این هواپیما 3 روز پیش از کوالالامپور عازم پکن بود

74 کِشتی و هواپیما در جستجوی هواپیمای گمشده

پس از گذشت سه روز از سقوط هواپیمای مسافربری مالزی سرنوشت 239 مسافر این هواپیما همچنان در پرده ابهام است و هیچ رد و نشانه‌ای از آن در دست نیست.
کد خبر: ۶۵۴۴۱۳

به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس سازمان هواپیمایی مالزی می‌گوید: سرنوشت پرواز ام‌اچ۳۷۰ که کوالالامپور را به مقصد پکن در ساعت ۴۱ دقیقه بامداد شنبه ترک کرده بود، هنوز برای ما یک معماست.

اظهرالدین عبدالرحمان دیروز در یک نشست خبری در کوالالامپور می‌افزاید: متاسفانه هنوز چیزی پیدا نکرده‌ایم که به نظر برسد قطعه‌ای از هواپیمای گمشده است.

عبدالرحمان در این کنفرانس خبری تقریبا پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده نداشت و در برابر خبرنگاران عنوان کرد: ما متوجه هستیم که شما از ما پاسخ می‌خواهید، ما هم به اندازه شما منتظر جواب هستیم.

بنابر آخرین گزارش‌ها، مالزی قصد دارد برای بررسی آنچه در آخرین پروازهای شناسایی دیده شده و شبیه قایق نجات بوده، یک فروند کشتی به محل اعزام کند تا از آنچه دیده شده اطمینان یابد. پیش از این گفته شده بود احتمال دارد هواپیما در آسمان متلاشی شده باشد. به خانواده‌های ۲۳۹ مسافر هواپیما هم گفته شده خود را برای بدترین اتفاق آماده کنند. روز یکشنبه گـــفته شد دو شیء شناور در 80 کیلومتری جزیره توچو دیده شده است که شبیه قطعات هواپیما از جمله در آن است، اما مقامات ویتنامی این موضوع را تائید نکردند. اشیای مختلفی تا به حال مشاهده شده، اما هیچ ارتباطی به هواپیما نداشته است.

در همان منطقه‌ای که دو شیء مشکوک دیده شده دو لکه نفتی هم شناسایی شده بود، عبدالرحمان گفته است از دو لکه نفتی که در دریا شناسایی شده نمونه‌برداری شده تا روشن شود آیا متعلق به هواپیمای گمشده است یا نه، اما هنوز نتیجه این آزمایش‌ها اعلام نشده است.

رئیس سازمان هواپیمایی مالزی نیز تائید کرد پنج مسافر که بلیت خریده و بار خود را تحویل داده بودند سوار هواپیما نشده‌اند. او تاکید کرد: تمام احتمالات ممکن بررسی خواهد شد و البته احتمال هواپیماربایی هنوز منتفی نیست.

اکنون ۳۴ هواپیما و ۴۰ کشتی متعلق به کشور‌های مختلف در جستجوی هواپیمای گمشده هستند.

ویلیام مارکز از فرماندهان ناوگان هفتم آمریکا که در عملیات جستجو مشارکت دارد، به بی‌بی‌‍‌سی گفته است: منطقه‌ جستجو صدها کیلومتر مساحت دارد، ما از آسمان می‌توانیم اشیایی به کوچکی کف دست یا یک توپ بسکتبال را ببینیم، اما منطقه جستجو بی‌اندازه وسیع است.

گذرنامه‌های جعلی

در مورد ناپدید شدن این هواپیما احتمال هواپیماربایی و عملیات تروریستی هم مطرح است و اف‌بی‌آی هم در این زمینه به کمک آمده است. بیشترین توجه در این ارتباط به دو مسافری است که با گذرنامه دزدی سوار هواپیما شده‌اند.

پلیس بین‌الملل اعلام کرده هویت تمام مسافران هواپیما در دست بررسی است تا روشن شود کدام دو مسافر با گذرنامه دزدی سوار هواپیما شده‌اند.

رونالد نوبل رئیس اینترپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز برای این‌که بین گذرنامه‌های دزدی و ناپدید شدن هواپیما رابطه مستقیمی وجود دارد، زود است. اما از این‌که هنوز مسافران می‌توانند با گذرنامه‌های دزدی که در پایگاه داده‌های اینترپل ثبت شده، سوار پروازهای بین‌المللی شوند، نگران هستیم.

به گفته کارشناسان، تشخیص هویت واقعی دو نفری که با این گذرنامه‌های جعلی سوار هواپیما شده‌اند ممکن است اهمیت زیادی در روشن شدن سرنوشت هواپیما داشته باشد. این‌که جستجو برای یافتن بقایای هواپیما چند روز طول بکشد، بخصوص اگر هواپیما در اقیانوس سقوط کرده باشد، اتفاقی نامعمول نیست، اما بی‌خبری مطلق از سرنوشت هواپیمای مالزیایی باعث شگفتی بسیار شده، بویژه آن‌که هنوز هیچ علامتی از جعبه سیاه هواپیما دریافت نشده است.

پیش از این رودزالی داود فرمانده نیروی هوایی مالزی گفته بود، رادارهای نظامی نشان می‌دهد هواپیما پیش از آن‌که تماسش قطع شود، به سمت مبدا دور زده است.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که داریم هیچ تماس یا علامتی از وضع اضطراری پیدا نکرده‌ایم، بنابراین ما هم به‌اندازه شما متعجب هستیم.

این هواپیما که از کوالالامپور عازم پکن بود، یک دقیقه بعد از ورود به آسمان ویتنام ناپدید شد. در آن لحظات هواپیما در حداکثر ارتفاع پرواز می‌کرد و آسمان کاملا صاف بود و معمولا سانحه برای هواپیماها در چنین شرایطی بسیار نادر است. وضعی که برای این هواپیما پیش آمده استفاده از سیستم ردیابی ماهواره‌ای را به جای جعبه سیاه مطرح کرده است. این سیستم همزمان اطلاعات را مبادله می‌کند، اما استفاده از آن به دلیل هزینه بالا و نیازمندی‌های لجستیک کنار گذاشته شده بود.

بوئینگ ۷۷۷ در 20 سال که در خطوط هوایی دنیا در حال پرواز است فقط یک مورد سقوط مرگبار داشته که سال گذشته در پرواز خط هوایی آسیانا در سان فرانسیسکو رخ داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها