رئیس پلیس راهور ناجا:

اسکانیا 53 درصد از تصادفات را به خود اختصاص داد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طرح مدیریت و کاهش سوانح را یکی از برنامه های کلان این پلیس برشمرد و افزود: این طرح آماده است و تا هفته آینده به دولت ارجاع می شود؛ با اجرای این طرح 30 تا 40 درصد سوانح کاهش می یابد.
کد خبر: ۶۳۴۴۰۶
اسکانیا 53 درصد از تصادفات را به خود اختصاص داد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسکندر مومنی صبح امروز در نشست خبری که در مرکز مانیتورینگ پلیس راهور برگزار شد، گفت: در 9 ماهه امسال 530 خودرو شماره گذاری شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه 19.5 درصد کاهش داشته است این در حالیست که در چهار یا پنج ماهه ابتدای امسال، کاهش شماره گذاری 50 درصد بوده است؛ همچنین در سال 91 نسبت به سال 90، شماره گذاری خودرو نزدیک به 50 درصد کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به اسقاط 34 هزار دستگاه خودرو طی این مدت و کاهش 70 درصدی آن، افزود: سال گذشته در مقایسه با سال 90، خروج خودروهای فرسوده کاهش قابل توجهی داشت که با توجه به آلودگی هوا آمار خروج این خودروها نگران کننده است بنابراین انتظار داریم با توجه به نقش زیاد خودروهای فرسوده در افزایش آلودگی هوا و همچنین سوانح و حوادث، در این زمینه دقت بیشتری از سوی مسئولان مربوطه صورت پذیرد.

کاهش تقاضای گواهینامه موتورسیکلت در سال های آتی

رئیس پلیس راهور ناجا به شماره گذاری 228 هزار دستگاه موتورسیکلت و کاهش 42 درصدی آن در 9 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: طی این مدت یک میلیون و 214 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه 14 درصد کاهش داشته است؛ در سال های 90 و 91 منحنی صدور گواهینامه جدید سیر صعودی داشت اما با توجه به هرم سنی جمعیت کشور پیش بینی می شود روند کاهش تقاضای گواهینامه را در سال های آتی شاهد باشیم.

کاهش سوانح رانندگی در 29 استان کشور

سردار مومنی با اشاره به افزایش 11 درصدی سفرهای برون شهری در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری دستگاه های ذی ربط در امر ترافیک با پلیس و نیز مشارکت مردم، در هشت ماهه امسال، هزار و 50 نفر در سوانح رانندگی کمتر کشته شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد کاهش داشته است؛ پیش بینی می شود امسال کشته های سوانح رانندگی به کمتر از 18 هزار نفر برسد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه کشته های سوانح رانندگی در 23 استان کشور کاهش داشته است از استان های کرمان، خوزستان، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان به عنوان پنج استانی که بیشترین کاهش تلفات رانندگی در کشور را داشته اند، نام برد.

وی با اشاره به اینکه 10 استان کشور نیز بیشترین افزایش تلفات را به خود اختصاص داده اند، افزود: از میان این 10 استان، استان های یزد، کردستان، البرز، فارس و هرمزگان بیشترین افزایش کشته ها را داشته است.

اجرای طرح زمستانی کاهش 6 درصدی سوانح را به دنبال داشت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای یک ماهه طرح زمستانی، اظهار کرد: علیرغم افزایش بارش ها و نزولات آسمانی از زمان اجرای این طرح، تصادفات و کشته ها، شش درصد نسبت به زمستان سال 90 کاهش یافته است.

سردار مومنی از هموطنان خواست تا از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و افزود: هیچ چیز مهم تر از سلامتی در سفر نیست هرچند پلیس و دستگاه های مسئول آماده خدمت رسانی به مردم در جاده ها هستند.

وی با اشاره به افزایش تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس ها، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و نیز عدم نظارت بر این خودروها را از عوامل افزایش تصادفات این گونه وسائل نقلیه دانست و بر افزایش نظارت به منظور ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی پایانه های مسافربری تاکید کرد.

مراجعه 16 میلیون نفر به سایت راهور 120

سردار مومنی توسعه سایت راهور 120 را یکی از اقدامات اساسی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 92 دانست و افزود: از زمان افتتاح این سایت تاکنون (حدود چهار ماه) بیش از 16 میلیون نفر به این سایت مراجعه و خدمات دریافت کرده اند و به دنبال توسعه این سایت هستیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خدمت رسانی صحیح به مردم و مدیریت بر کاهش سفر را دو رویکرد اصلی پلیس راهور عنوان کرد و گفت: درصدد کاهش مراجعه مردم به مراکز پلیس راهور و افزایش ارائه خدمات به مردم هستیم.

طرح مدیریت و کاهش سوانح به دولت ارائه می شود

وی طرح مدیریت و کاهش سوانح را یکی از برنامه های کلان این پلیس برشمرد و افزود: این طرح آماده است و تا هفته آینده به دولت ارجاع می شود؛ تا پایان برنامه پنجم توسعه (سه الی چهار سال آینده) با اجرای این طرح 30 تا 40 درصد سوانح کاهش می یابد.

سردار مومنی تصریح کرد: برای کاهش 40 درصدی سوانح، این طرح نیاز به اختصاص منابع و هزینه های فوق العاده ندارد، در صورتی که اگر یکسال درآمدهای جریمه های رانندگی به این طرح اختصاص داده شود، این طرح محقق می شود و نیازی به بودجه های دیگر نیست.

این مقام ارشد انتظامی از رئیس جمهور خواست به این طرح و به موضوع سوانح رانندگی که از شاخص های توسعه یافتگی یک کشور محسوب می شود، دقت و توجه ویژه ای داشته باشد.

به گفته وی، کاهش کشته ها به کمتر از 18 هزار نفر مستلزم بسیج کلیه ظرفیت ها و همکاری دستگاه های ذی ربط در این زمینه است؛ هرچند این میزان سوانح هم برای کشور زیاد است.

سردار مومنی به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر کاهش سوانح رانندگی، اشاره کرد و افزود: فرمایشات ایشان از جنس مطالبه و فرمان است و باید تلاش کنیم این فرمان، محقق شود.

ترافیک، موضوعی شعاری و دستوری نیست

وی با بیان اینکه ترافیک موضوعی بین بخشی است، خاطرنشان کرد: ترافیک، موضوعی شعاری و دستوری نیست که اگر اینگونه بود این معضل حل می شد.

رئیس پلیس راهور ناجا ترافیک و ایمنی و انضباط در آمد و شد را دغدغه مردم دانست و گفت: برای حل این مشکل نیازمند طرحی منسجم و راهبردی هستیم؛ از دولت می خواهیم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

این مقام ارشد انتظامی به خروج کلیه خودروهای فرسوده اشاره کرد و افزود: در برنامه چهارم پیش بینی شده بود تا پایان این برنامه، این خودروها از چرخه استفاده خارج شوند اما این اتفاق رخ نداد؛ در صورت اجرا، این طرح، گام دومی است که باعث کاهش 30 الی 40 درصدی تصادفات می شود.

تاکید مومنی بر مجهز شدن جاده های کشور به سیستم هوشمند

وی با اشاره به وجود 200 هزار کیلومتر جاده های کشور، اظهار کرد: اگر 20 تا 30 هزار کیلومتر از جاده های کشور به سیستم یکپارچه و هوشمند مجهز شوند کاهش 30 الی 40 درصدی تصادفات، محقق می شود.

سردار مومنی افزود: خوشبختانه در کشور ما اکثر مردم قوانین را رعایت می کنند و تنها عده ای اندک از مقررات تخطی می نمایند.

 53 درصد کشته های ناوگان حمل و نقل عمومی متعلق به اسکانیا است

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به حوادث خودرو هوو و پژو 405 در سال های گذشته و واکنش های پلیس، گفت: وقتی این تصادفات را به خودروسازان مربوطه اعلام می کردیم با واکنش هایی مبنی بر اینکه خودروی مذکور هیچ نقصی ندارد، مواجه می شدیم در صورتی که ما انتظار داریم اگر مشکلی مطرح می شود، آنان موضوع را مورد بررسی قرار دهند؛ بزرگترین خودروسازان دنیا هنگامی که با مشکل تولیدات خود مواجه می شوند به جای فرافکنی علاوه بر برطرف کردن عیوب خودرو از مردم عذرخواهی نیز می کنند.

وی از خودروسازان خواست عیوب خودروهای خود را هرچه سریع تر مرتفع کنند.

سردار مومنی با بیان اینکه 9.9 درصد خودروهای کشور متعلق به اتوبوس های اسکانیا است، گفت: 53 درصد کشته های ناوگان حمل و نقل عمومی متعلق به این اتوبوس ها است و 47 درصد کشته های دیگر مربوط به بقیه اتوبوس ها می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خطاب به خودروسازان نیز گفت: به موضوع جان مردم که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، توجه بیشتری داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
۰
۰
خوب اجازه تردد بهش ندین... الان توو سایت پایانه هم كه میریم واسه خرید بلیط اتوبوس، 90% شون اسكانیا هست!!! واقعا جای تاسفه !!!

نیازمندی ها