از محنت دیگران بی‌غم نباشیم

سرد شدن هوا و بارش قابل توجه برف در کشور مصرف گاز را بشدت افزایش داده است.
کد خبر: ۶۴۳۰۲۱
از محنت دیگران بی‌غم نباشیم

در حالی که به دلیل بی‌تدبیری، برخی فازهای میدان گازی پارس جنوبی که قرار بود اضافه مصرف گاز در زمستان امسال را پوشش دهد، به بهره‌برداری نرسیده است، مصرف گاز کشور نیز هر روز رکوردهای تازه‌ای بر جا می‌گذارد.

به‌طوری که فقط در طول یک روز یعنی در فاصله روزهای یکشنبه تا دوشنبه این هفته مصرف گاز کشور 27 میلیون متر مکعب جهش داشته است.

کمبود گاز در نهایت باعث شده که جریان گاز در برخی استان‌های کشور با قطعی و افت فشار مواجه شود و بسیاری از هموطنان در استان‌های شمالی و غربی کشور که میزان سرما در آن بیشتر از دیگر استان‌هاست، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

به این ترتیب به طور خلاصه می‌توان تصریح کرد که دستگاه‌های مسئول تقریبا تمام تدابیر و اقدامات ممکن برای جلوگیری از قطع جریان گاز در کشور را به کار بسته‌اند و با‌وجود وارد بودن تمام انتقادها به مسئولان درباره بی‌تدبیری از افزایش نیافتن تولید گاز، اکنون کلید حل ماجرا بیش از قبل در دست مردم است.

در واقع امسال لزوم صرفه‌جویی مردم در مصرف گاز ابعاد تازه و گسترده‌تری یافته است؛ زیرا چالش کمبود گاز تا حدی افزایش یافته که صرفه‌جویی یک‌هموطن مستقیما در برخورداری یک هموطن دیگر از گاز تاثیر می‌گذارد.

یعنی یک شهروند تهرانی اگر مثلا در مصرف گاز خوراک‌پزی خود صرفه‌جویی کند، بخاری یا شوفاژ اضافی آپارتمانش را خاموش کند، درجه موتورخانه مجتمع مسکونی‌اش را کم کند، افراد خانواده‌اش را قانع کند که دست‌کم همین چند روز سرد از برخی اتاق‌ها یا فضاهای اضافی منزل استفاده نکرده و همه در فضای محدودی از منزل جمع شوند و سرانجام در داخل منزل لباس گرم بپوشند، مستقیما به یک خانواده دیگر ایرانی که شاید صدها کیلومتر دورتر زندگی می‌کند، گرمای گاز را هدیه کرده‌‌اند.

این‌چنین است که برای حل مشکل کمبود گاز باید به‌ادبیات غنی و فرهنگ کهن‌‌مان مراجعه کنیم و به یاد بیاوریم که قرن‌ها پیش سعدی بزرگ، ما را به مسئولیت‌شناسی متقابل دعوت کرده است: تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی...

سید علی دوستی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها