ستاره مشهور راک:

اسراییل را تحریم کنید

راجر واترز، ستاره مشهور راک، در واکنش به اقدام اسکارلت یوهانسون در قطع همکاری با بنیاد فعالیت‌های خیرخواهانه آکسفم، از هنرمندان سراسر جهان خواست تا اسراییل را تحریم کنند.
کد خبر: ۶۴۳۹۶۹
اسراییل را تحریم کنید

کمپین بین‌المللی برای فراخوان به تحریم اسراییل که تا پیش از این تنها از سوی حامیان سرسخت فلسطینی‌ها در جهان حمایت می‌شد، به تازگی شماری از هنرمندان پرآوازه جهانی را از بریتانیا تا ‌هالیوود درگیر کرده است.

واترز خواننده گروه موسیقی مشهور «پینک فلوید» در روزهای گذشته از هنرمندان جهانی خواست که به برنامه‌های تحریم اسراییل ملحق شوند و از هرگونه تلاشی که یاری دادن به اسراییل محسوب شود، خودداری کنند.

راجر واترز در پستی در فیس‌بوک خود از اقدام اسکارلت جوهانسون، هنرپیشه آمریکایی که به خاطر شرکت در تبلیغ یک شرکت اسراییلی در آمریکا از عضویت در موسسه بین‌المللی خیریه آکسفام خودداری ورزید، انتقاد کرده و از سایر هنرمندان خواست در مسیر مشابه گام برندارند.

اسکارلت جوهانسون ۲۹ساله پس از شرکت در تبلیغ کارخانه نوشابه‌سازی «سودا استریم» مورد انتقاد موسسه آکسفام قرار‌گرفت.

مقر این کارخانه در شهرک «معله ادومیم» در نزدیکی شرق بیت‌المقدس قرار دارد. راجر واترز تایید می‌کند که در روزهای گذشته چند بار شخصا با اسکارلت جوهانسون تماس گرفته تا او را از ایفای نقش در فیلم تبلیغاتی شرکت اسراییلی واقع در یکی از یهودی‌نشین‌های کرانه باختری باز دارد، اما خانم جوهانسون درخواست او را رد کرد. واترز در فیس‌بوک خود افزود، جوهانسون از این تصمیم «پشیمان» خواهد شد و «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

واترز خواننده گروه موسیقی مشهور «پینک فلوید» در روزهای گذشته از هنرمندان جهانی خواست که به برنامه‌های تحریم اسراییل ملحق شوند و از هرگونه تلاشی که یاری دادن به اسراییل محسوب شود، خودداری کنند

تبلیغ بسیار گرانقیمت شرکت «سودا استریم» در روزهای گذشته در جریان مسابقه سوپربال آمریکایی پخش شد.

در همین حال، روزنامه اسراییلی جروزالم‌پست نوشت: مقامات اسراییل موسسه بین‌المللی آکسفام را متهم می‌کنند که به تامین بودجه برای تحریم‌کنندگان اسراییل روی آورده است.

آکسفام با هدف یاری‌رسانی جهت ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، از‌سال ۱۹۴۲ تشکیل شده و مورد حمایت دانشگاهیان آکسفورد است و در ۹۸ کشور جهان نیز شعبه دارد.

آکسفام گفته بود نظر به فعالیت کارخانه «سودا استریم» در شهرکی که به طرز غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطینی ساخته شده، از خانم جوهانسون می‌خواهد که به اقتصاد شهرک‌نشین‌ها کمک نکند.

جوهانسون پیشتر به مدت هشت سال در فعالیت‌های بشردوستانه آکسفام فعالیت کرده بود ولی پس از آن‌که از سوی این موسسه برای لغو تبلیغ خود برای شرکت اسراییلی مورد انتقاد قرار گرفت، ترجیح داد که همکاری با آکسفام را قطع کند.

پیش از آن‌که جوهانسون با آکسفام قطع رابطه کند، نهادهای طرفدار فلسطینی‌ها از آکسفام خواسته بودند به رابطه با این بازیگر پایان دهد.

حامیان فلسطینی‌ها می‌گویند، به نظر می‌رسد خانم جوهانسون برای آن‌که بتواند در دنیای سینمای‌ هالیوود فعالیت کند، ادامه تبلیغ برای «سودا استریم» را بر عضویت در آکسفام ترجیح داد.

حدود نیم‌میلیون‌نفر اسراییلی در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) زندگی می‌کنند و صدها کارخانه کوچک و بزرگ تولیدی در این شهرک‌نشین‌ها تا چندی پیش محصولات خود را آزادانه به اروپا صادر می‌کردند. به تازگی اتحادیه اروپا تأکید کرده است که حاضر به خرید محصولات این یهودی‌نشین‌ها نیست.

راجر واترز در صفحه فیس‌بوک خود نیز خبر داده بود که با نیل یانگ خواننده زاده در کانادا تماس گرفته و از او خواسته است از تصمیم برای اجرای کنسرت در اسراییل خودداری کند.

قرار است کنسرت نیل یانگ ۶۸ساله ماه جولای در تل‌آویو برگزار شود و از هم‌اینک بلیت‌های آن درحال فروش است.

در دوره اخیر راجر واترز از سایر هنرمندان جهانی که برای سفر به اسراییل برنامه‌ریزی کرده بودند، خواسته بود که در قصد خود تجدیدنظر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها