وزیر راه و شهرسازی:

حوادث جاده ای کاهش یافت

افزایش سفرهای برون‌شهری در نوروز احتمال افزایش تصادفات و حوادث جاده‌ای را به دنبال دارد. اصولا برای کاهش خطر باید توصیه کرد شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند اما واقعیت این است که با توجه به شرایط فعلی، امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای همه هموطنان فراهم نیست.
کد خبر: ۶۵۷۳۳۸

در چنین شرایطی که مردم مجبورند از خودروهای شخصی استفاده کنند، برای داشتن سفری ایمن، رعایت چند نکته ضروری است. آنها باید برای سفرشان برنامه‌ای را طراحی کنند که بدانند روز به کجا و شب به کدام نقطه می‌رسند، چه زمانی باید بنزین بزنند، در طول مسیر کجا می‌توانند استراحت کنند و... این کار کمک می‌کند استرس و دلشوره‌شان کمتر باشد. مسافران نوروزی که قصد سفر با خودروی شخصی را دارند، می‌توان به چند گروه تقسیم کرد.

خیلی از افراد اولین بار است که می‌خواهند در جاده‌ای تردد کنند، همچنین گروه دومی هستند که تازه گواهینامه گرفته‌اند و اولین بار است که می‌خواهند در جاده رانندگی کنند. گروه دیگری هم تازه صاحب خودروی جدید شده‌اند و نخستین بار است که می‌خواهند برای مسیر طولانی با آن رانندگی کنند. همه این افراد به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند تا بتوانند مسیر را ایمن سفر کنند. در مورد افراد دسته اول، نخستین کار این است که مسیر را بشناسند و حداقل نقشه را ببینند و اطلاعاتی را درباره مسیر خود پیدا کنند. دسته دوم هم با توجه به این‌که تجربه رانندگی طولانی را ندارند و تجارب رانندگی آنها مربوط به شهر و عمدتا مسافت‌های کوتاه است، باید ضمن این‌که مسیر را شناسایی می‌کنند و کارهای گروه اول را انجام می‌دهند، توانایی خود را نیز در نظر بگیرند و بعد از طی مسافت‌های کوتاه استراحت کنند.

گروه سوم هم باید بدانند هر خودرویی ویژگی‌های خاص خودش را دارد، بنابراین باید به ویژگی‌های خودروی خود توجه کنند. این سه نکته، مهم‌ترین مواردی است که افراد باید به آن دقت کنند. همچنین عوامل محیطی را نباید فراموش کرد باتوجه به اقلیم متفاوتی که در کشور داریم، باید در نظر بگیریم در رانندگی ممکن است به شرایط آب و هوایی خاصی برخورد کنیم. بنابراین در مسیرهای طولانی شرایط آب و هوایی را هم باید در نظر گرفت.

دکتر علیرضا اسماعیلی

فرمانده سابق پلیس راه کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها