ما را چه به یک تریلیونر؟

نمی‌دانیم چرا همه توقع دارند که ما با همین زبان طنز الکنی که داریم، راجع به همه چیز اظهارنظر کنیم. از شیرمرغ گرفته تا جان آدمیزاد (که البته این مورد دومی در برخی از کشورها گاهی در عمل خیلی به ارزشمندی مورد اول نیست!).... غافل از این که اصولا ورود به برخی موضوعات حساس و استراتژیک، نه در تخصص ماست و نه کسی ما را به این فضولی‌ها آورده است. آن هم در حالتی که در یک نگاه جامع، ما نه سر پیازیم و نه ته نامبرده که همان پیاز باشد.
کد خبر: ۶۳۳۰۵۹
ما را چه به یک تریلیونر؟

ـ لطفا تا ایجاد شبهه و تشویش اذهان عمومی نشده است، هرچه سریع‌تر منظور خود را با ذکر یک مثال، توضیح دهید و شفاف‌سازی کنید.

چشم؛ الان مثال می‌آورم توپ!.... مثلا همین مورد سوپر میلیاردر معروف ایرانی که بابک زنجانی نام دارد، اما تا مدت‌ها «ب ـ ز» هم صدایش می‌زدند. خب، بنده یک لاقبایی که حتی نمی‌توانم صفرهای نجومی ثروت او را بشمارم و انگشت کم می‌آورم ـ انگشت که بماند، کلا کم می‌آورم ـ آن وقت چطور توقع دارید که در راستای ایشان عرایضی داشته باشیم؛ ولو منطقی و معقول؟....

چطوری می‌توانم در راستای ایشان حرفی بزنم، حال آن که اصلا نمی‌دانم چطوری به این ثروت رسیده است؟ چقدرش حاصل هوش و نبوغ خودش بوده؛ چقدرش احیانا چنان که می‌گویند، حاصل زد و بند و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود اقتصادی؟.....ما حتی نمی‌دانیم که این خبر از اصل و اساس درست است یا که از بیخ دروغ است که بعضی از جراید، یک قلم از اتهامات ایشان را بازنگرداندن هشت تریلیون و 507 میلیارد و 800 میلیون تومان به خزانه دولت اعلام کرده‌اند که اگر رویمان می‌شد، شاخ درمی‌آوردیم.

بسته پیشنهادی: ما حتی به همین تجربه معقول تاریخی هم که در بالا بدان اشارت کردیم کاری نداریم و نمی‌خواهیم بگوییم که حتما و حکما در مورد این شخص خاص هم لابد مصداق دارد. خیر؛ این را نمی‌گوییم که از فردا ملت به هر سرمایه‌داری به این چشم نگاه نکنند و سرمایه‌داری جرم حساب نشود. منظور سرمایه‌داران یکشبه بود که شب میلیونر می‌خوابند، صبح میلیاردر پا می‌شوند و تا ظهر تریلیونر می‌شوند. ما این وسط فقط با احتیاط، عرایض پیشنهادی خود را مطرح می‌کنیم؛ بلکه مثل همیشه کارگشا باشد:

1ـ عدم دخالت در پرونده: بگذاریم حالا که این مولتی میلیاردر معروف به سمت اوین هدایت شده، قضا و قانون به جمیع جوانب کارش رسیدگی کند و مو را از ماست بیرون کشد. برخی افراد بیکار هم این میان، دست به ساخت انواع شایعات و حرف‌های بیخود نپردازند که مثلا: «شنیده‌ایم ایشان در بدو ورود به زندان اوین، گفته است که کل اوین با زمین‌های اطرافش چند؟....» یا: «شنیده شده که شهرام جزایری نامه نوشته به مسئولان مربوط که اگر اشکالی ندارد، ما آفتابه‌دزدها را آزاد کنید!» و.... از این قبیل شایعات که جز یک مشت حرف مفت یقینا نیست.

2ـ عدم پذیرش وثیقه: طوری که برخی جراید به نقل از یک منبع آگاه نوشته بودند؛ عجالتا آزادی این مولتی‌میلیاردر با ارائه وثیقه ممکن نیست. حق هم همین است؛ چون هرکس بتواند یک چنین وثیقه عظیم‌الجثه‌ای را بگذارد، به طورقطع، پای خودش هم گیر است. واقعا این وثیقه کلان را از کجا آورده است؟ از راه عرق جبین و کد یمین؟!....بعید نیست.

3ـ تحقیقات مفصل: حجم پرونده آن قدر گنده است که نیاز به تحقیقات بسیار دامنه‌دار و دقیق دارد. تحقیق شود آیا واقعا چنان که می‌گویند، ایشان در جهت دور زدن تحریم‌ها و فروختن نفت و برگرداندن پول آن به کشور کار می‌کرده است یا که به اسم دور زدن تحریم‌های ایران، گاهی خود ایران را دور می‌زده است؟....اینها باید دقیق بررسی شود و قطعا کار من و شما و امثال ما نیست. آدم باید به اندازه دهنش لقمه بردارد وگرنه گیر می‌کند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها