زیرساختهای لرزان مازندران برابر حوادث

استانی که به یک برف بَند است

درحالیکه خاطره برف سنگین سال 86 در مازندران از یاد نرفته، این استان درگیر بحران برفی دیگر شده که بیش از هزار میلیارد تومان خسارت بر بخش های مختلف آن برجای گذاشته است و این امر ناشی از زیرساختهای ضعیف و نامناسب برابر حوادث و بلایای طبیعی است.
کد خبر: ۶۴۵۸۳۱
استانی که به یک برف بَند است

ایجاد زیرساخت های مورد نیاز از جمله مدیریت بحران قوی در منطقه نیاز ضروری است و فراهم نبودن زیرساخت های لازم و نبود امکانات و تجهیزات مناسب سبب شد تا رویای شیرین برف به خاطره ای بد برای اهالی مازندران تبدیل شود و خسارتهای کلانی بر بخش های مختلف استان برجای گذارد.

تخریب و آسیب هفت هزار واحد مسکونی، خسارت 880 میلیارد تومانی بخش کشاورزی و تخریب باغات و مزارع، از بین بردن انبارها و سیلوهای نگهداری مرکبات، آسیب به واحدهای بزرگ تولیدی از جمله خسارت های بحران اخیر برف مازندران است که ضعف زیرساختها سبب ایجاد این حادثه مخرب شده است.

با گذشت حدود دو هفته از بحران اخیر برف مازندران، برنامه ریزی برای جبران خسارت، حمایت اصولی از آسیب دیدگان، ایجاد مدیریت بحران در غرب استان و تامین امکانان مورد نیاز از جمله ضرورتهایی است که تکرار وقوع حوادثی از این دست را تقلیل می دهد.

قاسم احمدی دبیر مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به بحران برف غرب استان گفت: ما هم می دانیم که دولت نمی تواند تمامی خسارات را پرداخت کند اما با مدیریت صحیح می توان بیشتر خسارت را جبران کرد.

وی افزود: خسارت را هنوز بطور کامل نمی توان برآورد دقیق کرد و بعد از برآورد دقیق می توانیم بگوییم که به چه میزان در زمینه های مختلف آسیب دیدیم و بخش کشاورزی بالاترین میزان خسارت را داشته و برآورد اولیه آن 840 میلیارد تومان بوده است.

احمدی ضمن قدر دانی از حضور همه کسانی که در این بحران به کمک مردم غرب مازندران آمده بودند، اظهار کرد: بسیاری از ماشین آلات و تجهیزاتی که از شهرهای هم جوار به منطقه اعزام شده بودند، تعمیراتی بودند و در شرایط بحران باید آماده ترین تجهیزات بکار گیری شود.

وی افزود: برخی سازمان های بیمه گر این روزها باعث دغدغه مردم آسیب دیده شده اند زیرا بهانه می گیرند که برف در ردیف شاخصه های قرارداد بیمه نیست که بهتر است دست از این بهانه جویی ها بردارند و به تعهدات خود عمل کنند.

ایجاد مدیریت بحران در غرب مازندران ضروری است

نماینده مردم شهرستان های چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار اختصاص هرچه سریع تر 15 میلیارد تومان تنخواه تصویب شده به غرب مازندران از سوی استانداری شد و به نیاز غرب مازندران به مدیرت بحران تاکید کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز برای این منطقه باید خریداری شود.

همچنین شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه 12 تن از نماینده های مازندرانی با تنظیم نامه ای از دولت خواستند تا به مشکل مردم غرب مازندران توجه جدی شود، خواهان اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع مشکلات منطقه شد.

وی افزود: در کمیسیون کشاورزی نیز 23 نماینده در جهت حمایت از بخش کشاورزی به رئیس مجلس و ریاست جمهور مکاتبه داشتند و همچنین 212 نماینده نیز در جهت مساعدت به مردم غرب مازندران از سوی دولت حمایت خود را اعلام کردند.

نابودی باغات

وی اضافه کرد: خسارت به باغات و بخش کشاورزی و میزان دقیق آن در فصل بهار مشخص می شود زیرا بیشتر باغات بطور کل نابود شدند.

شریعت نژاد ضمن قدردانی از پیمانکاران بومی که بدون مزد و منت وارد عرصه شدند، گفت: مدیران بانک ها لحظه ای خودشان را جای مردم بگذارند و به آنان سخت نگیرند زیرا اگر مردم و تولید کنندگان نباشند بانک ها نیز نمی توانند نقدینگی خود را تامین کنند.

معاون عمرانی استاندار مازندران با عنوان اینکه، از دومین روز بارش برف عملیات ادامه دار ما بر اساس آماده باشی که برای مدیران اجرایی مرتبط زدیم ، آغاز شد و با تمامی تجهیزات استان در منطقه حضور پیدا کردیم، گفت: ارائه گزارش روزانه استاندار مازندران باعث شد تا دو وزیر و معاون اول رئیس جمهور در منطقه در همان هفته اول حضور پیدا کرده و پس از آن با جلسه ای که تشکیل شد ، موانع و مشکلات بررسی شده و به رئیس جمهور گزارش داده شد.

علی نبیان ضمن قدردانی از حضور تمامی ارگانها، سپاه، نیروی انتظامی و شرکت خصوصی، افزود: ما با تمام بضاعت استان در غرب حضور پیدا کردیم و 200 دستگاه سبک و سنگین را نیز به غرب مازندران اعزام کردیم.

ایجاد راهدارخانه مجهز در غرب مازندران

معاون عمرانی استاندار ایجاد یک راهدار خانه مناسب و مجهز را در غرب مازندران ضروری دانست و گفت: این راهدار خانه راهی برای برون رفت از اینگونه حوادث خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار مازندران افزود: بعد از اینکه از بحران خارج شدیم ، تمامی دستگاههای اجرایی را جهت برآورد اولیه خسارت به منطقه اعزام کردیم و همچنین مکاتباتی نیز با دکتر نوبخت داشتیم تا بتوانیم اعتبارات مورد نیاز را با نگاه ویژه دولت تامین کنیم.

بارش سنگین برف از 12 بهمن ماه امسال در استان مازندران، سبب ایجاد خسارتهای سنگین در استان شده است و به بخش های زیربنایی، راه و شهرسازی، ابنیه، تاسیسات، برق و... خسارت جدی زد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها