طرح کانسپت (مفهومی) جدید تویوتا به نام FT-1 در نمایشگاه بین الملی NAIAS2014 در دیترویت رونمایی شد. با این حساب این کانسپت که برای اولین بار در محیط بازی گرن توریسموی پلی استیشن توسط تیم تحقیقاتی کالتی دیزاین طراحی شده بود از دنیای مجازی به دنیای واقعی آمد.
کد خبر: ۶۵۰۱۸۷
معرفی مدل مفهومی تویوتا FT1

نام FT-1 به معنای «تویوتای آینده» است؛ عدد 1 به اول بودن آن اشاره دارد و حرف F مخفف لغت Future به معنای آینده است. FT-1 برترین طراحی کوپه تویوتا توصیف شده و با اتکا به پیشینه غنی کمپانی در ساخت کوپه‌های اسپرت طراحی شده است. در ساخت آن از تجارب باارزش تویوتا در ساخت 2000GT، Celica، سوپرا، MR2 و جدیدتر از همه Scion FR-S بهره‌گیری شده است. الهام‌گیری از مدل‌هایی مانند FT-HS 2007 و لکسوس LF-LC 2012 نیز در آن مشهود است. شیشه جلو و شیشه‌های بغل به تویوتا 2000 افسانه‌ای اشاره دارند.ساختار موتور جلو و دیفرانسیل عقب FT-1 کابین را به عقب سوق داده و منجر به ایجاد ابعاد سوپراسپرت‌های کلاسیک شده است. جایگاه کابین در بهبود توزیع وزن نقش موثری داشته است. تیم طراحی کالتی با 40 سال سابقه در زمینه طراحی خودرو، در به وجود آوردن این کانسپت زیبا و خیره کننده به کمپانی تویوتا کمک کرده است. طراحی بی نظیر FT-1 برترین طراحی خودروی این تیم به حساب می‌آید. طراحی هیجان انگیز FT-1 به گونه ای متفاوت صورت پذیرفته است. این کانسپت که نسل‌های آینده کمپانی را معرفی می‌کند از خطوط منحنی و سطوح عضلانی هدفمندی برخوردار است. هر خط و سطحی در راستای هدفی مشخص شکل گرفته و مجموعه‌ای را به وجود آورده که انگار در نبرد با بادی سرخ رنگ به این شکل درآمده است. جایگاه مناسب صندلی‌ها بهترین موقعیت را برای راننده به وجود آورده و دید مناسبی به او می‌بخشد. یک فرمان فورمول یک این لذت را با فراهم آوردن یک سواری راحت، سریع و ایمن کامل می‌کند. تویوتا در نمایشگاه امسال دیترویت، خودروی در حد طراحی FT-1 را به رخ کشید. اما از هر جهت که به آن نگاه شود این فکر به ذهن خطور می کند که این یک سوپرای Supra جدید است. یوز، FT-1 در حقیقت مخفف Future Toyota 1 است یعنی اولین نسل از خودروهای آینده تویوتا. به بیان واضح تر تویوتا در نمایشگاه دیترویت امسال پیام خود در باره آینده خودروهایش را با این خودرو به گوش مخاطبانش رساند. اولین پیامی که این خودرو به مخاطب می رساند این است که می توان یک خودروی پرتوان، پرشتاب و پرسرعت و در عین حال کم مصرف داشت. همه ما تویوتا را با نام خودروهایی که خانوادگی بوده و کمتر در آن‌ها به سلایق جوان ها پرداخته است را می شناسیم ، اما پس از ورود GT 86 به بازار تمام این معادلات بر هم خورده و تویوتا نشان داده است که این خودرو ساز به فکر جوان ها و بازاری که تشنه خودروهای اسپرت کوچک ، با قابلیت بالا و دارای قیمت تمام شده پایینی هستند ، می باشد . این بار خودرویی که برای بازی معروف و مشهور Gran Turismo 6 بوسیله تیم طراحی Calty Design Research در ایالات متحده طراحی و به تولید نمونه های مفهومی از آن اقدام کرده است، موجب شگفت زدگی همه را در دیترویت و قبل از آن فراهم آورده است . این خودرو با طراحی بسیار جالب و کاملا رادیکالی و شاید بتوان گفت بی‌نقص خود ، توانسته منتقدان بسیاری را به سمت خود جذب کند و همچنین نگاه‌های خیره ای را در جهان به سوی متمایل سازد ، جایی که کیا و دیگر خودرو سازان دست به کارهایی نسبتا عادی زده اند ( حتی GT4 کیا ) ، تویوتا با ارائه مدلی که تنها شایعاتی در مورد آن بود و تولد دوباره یک افسانه را در بر گرفت ، کاری شگرف به انجام رسانید و توانست بسیاری را به این که تویوتا چه در برند لکسوس و چه در برند تویوتا به فکر تولید خودرویی با کیفیت و قیمتی مناسب است را به همگان اثبات نماید . این خودرو در جای جای خود موجب شگفتی است . از داخل کابین که به مانند یک جنگنده در حال مبازره طراحی شده و دارای صفحه نمایش HUD بوده ( دقت کنید که به صورت HUD نمی باشد ، یک صفحه نمایش به رسم جنگنده ها در آن تعبیه گردیده است که بسیار هیجان انگیز نموده این خودرو را ) ، و در جلو و ورودی‌های هوایی که در سپرها وجود دارند ، فن هایی برای مکش بهتر هوا ( احتمالا برای خنک کاری سیستم ترمز و رادیاتور ها ) تعبیه گردیده است که چهره‌ای عجیب نیز برای این خودرو رقم زده . در طراحی این خودرو نیز سعی شده که رقیبی برای سوپر اتومبیل های امریکایی به مانند کوروت و وایپر طراحی گردد ، تیم طراحی سعی در استفاده از طراحی LF-LC داشته و نیز همین مساله باعث طراحی زیبای آن گردیده است که هر چه از آن سخن بگوییم کم بوده و بیشتر شما را به دیدن فیلم این خودرو دعوت می‌کنیم . در قسمت انتقال قدرت نیز ، احتمالا با موتوری پرقدرت طرف هستیم ، زیرا رقبای اروپایی و امریکایی این خودرو همگی دارای موتورهای پر قدرت و تا دندان مسلح هستند که کوچکترین نشان ضعفی از این خودرو ، بازنده بودن آنرا در میان رقبایش به همراه دارد و هنوز هیچ گونه اطلاعاتی از آن در دسترس نیست . در زمینه انتقال قدرت نیز احتمالا شاهد استفاده از گیربکس دو کلاچه خواهیم بود ، البته این نکات تنها در صورتی به اطلاعات دقیق تبدیل خواهند شد که تویوتا بخواهد این خودرو را به تولید انبوه برساند.

جواد ودودزاده

منابع : http://dande6.com

http://www.kanoon.ir

http://khabaronline.ir

http://carexpert.mahtarin.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها