جزییات سفر استانی رییس جمهور به خوزستان؛

استقبال مردمی و مصوبات چند صدتایی در کار نیست

حسن روحانی و احتمالا جمعی از وزرای کابینه وی قرار است اواسط هفته و در آستانه آغاز هفته وحدت عازم استان خوزستان شوند؛ استانی که یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور از نظرگاه کنش‌های قومی است.
کد خبر: ۶۳۴۷۷۳
مقصدی هوشمندانه برای اولین سفر استانی

هر چند این سفر در قالب سفرهای استانی به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد همزمان با تشدید بحران‌های منطقه‌ای و فعالیت‌های تروریستی در کشورهای عربی، انتخاب خوزستان به عنوان مقصد سفر استانی حسن روحانی در آستانه میلاد پیامبر اسلام(ص)، هوشمندانه است.

اقوام عرب‌زبان ایرانی که در خوزستان زندگی می‌کنند در دوران دفاع مقدس چنان نمایشی از دفاع از مرزهای میهن اسلامی خود به نمایش گذاشتند که تفرقه‌افکنان تا مدت‌ها جرأت به آزمون گذاشتن وفاداری این قوم به میهن را نداشتند.

با این همه تشدید بحران سوریه به دلیل دخالت‌های خارجی و نیز دامن زدن به برخی شکاف‌های مذهبی در منطقه که رفته‌رفته شعله‌های آتش نبرد در سوریه را به لبنان و عراق می‌کشاند، بیم افزایش تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی در مرزهای جنوب غربی کشور را بیشتر کرده و شاید همین امر توجه ویژه دولت به استان خوزستان را دوچندان کرده است.

در کنار این، نارضایتی اخیر برخی نمایندگان استان خوزستان در مجلس از لایحه بودجه 93 که تا مرز استعفای این نمایندگان نیز پیش رفت، بر حساسیت‌های خوزستان افزوده و این همه باعث شده است تا اکنون حسن روحانی و تیم مشاورانش این استان را به عنوان مقصد اولین سفر استانی خود انتخاب کنند.

بی‌تردید هیچ‌کس از سفر استانی رئیس‌جمهور انتظار یک معجزه در توسعه استانی را ندارد، با این حال کمترین دستاورد این گونه سفرها که میراثی از دولت قبل است، کاهش فاصله‌ای است که گاهی شهر‌های دور از مرکز نسبت به پایتخت احساس می‌کنند.

هر چند علاقه اقوام ایرانی به این آب و خاک به آن حد است که اکنون کشورمان بر خلاف بسیاری از دیگر کشورهای منطقه باهیچ تهدیدی از نظر حضور اقوام و اقلیت‌ها مواجه نیست و حتی اقوام ایرانی یکی از عوامل موثر در حفظ امنیت و ثبات کشور نیز به شمار می‌روند و توجهات ویژه دولت به مناطق مختلف کشور بویژه در استان‌های مرزی، خنثی‌کننده تهدیدات تفرقه‌افکنانه خارجی بویژه با ابزار تحریکات مذهبی است و سفر استانی رئیس‌جمهور می‌تواند گام اول در این مسیر باشد.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
۰
۰
واقعیت اینه كه آقای روحانی آدم عافیت طلب هست. تو این سرما دنبال یه جای گرم بوده...جنوب بهتره!!!تفسیروتعبیر نمی خواد!
بختیاری
Norway
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
فقط اقوام عرب زبان زندگی نمیكنند . قوم بزرگ وسرافراز لر و بختیاری هم زندگی میكنند
لر بزرگ
Norway
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
میتونستی بنویسید به دیدن اقوام مختلف (لر و عرب و بختیاری و قشقایی و ...) خواهد رفت .فقط عرب داخل خوزستان نیست .....

نیازمندی ها