دکتر جواد منصوری ضمن برقراری ارتباط تلفنی با ویژه برنامه نوروزی "میهمان بهاران"، برخی راه کارهای دوری از مشکلات اقتصادی را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۸۰۱۶
قطع وابستگی به نفت راهکار اصلی حل مشکلات اقتصادی

این پژوهشگر تاریخِ معاصر که مهمان بخش "میزبان نخبگان" این ویژه برنامه رادیویی بود، در آغاز با اشاره به تجدید چاپ یکی از تالیفات خود با عنوان "15 خرداد به روایت اسناد" در سال گذشته، گفت: از جمله برنامه های بنده در سال 93 پیگیری و ادامه مطالعات دو سال گذشته، شامل بررسی تاریخ پس از پیروزی انقلاب است و هدف آن تجزیه و تحلیل تحولات تاریخ دهه اول پیروزی انقلاب خواهد بود که حدود یکسال بطول می انجامد.

منصوری در پاسخ به این سوال که چرا از تاریخ درس نمی گیریم، گفت: این مسئله خود امری تاریخی است؛ اساسا انسان موجودی است که فراموشی بخشی از وجود اوست، دیگر آنکه تصور می کند خود، غیر از دیگران است و در نتیجه عبرت نمی گیرد و این مسئله را که تاریخ تکرار می شود را جدی نمی انگارد.

وی با اشاره به برخی از مصادیق تکرار تاریخ در سال 92، اذعان داشت: در برخی موارد این مسئله را که باید به داخل کشور و شرایط و امکانات خود متکی باشیم را جدی نگرفتیم، در نتیجه تحریم ها و فشارهایی که علیه ما اعمال شد، در سال گذشته مشکلاتی را بوجود آورد.

منصوری قطع وابستگی به نفت را از جمله اصلی ترین راه حل های دوری از مشکلات اقتصادی خواند و تصریح کرد: در نتیجه این مشکلات هم اکنون مجبور شده ایم تغییراتی در تصمیمات خود ایجاد کنیم. حضرت امام (ره) همه آنچه که باید بدانیم و به آن عمل نماییم را در وصیت نامه شان جمع آوری کرده اند و در این خصوص عدم عمل گرایی مسئله ای بزرگی است.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی موضوع قطع وابستگی به نفت مطرح بود ولی بصورت جدی پیگیری نشد؛ هم اکنون نیز اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سه موضوع است که اگر اتفاق بیفتد، این طرح اجرایی می شود.

منصوری گفت: باید بطور جدی بحث کاهش تدریجی و قطع نهایی وابستگی به نفت را عملیاتی کنیم؛ دوم اینکه باید وجدان کاری و فرهنگ کار بوجود آید. یعنی کار و تولید ارزش پیدا کند؛ سوم اینکه باید در کشور شایسته سالاری شکل گیرد و هر فرد با توجه به توان، اعتبار و حیثیتی که دارد در جای خود قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد، به معنای واقعی مستقل عمل کنیم، باید زندگی را به گونه ای تنظیم کنیم که تولید ملی مساوی با مصرف ملی باشد؛ امکان ندارد که مصرف بیش از تولید باشد و در عین حال استقلال ما در معرض تهدید قرار نگیرد.

منصوری در بخشی دیگر از صحبت هایش اظهار داشت: در سال های آینده مسئله مهم و اصلی ما تحولات جهان اسلام خواهد بود؛ هم اکنون جهان اسلام روی جریان های فکری، توازن و معادلات تغییر ایجاد کرده. البته این مسئله تدریجی و تا حدودی نامرئی است.

وی همچنین با اشاره به تحولات اخیر سیاسی میان روسیه و غرب گفت: سلطه طلبی خصیصه غالب انسان هاست و تنها تقوا می تواند جلوی آن را بگیرد؛ هم اکنون دعوای غرب و روسیه تنها بر سر اوکراین نیست، بلکه این موضوع نشان داد که دعوای شرق و غرب هنوز تمام نشده است.

بخش "میزبان نخبگان" که با اجرای جواد افتاده و تهیه کنندگی فرهاد دهنوی تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفتگو می شود، هر روز به بررسی مسائل مبتلابه جامعه نخبگانی کشور اختصاص می یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها