عباس آخوندی در جریان سفر به استان قزوین بااشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن از 20 به 35میلیون تومان، اظهار داشت : اگر می خواستیم مطابق با قدرت خرید تسهیلات 20 میلیونی سال 84 اقدام به پرداخت تسهیلات در حال حاضر کنیم باید مبلغی معادل 95 میلیون تومان در نظر گرفته می شد اما همکاران ما در بانک مرکزی معتقدند افزایش سطح تسهیلات باید محتاطانه و به صورت مرحله ای انجام شود.
وی با بیان اینکه حتما افزایش سطح تسهیلات مسکن را پیگیری خواهم کرد، افزود: البته باید خانوارها نیز بدانند که سقف این تسهیلات با پس انداز آنها رابطه مستقیمی دار. چرا که نمی توان بدون وجود پس انداز دستور افزایش سقف تسهیلات را صادر کرد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نباید در بحث رابطه میزان پس انداز خانوارها و سقف تسهیلات مسکن حرفهای شعاری زد تصریح کرد: خانوارها نیز باید بدانند که اگر بتوانند طی مدت زمانی چند ساله، پس انداز با معنی داشته باشند می توانند به تسهیلات قابل توجهی دست یابند.
وی با اعلام اینکه ممکن است طی مراحل بعدی سقف و مقررات مربوط به تسهیلات بخش مسکن اصلاح شوند در پاسخ به افرادی که افزایش این تسهیلات را تورم زا می دانند، گفت: نمی توان راهکارهای تجربه شده در دنیا را کنار گذاشت و در عوض جایگزینی نیز برای آن ارائه نداد.
وی با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت یک خانواده جوان تمام پول مربوط به تهیه مسکن را خودش تهیه کند، خاطر نشان کرد: از آنجایی که این افزایش سقف تسهیلات متکی بر پایه پولی نیست و اتکای آن بر پس انداز خانوارهاست که به تدریج وارد بازار مسکن می شود آثار تورمی فوری نیز نخواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عمر بالای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور و لزوم ورود واگن های باری و مسافری جدید، گفت: به رئیس جمهور پیشنهاد دادم سهم ناوگان حمل و نقل ریلی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها دو برابر شود.
وی با اشاره به پیشنهاد خود به رئیس جمهور مبنی بر دو برابر کردن سهم حمل و نقل ریلی از فاز دوم هدفمندی رایانه ها، افزود: این نوع حمل و نقل از یک سو در مقایسه با جاده 7 برابر سوخت کمتری مصرف می کند و از سوی دیگر 50 برابر ایمنی بیشتری نیز دارد که این امر آسایش مسافران را افزایش خواهد داد.
وزیر راه و شهرسازی با توجه بر لزوم افزایش کیفیت ناوگان ریلی کشور و خارج کردن واگن های فرسوده از چرخه فعالیت ادامه داد: صنعت حمل و نقل ریلی ایران نیازمند سرمایه گذاری جدی است که امیدوارم در دولت یازدهم با همکاری مجلس و سرمایه گذاران این امر محقق شود.
وی با بیان اینکه راه اندازی قطارهای حومه ای در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تصریح کرد: می خواهیم قطار را وارد زندگی مردم کنیم به نحوی که برای حمل و نقل بین شهرها و حومه آنها، ریل را انتخاب کنند.
آخوندی با تاکید بر اینکه افزایش حق انتخاب بخشی از حقوق شهروندی است خاطر نشان کرد: باید در تمام حوزه های حمل و نقلی کیفیت ها و ساعت های مختلف حرکت را در اختیار مردم برای انتخاب قرار داد.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد