مهدی مهدوی کیا از بی‌توجهی به فوتبال پایه انتقاد کرد و گفت: مسیر رشد بازیکنان پایه باید از مدارس فوتبال و به صورت اصولی آغاز شود.
کد خبر: ۶۳۸۰۶۶
مهدوی‌کیا: مدارس فوتبال دنبال پولند تا سازندگی

کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس در نشست مسئولان استانی مدارس فوتبال سراسر کشور از بی‌توجهی به فوتبال پایه انتقاد کرد و گفت: در مورد فوتبال پایه صحبت زیاد شده است. همه می‌دانیم که بحث پایه در هر مملکتی از اصول محسوب می‌شود. من به عنوان سفیر فوتبال پایه آسیا انتخاب شده بودم و از نزدیک از امکانات پایه ویتنام بازدید کردم. آنها هیچ نامی در فوتبال آسیا نداشتند اما تشکیلات عمده‌ای در پایه ایجاد کرده‌اند که قطعا در سال‌های آینده کمک‌شان خواهد کرد. مالزی نیز همین طور است. آنها در گذشته هیچ نامی در فوتبال نداشتند. همه اینها نشان می‌دهد که کشورها به فوتبال پایه اهمیت می‌دهند. اما در ایران متاسفانه در سال‌های گذشته اوضاع خوبی نداشتیم.

وی ادامه داد: من سال‌ها شاگرد آقای بیدرایان بودم. او سال‌ها برای فوتبال مملکت ما زحمت کشیده است اما متاسفانه هیچ بهایی به مربیان پایه داده نمی‌شود و بیداریان هم به حقش نرسیده است. ما قدر این افراد را ندانستیم. یادم می‌آید که اولین روزی که به همراه دوستی‌مهر در تمرین تیم نوجوانان حاضر شدم بعد از یک ساعت زیر نظر گرفتن بازیکنان از دوستی‌مهر پرسیدم شما که 15 سال در فوتبال پایه کار می‌کنید کیفیت این تیم را در مقایسه با تیم سال‌های دور بانک ملی چطور ارزیابی می‌کنید. دوستی‌مهر نکته‌ای گفت که واقعا به حال فوتبال‌مان تاسف خوردم. او گفت اگر تیم ملی جوانان ما 40 درصد از کیفیتی که در باشگاه بانک ملی ارائه می‌شد را داشته باشد هر ساله می‌توانیم قهرمان آسیا شویم.

بازیکن سابق تیم ملی با تاکید بر پایین آمدن کیفیت فوتبال پایه تصریح کرد: باشگاه بزرگی مثل بانک ملی هر ساله بازیکنان بسیاری را به فوتبال معرفی می‌کرد اما الان تعطیل شده و کار نمی‌کند. متاسفانه تیم‌های پایه را اجاره می‌دهند و باشگاه‌ها می‌گویند خودتان هزینه‌تان را پرداخت کنید و به ما کاری نداشته باشید. در چنین شرایطی ما دیگر هیچ پشتوانه‌ای برای فوتبال‌مان نداریم. تیم ملی فوتبال در جام جهانی 1998 با آن همه بازیکن شرکت کرد اما الان میانگین سنی بدنه اصلی تیم ملی بالای 30 سال است. اتفاقی که در گذشته برای آلمان افتاد و آنها در یکی از دوره‌های جام جهانی حذف شدند و بعد از آن به این نتیجه رسیدند که باید فوتبال پایه را تشکیل دهند.

مهدوی‌کیا اضافه کرد: آلمان چنان تشکیلاتی برای فوتبال پایه خود به وجود آورد که در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های ملی دنیا را دارد اما متاسفانه ایران برایش هیچ سازندگی‌ نکرد. بنده مدتی است که با علی دوستی‌مهر کار می‌کنم و می‌بینم همه چیز برعکس شده است. در گذشته باشگاه سازندگی می‌کرد و بازیکن به تیم ملی می‌داد اما الان عکس این موضوع را می‌بینیم، تیم ملی بازیکن می‌سازد و باشگاه از آن استفاده می‌کند و واقعا نوآوری جالبی داریم! زمانی که در پرسپولیس بودم یکی از مدافعان 24 ساله حتی اصول دفاع را هم نمی‌دانست چون دیگر زمانش گذشته بود و باید از کودکی اصول فوتبال را می‌آموخت. متاسفم که در حال حاضر مدارس به جای اینکه به دنبال استعدادیابی باشند بیشتر به دنبال شعار و کسب درآمد هستند.

به گزارش ایسنا ، آیت‌اللهی نایب رییس فدراسیون در این نشست از پرداخت حق رشد و آموزش بازیکنان پایه به آکادمی‌ها و مدارس فوتبال خبر داد و اضافه کرد: ما این موضوع را در گذشته هم قانونی کرده بودیم و حق آموزش را به مدارس و آکادمی‌ها می‌دادیم. اما الان باید این کار را برای تیم ملی هم انجام دهیم و مدرسه فوتبالی که به تیم ملی بازیکن می‌دهد باید از این حق بهره‌مند شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها