رییس سازمان بهزیستی:

120 هزار مددجو مسکن ندارند

رییس سازمان بهزیستی کشور تعداد خانوارهایی را که برای ورود به چرخه حمایتی بهزیستی در انتظار هستند، 68 هزار خانوار اعلام کرد و گفت: اردیبهشت سال آینده همه این خانواده‌ها از خدمات بهزیستی بهره‌مند خواهند شد.
کد خبر: ۶۵۵۲۷۹
خبر خوش برای پشت‌نوبتی‌های بهزیستی

به گزارش جام‌جم، روز گذشته همایون هاشمی در نشستی خبری با بیان این‌که سازمان بهزیستی بیش از 37 هزار شغل برای مددجوها ایجاد کرده است، افزود: اشتغال معلولان یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی است، البته 23 هزار طرح نیز که به مشاغل خرد و خانگی مربوط می‌شود، به‌دلیل تعلق نگرفتن وام از سوی بانک‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان باید سه درصد از سهمیه استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی به معلولان اختصاص پیدا کرده و سازمان بهزیستی نیز باید هر سال برای مددجوها 70 هزار شغل ایجاد کند.

افزون بر این بین مددجویان این سازمان تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود دارد که بهزیستی باید برای آنها شغل‌های مناسبی ایجاد کند، زیرا امسال فقط 20 هزار و 261 دانشجو از کمک‌هزینه دانشجویی این سازمان استفاده کرده‌اند.

مسکن مددجویان

بخشی از قانون جامع حمایت از معلولان به مسکن این افراد پرداخته و براساس آن باید مسکن اجاره به شرط تملیک در اختیار معلولان قرار بگیرد، ولی این قانون هرگز اجرا نشد.

در نشست خبری روز گذشته رییس سازمان بهزیستی با بیان این‌که این سازمان باید برای مددجویان 200 هزار مسکن ایجاد کند، ادامه داد: در دولت یازدهم حدود 10 هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته شد، امسال نیز حدود 25 هزار مسکن به مددجویان تحویل داده شد و برای سال 93 نیز قرار است 30 هزار مسکن در اختیار آنها قرار بگیرد. به گفته وی، حدود 350 هزار میلیارد تومان به ساخت واحدهای مسکونی مددجویان تخصیص داده شده است.

لایحه حمایت از کودکان

هاشمی با اشاره به این‌که قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از طرف ریاست‌ جمهوری به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است، اظهار کرد: تدارکات پایین‌دستی این قانون تمام شده و قرار است ضوابط و اجرای این قانون از سوی معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شود، یعنی در کل وارد مرحله اجرایی شده‌ایم و از سال آینده نیز به‌طور جدی اجرای آن را در تمامی زمینه‌ها آغاز خواهیم کرد.

مسئولان امیدوارند با اجرایی شدن این قانون مشکلات واگذاری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست برطرف شود و اکنون 34 هزار کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش برنامه‌های بهزیستی قرار دارند.

به گفته وی، تاسیس خانه‌های میان‌راهی برای کودکان بی‌سرپرست نیز از برنامه‌هایی بوده که بهزیستی امسال اجرایی کرده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور درباره کودکان مبتلا به اوتیسم نیز یادآور شد: 188 هزار و 654 کودکی که بین دو تا پنج سال دارند، اکنون تحت پوشش برنامه پایلوت اوتیسم بهزیستی قرار دارند. افزون بر این امسال دو میلیون و 400 کودک نیز تحت پوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفته‌اند.

اعتیاد و بهزیستی

هاشمی درباره تعداد اشخاص معتادی که از خدمات این سازمان بهره می‌برند، یادآور شد: تعداد این افراد حدود 553 هزار نفر است و 2315 مرکز مانند کمپ‌ و مراکز درمان سرپایی به معتادان خدمات می‌دهند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به این که برای کنترل آسیب‌های اجتماعی و کاهش آن باید به دنبال شبکه‌سازی باشیم، ابراز کرد: چنانچه در این حوزه بخوبی فعالیت کرده و پیشگیری کنیم، می‌توانیم آسیب‌ها را کاهش دهیم.

وی درباره پیشگیری از ایدز نیز بیان کرد: بهزیستی تنها دستگاهی است که برای این کار 23 باشگاه مثبت راه‌اندازی کرده و در 9 ماه اول سال، 2500 نفر عضو این باشگاه‌ها شده‌اند و 68 هزار و 813 نفر نیز از کمیته‌های پیشگیری و کنترل ایدز یا مراکز گذری زنان سازمان بهزیستی خدمات دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که مساله شیوع ایدز در کودکان خیابانی نیز یکی از پرمخاطره‌ترین مباحث در زمینه کودکان خیابانی است؛ رییس سازمان بهزیستی در این‌باره عنوان کرد: مشکل اصلی در این باره خلأ ضوابط قانونی است، زیرا بعد از این‌که کارشناسان بهزیستی کودکان خیابانی را شناسایی و ساماندهی می‌کنند، والدین آنها از طریق مراجع قضایی برای بازپس گرفتن کودکان اقدام می‌کنند.

وی در ادامه درباره کودک‌آزاری و همسرآزاری نیز خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات سازمان بهزیستی درباره برخورد با این مسائل این است که مددکاران ما ضابط قضایی نیستند، به همین دلیل باید با آماده کردن طرحی یا توجه بیشتر دستگاه‌های قضایی به این مشکل، موانع را برای رسیدگی به آنها برطرف کرد.

مشارکت‌های مردمی و بهزیستی

به گفته رییس سازمان بهزیستی، کف نیازهای این سازمان برای ارائه خدمات مطلوب برابر با اعتبار 2000 میلیارد تومانی است. وی تصریح کرد: امسال از طرف دولت یازدهم 38‌درصد منابع سازمان بهزیستی در ردیف‌های مختلف افزایش داشته است.

این در حالی است که امسال 700 میلیارد تومان از طریق مشارکت‌های مردمی به سازمان بهزیستی کمک شد، البته این رقم بدون در نظر گرفتن قسمت پنهان و غیرقابل شمارش نیکوکاران است. افزون بر این امسال 19 هزار گروه همیار نیز بدون هیچ چشمداشتی در کشور فعال بوده‌اند و آمار این افراد نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

مهدی آیینی - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نواب سپاهی
-
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۰
باعرض سلام مسولین عزیز اینجانب دارای معلولیت هستم ومدركم دیپلم وده ساله كه تشكیل پرونده دادم دربهزیستی هیچ,اقدامی انجام ندادند ازشمایه درخواست دارم كه مرا دراداره بهزیستی سركاربگذارید ,۰۹۱۵۲۹۵۲۱۵۳

نیازمندی ها