تنش دیپلماتیک میان هند و آمریکا بالا گرفت

پس از اخراج کارمند کنسولگری هند از آمریکا در روز جمعه، دهلی‌نو دیروز این اقدام آمریکایی‌ها را تلافی کرد و از یک دیپلمات سفارت آمریکا در هند خواست این کشور را ترک کند .
کد خبر: ۶۳۴۵۷۶

به گزارش ایسنا، روابط میان این دو کشور از دوازدهم دسامبر 2013 زمانی بشدت مخدوش شد که دویانی خوبراگید، کارمند کنسولگری هند در نیویورک به اتهام تقلب در صدور روادید و ارائه اظهار نظرهای غلط درباره یکی از خدمتکاران خود، بازداشت شد. این کارمند کنسولگری هند در نیویورک پنجشنبه در دادگاه حاضر شد. وی با مصونیت کامل دیپلماتیک از سوی دولت واشنگتن توانست به هند بازگردد. او روز جمعه وارد دهلی‌نو شد.

به‌دنبال این کشمکش‌ها بود که روز گذشته هند از سفارت آمریکا در این کشور خواست یکی از چهار کارمند دیپلماتیک خود را اخراج کند. در واکنش به این خبر، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بشدت از این که دولت دهلی‌نو لازم دیده است یکی از چهار پرسنل دیپلماتیک ما را از هند اخراج کند، متاسفیم. وی تائید کرد این دیپلمات که هنوز هویتش مشخص نشده، به درخواست هند از سمتش برکنار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما به‌دنبال پیشبرد روابط خود با هند هستیم و امیدواریم این چالش بزودی از بین برود و بار دیگر شرکای خوبی برای یکدیگر شویم. گفته می‌شود دیپلمات اخراج شده آمریکایی در هند رده مشابهی با این کنسول هندی در آمریکا داشته است. از سوی دیگر، منابع دولت هند گفتند این مقام سفارت آمریکا در دهلی نو در موضوع مربوط به خانم دویانی و در نتیجه اقدام یکجانبه آمریکا به اخراج دیپلمات هندی دست داشته است.

جنیفر ساکی در مورد خانم خوبراگید نیز اظهار کرد: اتهامات علیه این کارمند کنسولگری هند در آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و مصونیت دیپلماتیک وی در بازگشت به هند منقضی شده است. در همین حال، پریت بهارارا، دادستان آمریکایی طی نامه‌ای به قاضی دادگاه نیویورک گفت اتهامات علیه خانم دویانی سی و نه ساله همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و وی در صورت بازگشت به آمریکا بدون مصونیت دیپلماتیک، محاکمه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها