سال نو کم‌کم از راه می‌رسد و هریک از استان‌های کشور به طریقی و با برنامه‌ و طرحی، به میزبانی فصل گل و بلبل و مهمانان نوروزی خود می‌روند، البته برخی از این برنامه‌ها برای اولین‌بار در سطح بعضی استان‌ها اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۵۲۰۴۶
ایران در تدارک استقبال از بهار

امسال نیز علاوه بر اقدامات هر ساله در برخی مناطق برنامه‌هایی برای اولین بار به اجرا درمی‌آید. به طور مثال شیرازی‌ها می‌خواهند با جانمایی 30 نماد از گل‌های متنوع در نقاط مختلف، شهر خود را گلباران کنند.

زنجانی‌ها هم قرار است با لباس ایلخانان در ارگ و کنار گنبد سلطانیه در چادر‌های دوره ایلخانی و سوار بر اسب به استقبال مهمانان نوروزی خود در شهر گنبد بروند.

البته در این میان مشهد به عنوان شهری زائرپذیر، درصدد تغییر حال و هوای خود به سمت محورهای مذهبی و معنوی بیشتر است.

حمیدرضا باقری، دبیر ستاد نوروزی استقبال از بهار شهرداری مشهد با اشاره به این‌که برای زیباسازی نوروز 93 نیز بیش از 80 المان در سطح این شهر جانمایی خواهد شد، به جام‌جم می‌گوید: از آنجا که چهارم تا چهاردهم فروردین با دهه دوم فاطمیه مصادف است، طراحی برنامه‌های این ستاد با محوریت مذهبی و معنوی و ترویج فرهنگ فاطمی پیگیری می‌شود و به اجرا در خواهد آمد.

شیراز زیباتر از هرسال

معاون اجرایی شهرداری شیراز با اشاره به این‌که بهسازی معابر، تعمیر و لکه‌گیری خیابان‌ها و اجرای روکش آسفالت خیابان‌ها، فضای سبز، گل‌کاری و زیباسازی شهر از اقداماتی است که در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد، به احداث و نصب 30 المان سبز در نقاط مختلف شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: این المان‌ها که به گل آراسته می‌شود، در نقاط مختلف شهر شیراز نصب خواهد شد.

رمضان امینی همچنین از نصب دیوارهای سبز در نقاط مختلف شیراز خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: غرفه‌های صنایع دستی نیز برای عرضه سوغات در مناطق مختلف دایر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی تعدادی کمپینگ و سالن ورزشی در سطح شهر برای اسکان مسافران نوروزی و استقرار پنج ستاد برای راهنمایی مسافران به محل اسکانشان خاطرنشان می‌کند: مردم می‌توانند منازل خود را برای اسکان مسافران در اختیار شهرداری قرار دهند، اما اگر افراد منازل خود را به صورت غیرقانونی در اختیار مسافران قرار دهند، با آنها برخورد، تلفن‌شان قطع و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

ایلخانان مهمان گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه نیز که چندی است مهر جهانی شدن بر پیشانی‌اش خورده، نوروز 93 میزبان ایلخانان و شاهد اجرای مراسم ویژه‌ای از سوی آنها خواهد بود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، در این مراسم افرادی با لباس ایلخانان در ارگ و کنار گنبد سلطانیه در چادرهای دوره ایلخانی و سوار بر اسب به استقبال مهمانان گنبد خواهند رفت.

یحیی رحمتی با اشاره به این‌که این برنامه برای بازسازی فضایی که ایلخانان در آن بودند، تدارک دیده شده است، می‌افزاید: ایلخانان افرادی چادرنشین بودند و فاصله فرهنگی فاحشی با ایرانیان داشتند، به طوری که وقتی قوم مغول به ایران حمله کرد و تحت تاثیر فرهنگ ایرانی - اسلامی قرار گرفت، جامه فرهنگ و تمدن بر تن کرد.

وی با بیان این‌که گنبد سلطانیه اوج معماری ایرانی- اسلامی است و آشکارا حکایت از میزان تاثیری دارد که فرهنگ ایرانی- اسلامی بر ایلخانان چادرنشین گذاشته است، می‌گوید: با تدارک این برنامه، مسافران در کنار مشاهده فضای زندگی ایلخانان، با ابهت و عظمت گنبد سلطانیه و تاثیر عمیق فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا می‌شوند.

رونمایی از گنجینه مسجد جامع یزد

رونمایی از گنجینه مسجد جامع یزد در ایام نوروز امسال نیز از برنامه‌های نوبرانه مسئولان این شهر جهت جذاب‌تر کردن این شهر تاریخی برای مسافران و دوستداران تاریخ و میراث این شهر کهن است.

محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره می‌گوید: این گنجینه شامل پرده‌ای از کعبه‌ است که به آیت‌الله خاتمی هدیه داده شد و ایشان آن را به مسجد جامع اهدا کرد، همچنین شامل سنگ قبرها و کاشی‌های قدیمی است که در قالب مجموعه‌ای در مسجد جامع یزد در معرض دید گردشگران قرار خواهد گرفت.

چادرزنی در همدان ممنوع

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان، چادرزنی مسافران نوروزی در پارک‌ها و معابر اصلی این شهر را ممنوع اعلام کند.

محمدرضا بیاناتی با اشاره به این‌که مسافران نوروزی پس از ورود به شهر همدان برای راهنمایی به مجتمع عین‌القضات راهنمایی می‌شوند، می‌گوید: با توجه به ممنوع بودن چادرزنی مسافران در پارک‌ها و معابر اصلی شهر، مسافران برای استراحت شبانگاهی به مناطق ویژه در نظر گرفته شده راهنمایی می‌شوند و بسته‌هایی برای آشنایی با شهر و جاذبه‌هایش در اختیار آنان قرار می‌گیرد. امسال در یک ابتکار جالب، اتوبوس‌های شهری همدان نیز با نصب بنر بر پیشانی خود و در حال چرخش در شهر، به اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها و مراسم تفریحی‌ ـ فرهنگی و مکان برگزاری آنها خواهند پرداخت.

راه‌اندازی کشتی تفریحی

مسئولان خوزستانی هم در آستانه فرارسیدن نوروز در تکاپوی انجام اقدامات گردشگری و تفریحی هستند و به طور حتم کشتی‌سواری روی آب‌های خروشان اروندرود،‌ یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های تفریحی در این استان است که برای تجربه آن می‌توان به آبادان سفر کرد.

به گفته محمودرضا شیرازی، شهردار آبادان، راه‌اندازی کشتی تفریحی در اروندرود چون سال‌های گذشته و البته با خدماتی بهتر و فعال کردن قایق سواری در آب‌های رودخانه بهمنشیر، از برنامه‌های ایام تعطیلات نوروز است.

سردار مسعود جعفری، فرمانده انتظامی مازندران نیز با اشاره به پیش‌بینی ورود ده تا 15 میلیون نفر مسافر به این استان می‌گوید: حجم بالای مسافر گره‌های کور ترافیکی را در سطح استان به وجود می‌آورد که گرچه رفع این موضوع برعهده ما نیست و حوزه کاری ما بیشتر مربوط به انضباط ترافیکی می‌شود، اما تلاشمان براین است در تمام تفرجگاه‌ها پلیس هم در کنار مردم حضور داشته باشد تا برای مشکلاتی که به‌وجود می‌آید، نیازی به حضور 110 نباشد و در همان نقطه مشکلات انتظامی رفع شود.

جمع‌آوری متکدیان

برخی شهرها همچون کرمانشاه، شیراز، یزد و سبزوار نیز از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که برای زیباسازی هرچه بهتر شهر و جذاب کردن سفر برای مسافران نوروزی خود، به جمع‌آوری متکدیان در این ایام اقدام می‌کنند.

خسرو زرافشانی، رئیس شورای شهر کرمانشاه با بیان این‌که در نوروز، پیش رو تمام متکدیان و معتادان سطح شهر کرمانشاه جمع‌آوری و ساماندهی خواهند شد، می‌گوید: اردوگاه چشمه‌سفید برای ساماندهی متکدیان آماده‌سازی شده و افراد معتاد و متکدیان پس از جمع‌آوری به این اردوگاه فرستاده می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها