی جریمه به آنها تعلق خواهد گرفت.

پیش از این، نمایندگان مجلس مصوبه ای را از سر گذراندند که بر اساس آن مبلغ 42 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت نقدی و غیرنقدی یارانه ها منظور خواهد شد.

ثبت‌نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به‌طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به‌نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت‌نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام‌نویسی در سایت رفاهی کنند.

سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به‌ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.

همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت‌نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.

ثبت‌نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکان‌پذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می‌توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری‌ها و مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.

این در حالی است که دولت برای فراخوان انصراف داوطلبانه یارانه‌بگیران کارگروه ویژه به ریاست مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز تشکیل داده است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، معاون امور مجلس رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رییس کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات، اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
تكاور
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
باز هم بی عدالتی! مسخره است! داریم نا امید میشیم از عدالت
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
آیا خانواده های دانشجویان مقیم خارج میتوانند بجای آنها ثبت نام كنند. لطفا اطلاع رسانی فرمایید
زیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
شكر نعمت نعمت ت افزون كند كفر نعمت از كف ت بیرون كند
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۰
خیلی ازافرادهستند كه هفته ای یادو هفته ای سر كارهستند و به اینترنت دسترسی ندارند و نمیتوانند درموعد مقرر شركت كنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها