رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران درگفت و گو با جام جم آنلاین :

چراغ سبز آمریکا به بانکهای اروپایی در حد حرف بوده/جذب سرمایه گذار زمانبر است

شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی آمریکا خبر داد

سرمایه گذاران خارجی علاقه مند ورود به بازار سهام ایران

شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی آمریکا در گزارشی با عنوان بازار سهام ایران پر رونق است و مذاکرات هسته ای به همین دلیل در جریان است، نوشت: سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی زیادی علاقه مند ورود به بازار سهام بکر ایران هستند.
کد خبر: ۶۴۸۶۲۹
سرمایه گذاران خارجی علاقه مند ورود به بازار سهام ایران

به گزارش سی.ان.بی.سی، همزمان با پیشرفت مذاکرات دولت ایران و قدرت های جهانی در مورد کاهش تحریم هایی که اقتصاد این کشور را به رکود دچار کرد، در خیابان های ایران نیز نشانه های رهایی از این تحریم ها که سالیان متمادی بر این کشور تحمیل شده بود را نشان می دهند.

ایران و آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پنجشنبه گذشته در مورد جدول زمانی و چارچوب گفت وگوهای ماه بعد در زمینه محدودسازی برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند.

همان روز، بازرسان سازمان ملل اعلام کردند دسترسی آنها به تسهیلات هسته ای ایران بهتر شده است.تمام طرف های درگیر تایید می کنند که همچنان اختلاف های چشمگیری در گفت و گوها وجود دارد و امید دستیابی به توافق نهایی در ماه ژوییه (تیر) آرمانی است.در این میان، اقتصاد ایران بهبود می یابد و بازار سهام آن تقریبا پیشرفت عظیمی را تجربه می کند.

شاخص بازار سهام تهران که در سال 2013 معادل 130 درصد افزایش یافته بود، از ماه نوامبر که گروه 1+5 و ایران به یک توافق موقت دست یافتند، 33 درصد دیگر نیز بالا رفت.

حجم معاملات بورس تهران در ماه دسامبر (11 آذر تا 11 دی) رکورد شکست.

رامین ربیعی مدیرعامل شرکت شرکای فیروزه، یک شرکت سرمایه گذاری ایرانی در تهران به س.ان.بی.سی گفت: سرمایه گذاری این شرکت در بازار سهام تهران روی تمام سهام افزایش یافته است.

وی افزود: پنجشنبه گذشته، سه دلیل برای اینکه چرا شاخص بازار سهام تهران بالا رفت، وجود داشت؛ نخست آنکه سهام با توجه به حقایق جدید بازار کالا و ارز به فروش می رسد.دیگر آنکه پس از انتخابات خرداد (مه) گذشته به دلیل کاهش تنش ها، اعتماد بیشتری در بازار وجود دارد و بالاخره مردم نیز پول خود را روی ملک، دلار یا طلا سرمایه گذاری نمی کنند.در حقیقت اکنون جای دیگری هم نیست که مردم در آن سرمایه گذاری کنند و بنابراین به بازار سهام رو می آورند.

شرکت سرمایه گذاری شرکای فیروزه 200 میلیون دلار را اداره می کند که برای یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی در ایران مبلغ زیادی محسوب می شود.

ربیعی اظهار کرد: هم اکنون شمار زیادی از سرمایه گذاران در خارج کشور بازار سهام را مورد توجه قرار داده اند و ما در هفته نامه های الکترونیکی زیادی در این رابطه دریافت می کنیم.

مدیرعامل شرکت شرکای فیروزه افزود: از زمانی که توافق ماه نوامبر (آذر) اعلام شد، توجه مردم به بازار سهام افزایش یافت، هرچند این توجه تقریبا در مرحله ارزیابی قرار دارد.

وی اضافه کرد: بیشتر این سرمایه گذاران از اروپا هستند اما از آمریکا نیز سرمایه گذارانی علاقه مندی خود به بازار سهام ایران را نشان داده اند، هرچند این شرکت به آمریکایی ها گفته است به دلیل مقررات آمریکا هنوز برای آمریکایی ها میسر نیست در بازار سهام ایران سرمایه گذاری کنند.

بنا به اعلام شرکت فیروزه، این شرکت تنها روی سهام شرکت هایی سرمایه گذاری می کند که مشمول تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا نمی شوند. این شرکت بیشتر روی سهام شرکت های تولیدکننده محصولات مصرفی و تولید کالا (عمدتا شرکت های تولیدکننده مس و فولاد) سرمایه گذاری می کند.

برغم افزایش شاخص بازارها، سوالات زیادی در مورد اقتصاد ایران وجود دارد. نرخ تورم تا حدودی کاهش یافته اما هنوز در سطح 35 درصد باقی است.

ربیعی می گوید، به آینده امیدوار است، به هر حال دولت روحانی بهتر اقتصاد را درک می کند و در نتیجه سال آینده نرخ تورم به 20 درصد خواهد رسید.

نرخ بیکاری نیز نسبتا بالا است؛ براساس برآورد دولت این نرخ 12 درصد است.نرخ یاد شده از نرخ بیکاری بسیاری از کشورهای اروپایی در زمان بحران مالی سال‌های 2010 تا 2012 کمتر است.

اقتصاددانانی که مسایل ایران را دنبال می کنند می گویند، ایران دارای جمعیت جوان و تحصیلکرده ای است زیرا کار سختگیر می آید و بسیاری از جوانان ترجیح می دهند تحصیل کنند و به مدارج بالاتری برسند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایران مشتاق جذب سرمایه گذاری خارجی است تا برای جمعیت جویای کار کنونی و آینده خود، شغل ایجاد کند.

در صورتی که تحریم ها کاهش یابند، بازار بکر سهام ایران (به عنوان یکی از معدود بازارهای بکر کره زمین) به روی سرمایه گذاران خارجی گشوده خواهد شد.

به گفته ربیعی، علاقه مندان زیادی وجود خواهند داشت که مایل به سرمایه گذاری در این بازار هستند. البته مشخص نیست توافق ایران با گروه 1+5 چه باشد لیکن اگر توافقی حاصل شود، جریان عظیمی از سرمایه به سمت بازار سهام ایران سرازیر خوهد شد.فقط نیم درصد سهام بازار ایران تحت مالکیت سرمایه گذاران خارجی است. اگر تحریم ها لغو شوند، این نسبت تغییر خواهد کرد.

علیرضا نادر تحلیلگری که معتقد است ایران درصدد جذب سرمایه گذاری است، گفت: شواهدی در دست است که نشان می دهد اقتصاد ایران از زمانی که قرارداد موقت امضا شد، رشد کرده است، هرچند هنوز بسیاری از تحریم ها علیه ایران به قوت خود باقی هستند.

وی افزود: ایران به ویژه از وقتی که نتوانست تمام نفت خود را صادر کند، به نسبت پولی که به دست می آورد، پول بیشتری از دست می دهد.

این تحلیلگر معتقد است: اعتماد به دولت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به وضعیت عمومی اقتصاد کمک می کند و موجب افزایش ارزش ریال ایران می شود.

کلیف کوپچان که در شرکت یوروآسیا (بزرگترین شرکت مشاوره ای آمریکا که در مورد ریسک سیاسی نظر می دهد) مسایل ایران را مطالعه می کند به سی.ان.بی.سی، گفت: بلافاصله پس از توافق هسته ای که سه ماه پیش حاصل شد، اقتصاد ایران کمی پیشرفت کرد لیکن اگر توافق نهایی حاصل نشود و تحریم ها بار دیگر برقرار شوند، این رشد از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: در صورت شکست گفت و گوها، ارزش ریال بار دیگر کاهش می یابد، کسری بودجه ایران بالا می رود، دسترسی به ذخایر پول نقد در خارج از کشور از بین می رود و بیشتر منافعی که ایران به دلیل کاهش تحریم ها به دست آورد، ناپدید می شود.

به هر حال، مدیرعامل شرکت فیروزه معتقد است: توافق بیش از بن بست به اقتصاد ایران کمک می کند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها