هاشمی و ادعای تقلب در انتخابات ۸۴

هاشمی رفسنجانی در حالی مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ شده است که موسوی‌لاری برگزارکننده انتخابات ۸۴ می‌گوید امکان تقلب در نظام انتخاباتی ایران وجود ندارد.
کد خبر: ۶۵۶۹۹۷
هاشمی و ادعای تقلب در انتخابات ۸۴

به گزارش فارس، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب اراده ملت اظهار داشته است که در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 هرچه خواستند در صندوق ریختند و خواندند و استاندارها که همه اصلاح‌طلب بودند کار را به کلی رها کردند.

وی همچنین ادامه داده است: اصلاح‌طلبان در سال 84 نفهمیدند و اشتباه کردند و طرف مقابل هم از خدا خواسته بود.

اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که مجدداً نظام انتخاباتی کشورمان را زیر سوال برده است در حالی بیان می‌شود که سید عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌گوی تفصیلی‌ با خبرگزاری فارس داشت تاکید کرده بود که «امکان تقلب در نظام انتخاباتی ایران وجود ندارد».

مطهری از پیروزی روحانی می گوید

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص دلایل پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

وی در گفتگوی نوروزی با سایت نامه نیوز تصریح کرد: نوع رفتار اصلاح‌طلبان در پیروزی آقای روحانی مؤثر بود. ورود آقای خاتمی و کنار رفتن آقای عارف مؤثر بود. آقای هاشمی رفسنجانی اصلاح‌طلب اصطلاحی نیستند ولی ثبت‌نام و رد صلاحیت ایشان تأثیر بسیاری داشت.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌تر از همه این عوامل گرایش و تمایل مردم بود، خاطرنشان کرد: مردم از رفتار دولت و هوادارانش در هشت سال گذشته راضی نبودند و به دنبال گفتمان جدید بودند. آقای روحانی در رقابت‌های انتخاباتی توانست این گفتمان را معرفی و جاذبه‌ای برای آن ایجاد کند. نوع رفتار و گفتمان آقای روحانی به دل مردم نشست. بنابراین ایشان توانست پیروز این انتخابات شود.

وی با بیان اینکه روحانی عامل بازگشت اصلاح طلبان به قدرت بود، افزود: بعید است اصلاح‌طلبان قصد عبور از روحانی را داشته باشند.

وی در ارزیابی عملکرد سیدمحمد خاتمی نیز اظهار داشت: به نظرم خوب است، ایشان تا به حال عاقلانه رفتار کرده و از ایجاد تنش جلوگیری کرده است. ایشان راضی به ایجاد تنش نیستند و می‌خواهند فضا به مرور آرام و مساعد شود.

پیشنهاد وزارت را رد کردم

محمدرضا عارف عارف در پاسخ این سوال که آیا روحانی پیشنهاد مشخصی بعد از انتخابات برای وی داشته، پاسخ داد: من دو ملاقات با ایشان داشتم. ملاقات اول برای تبریک به دفترشان در مرکز تحقیقات استراتژیک رفتم و اعلام آمادگی برای کمک به ایشان و دولت کردم. ملاقات دوم با دعوت ایشان بود. ایشان دو وزارتخانه مشخص را پیشنهاد دادند که من هم عدم آمادگی پذیرفتن مسئولیت اجرایی در سطح وزارت را اعلام کردم.

وی در مصاحبه با مجله مثلث،در پاسخ به این پرسش که اگر پیشنهاد ایشان معاونت اول رئیس‌جمهوری بود، شما قبول می‌کردید؟گفت: این پیشنهاد مطرح نشد و چون چیزی در این خصوص مطرح نشد برای همین صحبتی در این مورد نمی‌کنم.

عارف از مخالفت خود با مکانیسم شورای مشورتی در انتخابات پرده برداشت و گفت: من دستخط خاتمی را ملاک قرار دادم و با مکانیسم شورای مشورتی (هاشمی، خاتمی، ناطق، سیدحسن خمینی) موافق نبودم.

واکنش گورباچف به رفراندوم کریمه

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: پیشتر کریمه تحت قوانین جماهیر شوروی یا دقیق‌تر قوانین این حزب کمونیست بدون پرسیدن نظر مردم به اوکراین پیوست و در حال حاضر مردم تصمیم گرفته‌اند تا این اشتباه را تصحیح کنند. به جای آنکه بر این مساله تحریم اعمال کنیم، باید آن را مورد تشویق قرار داده و از آن استقبال کنیم.

وی ضمن انتقاد از اعمال تحریم علیه روسیه در واکنش به این رفراندوم، ادامه داد: برای اعمال تحریم به دلایل بیشتر جدی نیاز دارید و باید این تصمیم‌ها توسط سازمان ملل تایید شود. خواسته مردم کریمه و الحاق احتمالی‌اش به روسیه به عنوان منطقه‌ای که حق انتخاب دارد، دلیل مناسب و جدی برای اعمال تحریم نیست.

بیش از 96 درصد از شرکت‌کنندگان در رفراندوم کریمه به پیوستن به روسیه رای مثبت داده و کمتر از چهار درصد از آنها می‌خواستند تا کریمه به عنوان بخشی از اوکراین باقی بماند. پارلمان کریمه نیز به اتفاق آراء به الحاق این منطقه به روسیه رای مثبت داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه حکمی را امضا کرد که در آن روسیه، استقلال و خودمختاری کریمه را به رسمیت می‌شناسد. در این حکم ‌آمده است: بر اساس خواسته مردم کریمه، من دستور می‌دهم که جمهوری کریمه به رسمیت شناخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
اقای هاشمی ضمن اینكه خیلی دوستت دارم ، ومیدانم امنیت امروز كشور ثمره سیاست بموقع شما بود ولی اعمال شما خارج از انتظار است، جمله درست است هرچه خواستند توی صندوقها ریختند ولی اسم شما نبود!!این جمله یعنی اهانت به تمام افرادی كه سر صندوقها بودند ، اولا طبق فرمان امام شما حق شركت را نداشتید ، حاضرم با شما مناظره كنم و اگر مجرم بودن فرزندانت را ثابت كردم و اعمال خودت بعد از پایان ریاست جمهوریت ، انوقت چه تصمیم میگیرید ؟ هر وقت خاستی حاضرم با شما مناظره كنم
جوان 30ساله از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
به كوری چشم دشمنان مردم هاشمی را دوست دارند چون برای این كشور زحمت كشیده و مثل بعضی ها باعث عقب ماندن كشور نشد.
رحیمی
Canada
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
روحانی به اراده كارگران رئیس جمهور شد ولی گویا اصلا به فكر كارگران و قشر ضعیف نیست
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
یقینا بسیاری از اصلاح طلبان كه در 84 مسئول و استاندار و مسئول برگزاری انتخابات در آن زمان بودند اعتراضی به این اظهارات هاشمی نخواهند كرد. چون الان این گفته هاشمی به نفع آنهاست و توجیه گر ادعای تقلب در انتخابات 88 است. مثلا خاتمی و موسوی لاری و استانداران دیگر ..... كسانی كه آب را هم با سیاست می خورند حاضرند بگویند در زمان ما هم تقلب شده بود، تا بلكه ادعای تقلب در 88 را توجیه و مسجل كنند .متاسفانه در ایران كسانی هستند كه حتی ذره ای به آبرو و حیثیت خود نیستند چه رسد به آبرو و حیثیت یك كشور و یك ملت.
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
دو صد گفته چون نیم كردار نیست .
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
آقای هاشمی از محبوبیتش كم شده و مردم این را در انتخابات مجلس 6 و ریاست جمهوری 84نشان دادند . البته ایشان باید فكر این را كند كه چرا مردم به ایشان رأی نداده اند نه این كه فرافكنی كند و توپ را داخل زمین این و آن بیندازد . مردم دوست نداشتند به شما رای دهند و فرد اصلح را انتخاب كردند . درود بر تمام خادمان مردم مخصوصا رئیس دولت نهم و دهم . والسلام

نیازمندی ها