عضو هیات انتخاب آثار خیابانی جشنواره تئاتر فجر:

هنرمندان شهرستانی‌ را باید بیشتر جدی بگیریم

حواشی از گوشه کنار جشنواره تئاتر فجر

خداحافظی آثار تئاتر خیابانی با تئاتر شهر

از حواشی دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر می‌توان به تکرار ایده اجرایی نمایش «مده‌آ» و دور شدن میلاد نیک آبادی از خط خلاقیت‌اش،‌ میزبانی «مگافونیا» از نادر طالب‌زاده و خداحافظی آثار تئاتر خیابانی با تئاتر شهر اشاره کرد.
کد خبر: ۶۴۰۹۸۱
خداحافظی آثار تئاتر خیابانی با تئاتر شهر

در دوازدهمین روز سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر نمایشنامه جنجالی «مگافونیا» نوشته میلاد حسینی در تالار سایه روی صحنه رفت.

این نمایش در اجرای دوم به دلیل تاخیر داوران با 30 دقیقه وقفه آغاز شد. استقبال از این نمایش به گونه‌ای بود که تماشاگران تمام سالن را فرا گرفته بودند. در اجرای دوم این نمایش نادر طالب‌زاده مستندساز نیز از اثر دیدن کرد.

نمایشنامه «مگافونیا» که خرداد ماه امسال موفق شد جایزه اول ادبیات نمایشی را از آن خود کند در اجرا و شیوه اجرایی بنتوانست رضایت تماشاگران را جلب کند.

البته آنچه بیش از هر مسئله دیگری به اثر ضربه زده بود سالن سایه بود.اگرچه شاید میلاد حسینی توانسته باشد در نگارش نمایشنامه به زعم داوران جشنواره ادبیات نمایشی موفق باشد اما در کارگردانی نتوانسته در مقام یک کارگردان جوان موفق ظاهر شود.

روایت این حادثه تاریخی این‌گونه است که کمبوجیه پسر کوروش پیش از رفتن به مصر برادر خود بردیا را به قتل می‌رساند اما مردم از این موضوع باخبر نمی‌شوند. بعد از آن گئومات مغ به دلیل شباهت ظاهری‌اش به بردیا خود را جای او می‌زند و بر تخت پادشاهی می‌نشیند اما کمبوجیه پیش از آنکه بتواند بردیای دروغین را بکشد، می‌میرد اما سرانجام داریوش اول گئومات مغ را از تخت به زیر می‌کشد و خودش بر تخت پادشاهی می‌نشیند.

در تالا چهارسو نمایش «مده‌آ» کاری از میلاد نیک آبادی به روی صحنه رفت. اگر چه برای این نمایش تمرین و تلاش بسیار شده است اما با دیدن دکوری که این روزها در تئاتر شبیه آن به چشم تماشاگران آشنا می‌آید و شاید تکراری باشد و شیوه اجرایی که برخی از کارگردانان جهت طی کردن ره صد ساله از آن استفاده می‌کنند.

اتفاقی در این اثر است که از جوان خلاقی چون میلاد نیک‌آبادی بعید است. از جوانی که نمایش «رابینسون و کروزوئه» را به روی صحنه آورد انتظار می‌رفت تا نمایشی با طول موج خط فکری خود به صحنه بیاورد اما گویا تئاتر ایران این روزها درگیر تکرار شده و رمق خلاقیت کاهش یافته است.

نمایش های خیابانی پس از استقبال گرم مردم با تئاتر شهر، خداحافظی کردند.

نکته دیگر به دلیل فضای اندک لابی تالار چهارسو و سایه و کنترل و نگه‌داشتن تماشاگران در مقابل ورودی این سالن‌ها همچنان قابل کنترل نیست و نیاز دارد تا تدبیری برای آن اندیشده شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها