همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی

نخستین پنبه تراریخته ایرانی رونمایی شد

محصولات تراریخته در 16 سال گذشته در امنیت غذایی، تولید و توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. کاهش مصرف ماده موثر حشره‌کش‌ها به مقدار 497 میلیون کیلوگرم در بهبود محیط زیست نقش مهمی داشته است.
کد خبر: ۶۵۷۲۲۵
برترین‌ها در تولید محصولات تراریخته

کاهش تولید 26.7 میلیارد کیلوگرم گازکربنیک در سال 2012 معادل حذف 118 میلیون اتومبیل از جاده‌هاست. صرفه‌جویی در کشت 123 میلیون هکتار زمین در این سال‌ها به حفظ تنوع زیستی کمک کرده است. اگرچه استفاده از محصولات تراریخته در دنیای امروز یک ضرورت به شمار می‌آید اما انجام عملیات زراعی مناسب مانند تناوب و مدیریت مقاومت برای این گروه از محصولات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر بخواهیم کشورهای برتر تولید کننده محصولات تراریخته را معرفی کنیم آمریکا در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. سطح کشت محصولات تراریخته در این کشور بیش از 70 میلیون هکتار است و تقریبا 90 درصد از محصولات کشاورزی از نوع تراریخته است. نخستین برنج تراریخته مقاوم به خشکی توسط 200 کشاورز آمریکایی در مساحت تقریبی 50 هزار هکتار کشت شده است. کشور برزیل در رتبه دوم این فهرست قرار می‌گیرد. این کشور برای پنجمین سال متوالی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در توسعه محصولات تراریخته معرفی شده است. سطح زیر کشت محصولات تراریخته در این کشور با بیش از ده درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از 40 میلیون هکتار رسیده است. برزیل نخستین سویای تراریخته مقاوم به حشرات که در مقابل علف‌کش‌ها از تحمل بالایی برخوردار است و لوبیای تراریخته مقاوم به ویروس را نیز برای تجاری‌سازی آماده کرده است.

آرژانتین با سطح زیرکشت 24.4 میلیون هکتاری محصولات تراریخته در رتبه سوم این فهرست قرار می‌گیرد. سال گذشته هند از کانادا پیشی گرفت و توانست رتبه چهارم این فهرست را از آن خود سازد. کشاورزان هندی توانسته‌اند به رکورد 11 میلیون هکتاری کشت پنبه مقاوم به آفات دست پیدا کنند. اگر چه نرخ پذیر ش محصولات تراریخته در کانادا 96 درصد است اما این کشور سال گذشته به علت کاهش سطح زیر کشت کلزای تراریخته به رتبه پنج دست یافت. نکته قابل توجه این است که سطح زیر کشت محصولات تراریخته در این کشورها سال گذشته بیش از 10 میلیون هکتار بوده است که می‌تواند پایه‌ای گسترده و مستحکم برای گسترش سطح زیر کشت محصولات تراریخته در آینده باشد. قاره آفریقا نیز همگام با آفریقای جنوبی که بیش از یک دهه است از کشت محصولات تراریخته سود می‌برد، به پیشرفت ادامه داده است. پنج کشور عضو اتحادیه اروپا به رکوردی معادل 148 هزار هکتار در کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات دست یافته‌اند که در مقایسه با سال قبل رشد 15 درصدی داشته است.

ایلیا امیری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها