سیاست درهای باز سیاسی و اقتصادی، در حد مجاز و منجر به احترام متقابلش، بسیار پسندیده است و حتی لازم است که لولاهای این درها هم هرازگاهی، روغنکاری شود. الحمدلله الان حتی در سبد کالا نیز روغن هست. در کلبه ما رونق اگر نیست، مهم نیست؛ چون روغن هست. ابوی خدابیامرز ما کرارا می‌گفت که اگر آدم روغن زیادی داشته باشد، لولاهای در خانه‌اش را هم چرب می‌کند.
کد خبر: ۶۴۷۶۹۲
هیات‌های تجاری در راه

الکی بحث روغنی شد. صحبت بر سر درهای باز بود که به اینجا کشید. می‌خواستیم عرض کنیم که الان در دولت جدید، ظاهرا قرار است که سوای چین و ونزوئلا و شاخ‌آفریقا، دیگر کشورهای اروپایی دنیا هم دیده شود و بیشتر با آنها از در ارتباطات و معاملات اقتصادی درآییم. خسته شدیم بس که چینی دیدیم. کم‌کم داشتیم از خوردن ته‌چین هم بدمان می‌آمد.

خبرتازه: «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرد که سه هیات تجاری از کشورهای آلمان​، بلژیک و تایلند، در راه تهران هستند و بتدریج وارد کشور می‌شوند.»ــ به نقل از جراید

بسته پیشنهادی: از آنجا که نگارنده نگرنده (نگران سابق!) به اوضاع اقتصادی و هدفمند کشور، به ضرس قاطع، مدافع درهای باز در چارچوب قوانین و منافع کشور هستم و دوست دارم که در سایه این ارتباطات سالم، چشم دشمن و حسود و بخیل در بیاید؛ فلذا در این خصوص رهنمودهایی داریم که عنایت می‌کنیم عرض می‌کنیم:

1ـ اسکورت هیات‌ها: از آنجا که با توجه به برخی سیاست‌های حاسدانه و بعضا خصمانه دولتمردان آمریکا برای جلوگیری از گسترش روابط کشورها با ایران ــ تا حدی که بلند می‌شوند می‌روند به این کشورها که به خیال خودشان زیرآب این روابط را بزنند ــ امکان هرگونه رایزنی آمریکایی (راهزنی سابق) در طول مسیر آمدن به ایران هست؛ بنابراین توصیه می‌شود که در طول مسیر، مراقب این هیات‌ها باشیم که گول آمریکا را نخورند. هرچیزی را که نباید خورد.

2ـ سفرهای کم سر و صدا: چون احتمال کارشکنی هست، به نظر ما همه سفرهای تجاری و اقتصادی لازم نیست با تیتر درشت (هرچند درست)، در بوق و کرنا دمیده شود. یک کم روحیه ‌هیاتی داشته باشند این هیات‌ها. آهسته بیایند، آهسته بروند که گربه شاخشان نزند. آنهایی که چشم دیدن این روابط را ندارند، اول موش می‌دوانند و سپس به بهانه گرفتن موش‌ها، گربه ول می‌کنند. کارتون تام و جری‌شان را نگاه کنید.

3ـ عبور از گیت: امثال این هیات‌های آلمانی و بلژیکی و تایلندی که دارند می‌آیند؛ به هنگام ورود به کشور، محض احتیاط، حتما از زیر یک‌سری گیت‌های بازرسی مخصوص و البته نامحسوس رد شوند که خدای نکرده، داخلشان یک‌هیات نفوذی چینی نبوده باشد. مثلا همین تایلندی‌های عزیز، چقدر چهره و چشمانشان شبیه چینی‌هاست. احتیاط شرط عقل است. در دولت تدبیر و امید، بیشتر.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها